Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 10:29
Medlem
David_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, gör hon det så anser jag att hon ska få betala tillbaka vad den här polisinsatsen har kostat, d.v.s. under hela sitt liv (och det räcker inte heller om hon inte blir extremt högavlönad).

Jag tror inte att hon håller sig borta frivilligt i någon form av lek.
Hon måste ju inse att detta fått alldeles för stora proportioner och enligt övrig info verkar hon inte vara den typen av tjej som skulle utsätta sina nära & kära för något sådant.
Det var ju någon som skrev att dom bodde i området och satt med polisscanner, kanske ni kan ladda upp den live så man kan följa polis/ambulans live. ( allt körs ju inte okodat)

"Edit nu verkar det inlägget vara borta, men oavsett så kanske någon kan göra det"
2015-06-10, 10:31
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Oavsett vem som ligger bakom detta och exakt tillvägagångssätt så är det mest sannolika att hon bragts om livet ganska omgående runt 18:30 i söndags och att kroppen är dumpad i ett dike, en tät dunge, ett vattendrag eller något liknande i närområdet.

Hollywoodteorier om den planerande lönnmördaren som inte lämnat ett enda DNA-spår, utplacerade saker, kloroform, källarinlåsningar och liknande är så otroligt osannolika att det inte är något att ens ta med i beräkningarna.

Skulle det visa sig att Lisa kör den där 72-timmarsleken, vilket även det är fruktansvärt osannolikt, så får vi veta det om åtta timmar.

Känns som att vi kan utesluta leken helt. Nu har jag bara skummat igenom några utländska artiklar kring ämnet, men där har väl ungarna försvunnit spårlöst, som väl är hela syftet med det? Varför skulle Lisa då lämna så mycket spår efter sig? "Allt för konsten", men att dessutom sabba sin telefon som är en stor del i de flesta 17-åringars liv.
2015-06-10, 10:31
Medlem
rrambois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Jag drar på en recon till helgen som det verkar.

Tar tacksamt emot fler tips i PM på platser att undersöka i närliggande område. Ödegivna husvagnar, torp eller fabrikslokaler. Grottor, raviner, dammar.

Gärna åt Kinne-Kleva/Götene-hållet, då vägen där mobildelar upphittades är en genväg om man vill ta sig åt Götene till.

Låt polisen sköta sitt istället..
2015-06-10, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David_S
Jag tror inte att hon håller sig borta frivilligt i någon form av lek.
Hon måste ju inse att detta fått alldeles för stora proportioner och enligt övrig info verkar hon inte vara den typen av tjej som skulle utsätta sina nära & kära för något sådant.
Det var ju någon som skrev att dom bodde i området och satt med polisscanner, kanske ni kan ladda upp den live så man kan följa polis/ambulans live. ( allt körs ju inte okodat)

"Edit nu verkar det inlägget vara borta, men oavsett så kanske någon kan göra det"

Polisscanner? Avlyssna Rakel alltså. Utveckla gärna
2015-06-10, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I så fall tror jag mer på en grupp invandrare. Det har varit flera fall på sistone, där en grupp MENA kört runt och letat efter en ung, fin svennehora att rycka in i bilen, och turas om att våldta. Eftersom de har tillgång till bil så kan de ha lämpat av henne - död eller svårt skadad - långt ifrån platsen för försvinnandet. Detta är nog faktiskt det allra mest troliga scenariot, känner jag nu. Det näst mest troliga är en ensam galning (och i så fall tror jag faktiskt mer på en infödd svensk).

Om det är en invandrargrupp, kommer hon att hittas - troligen död eftersom det gått så många dagar. Har hon legat utomhus medvetslös i t.ex. ett dike, så är hon död nu. Men är det en infödd svensk, så kan hon befinna sig vid liv inlåst i en källare någonstans. Alternativt att han har dödat henne och gjort av med kroppen så väl, att den aldrig hittas, eller inte hittas förrän om många år av en slump.

Jag delar nämligen helt uppfattningen hos flera i tråden, att MENA inte klarar av att göra någonting ordentligt, eller att tänka, planera och organisera. De går mer på impuls. En ensam svensk galning har å andra sidan haft hur mycket tid som helst att inreda en källare, skaffa det som behövs för bortrövandet, hålla flickan under bevakning o.s.v.. Eller så kan han ha planerat allt annat, men inte varit ute efter just BO, utan kört runt på ödevägar och haft ögonen öppna för en ensam flicka, under en längre tid.

