Jag måste säga att min första teori var att flickan sett ett lösspringande djur - till exempel en hund - och var orolig att den skulle bli påkörd. Det skulle kunna stämma med att nyckeln satt i moppen och att hennes påse låg kvar, hon hade helt enkelt gjort sig klar för att åka hem när hon fick syn på något, vad det nu var.
Detta djur (trodde jag alltså inledningsvis) var snabbt och hon hann alltså inte krångla av sig hjälmen eftersom hon var orolig att tappa det ur sikte. En sådan reaktion och jakt på ett uppenbart tamdjur kan leda långt och föra vem som helst vilse. Hon hittar kanske inte så bra i trakten, hemmet låg ju en bra bit bort. Vilse, med en död mobil, då kanske man slänger ledtrådar omkring sig. Men var är hjälmen? Detta stjälper allt.
Anledningen till min tro var dels att ett sådant scenario inledningsvis var rimligt, dels att det måste vara ett apdumt ställe att röva bort någon på. Det verkar ju inte vara ett direkt öde ställe, och risken för att bli iakttagen borde ju ha varit stor. Men nu vettefasen ...
Och jag har för övrigt sällan koll på vad min 17-åring har på sig när han åker till skolan på morgonen eller vilket av alla femtielva mobilfodral han valt för dagen, om något alls. Visst vet jag vad han har för kläder eftersom jag tvättar dem, men valet för dagen har jag föga att göra med nuförtiden. Däremot Hitta iPhone, det är grejer det. Vilket förstås förutsätter att den är laddad