Det var faktiskt en grupp invandrare ute på sightseeing i söndagskväll i en liten gul/grön bil. Den var närmast motivlackad och torde vara fler som sett den då den väckte uppmärksamhet. Jag såg bilen i Holmestad vilket är en centralort ungefär lika mycket som Blomberg. De var uppspelta och det var väldigt trångt i bilen, fler passagerare än den var avsedd för. En av dem var utanför bilen och de andra satt i baksätet och såg uppspelta ut. Kanske var de bara glada att de hade skaffat ett transportmedel.

Brännebronas flyktingförläggning i Götene kommun huserar säkert individer som får J*han V*adman att framstå som en korgosse, och då tvivlar jag ändå inte på att den sistnämnda är knäpp.
2015-06-10, 10:33
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rramboi
Låt polisen sköta sitt istället..

Det får de göra. Inväntar att MP blir inkopplade då det är i praktiken "varsågod och trampa runt".
Vi var många härifrån i fallet i Trollhättan och hjälpte även polisen med att hitta material kopplade till brottet.
2015-06-10, 10:34
Medlem
Axells avatar
Nu har jag till skillnad från många andra här semester denna vecka så har faktiskt kunnat läsa i princip hela tråden. Brukar inte följa försvinnanden och liknande så mycket men just detta har jag fastnat för.

Det jag undrar är väl mer än generell fråga. Jag förstår att man inte har kopplat in MPS för att om 100-tals människor går skallgång så kan de förstöra eventuella bevis. Samtidigt så hade nog dessa 100-tals människorna kunnat scanna av ett betydligt större område än vad militären och polisen hade klarat på egen hand. Så prioriterar man högre att få tag i GM än att försöka hitta BO? Kanske anser man att det är lättare att hitta BO med bevis mot en eventuell GM?

Jag förstår att man helst vill båda men det är en generell tankegång som har slagit mig de senaste dagarna. Hon skulle ju teoretiskt sätt kunna ligga någon stans allvarligt skadad någon stans.
Senast redigerad av Axell 2015-06-10 kl. 10:40.
2015-06-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
Dock visade det sig ju att en viss E*il som följer J*han på twitter följer Lisa på twitter.

Länk?
Medlem
Nod2013s avatar
Jag tror hon är död.
säkert våldtagen, mördad och sen begravd på nån åker/skog
Medlem
Otems avatar
https://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Vastra-Gotaland/2015-06-10-1004-Uppdatering-Gotene/

Polisen uppdaterar:

Sökningar efter Lisa Holm fortsätter idag.

Citat:
Polis upprättar en ledningsplats vid Källby idrottsplats därifrån vi leder
arbetet. På väg upp till platsen är 10 hundförare med hundar, en
polishelikopter och två hästar som kommer att delta i sökandet.

Citat:
I nuläget vet vi inte vad som hänt Lisa och vi har ingen misstänkt.
Vi kommer under dagen att hålla nya förhör med allmänheten
och tipsen strömmar in.
2015-06-10, 10:36
Medlem
rrambois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Det får de göra. Inväntar att MP blir inkopplade då det är i praktiken "varsågod och trampa runt".
Vi var många härifrån i fallet i Trollhättan och hjälpte även polisen med att hitta material kopplade till brottet.

Ja alltså så länge polisen tillåter att man hjälper till är det ju bra men tänkte mer så du/ni avvaktar till polisen ger klartecken!
2015-06-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Känns som att vi kan utesluta leken helt. Nu har jag bara skummat igenom några utländska artiklar kring ämnet, men där har väl ungarna försvunnit spårlöst, som väl är hela syftet med det? Varför skulle Lisa då lämna så mycket spår efter sig? "Allt för konsten", men att dessutom sabba sin telefon som är en stor del i de flesta 17-åringars liv.

Leken är enligt mig helt orelevant då det inte varit någon trend här i trakterna. Hade det hänt tidigare så skulle det vara betydligt mer intressant.
Sen att försvinna dagar innan skolavslutningen låter helt osannolikt. Rimligtvis skulle hon ha försvunnit när sommarlovet börjat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in