2016-09-07, 13:04
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Var hittade du att hon hade dubbla par strumpor?
Bl a din förklaring att hon trampade på nåt vasst hemma är inte trovärdig.
Hon hade satt plåster på sår i så fall, inte dubbla strumpor.

Sen när sätter man plåster på punktblödning?

Du gör det möjligen och det KaleAnka plåster för det gör ju mindre ont.

Räcker att man trampar (utan skor) på småstenar, eller torkade gula ärter hemma som man tappar på golvet, krossat glas som inte går igenom skinnet för att få punktblödning under foten.

För du vet väl vad punktblödning är och hur det kan se ut?

Dubbla strumpor kan man ju ha om skorna är lite förstora (speciellt om man har andra skor på sig när man kör moped/motorcykel och sen har andra skor när man jobbar)
2016-09-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
VADÅ offerrollen? Lagts dit efter några dagar kanske, örhänget alltså??? Tränade hundar reagerade inte och det har god doft tro mig. Men men men, som jag också skrev och du tydligen missade, det var öppet så många sprang där i ladan. Och kanske är det så som du säger vem vet.

Hur är det själv då när du sitter och rackar ner på andra, verkar som du vill vara professor "har-ALLTID-rätt" och blir väldigt hård bara för nån säger nåt annat. Inte öppen för annat än ditt eget perspektiv. Visst har du koll i många lägen jag har ju själv berömt dig för det, men det är lätt att få ett tunnelseende och med det kommer man aldrig till nån lösning som ens är i närheten av vad som kan vara troligt av vad som hände.
Att NB är skyldig, det är vi överens om, rätt man sitter. Bara att jag hade en fundering kring obducenten och det snabba ändrandet av datum. Du vet vad jag menar som har koll. Säg inte att jag inte kan nånting, hört detta till leda. Är inte alltid jag orkar läsa era romaner när ni tjafsar emot varandra här ute och förresten har jag varit sjuk periodvis. Men jag har följt tråden och era tankar på håll ändå.

Jag har ställt många frågor men blivit ignorerad ibland för då är debatten uppe i högtryck så man inte får nåt svar. Tråkigt.
Tycker allas åsikt är värd nåt och ingen "äger tråden här ute ändå väl eller hur?
Jag tror IB vet mer än vad hon sagt, hänvisar till samtalet på natten som inte AB förstod. Jag tror också hon var rädd för att NB skulle bli frikänd och hon själv hamnade i LH:s situation om hon inte gjorde som han ville.
Men nu då, nu kunde hon ju ha chansen att träda fram om hon ens hade nåt samvete men istället är det att börja gapa om pengar, höginkomsttagaren. Sanslöst! Inte ens för LH:s familj så de kunde få ro genom vetskap. IB svimma i rättslokalen, trodde hon inte att det var så illa NB gått fram med tösen som det visade sig? Vem kan med att begära skadestånd efter att ha sett en sån bild? Lika sjuk som NB!

NB sitter ju bakom lås och bom så han kan inget göra henne. AB tycks ha varit uppriktigare på nåt vis får jag en känsla av. Han erkände ju att NB ville att de skulle ljuga för hans skull och inte vara "dumma" IB och AB. Nä, det där som alt.GM-gänget håller på med här ute blir jag inte klok på för vad skulle de ha att tjäna på att NB gick fri? Vill de ha en mördare lös eller vad är det frågan om?

Åklagaren stod i media och sa att rättsläkaren inte angett
något dödstidpunkt, sa också att han skulle ta kontakt med
honom angående saken.
Så skede tydligen, rättläkaren angav en mer preciserad tidpunkt ett
par dagar senare.

Så gick det till.
2016-09-07, 15:21
Medlem
Citat:

Tilläggsprotokoll till 5000-K698204-15 sidan 10.
2016-09-07, 16:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Tränade hundar reagerade inte och det har god doft tro mig. Men men men, som jag också skrev och du tydligen missade, det var öppet så många sprang där i ladan. Och kanske är det så som du säger vem vet.
Du jämför ett par små örhängen med blod efter skadat djur utomhus. Jag finner inte jämförelsen relevant. Ladan är fylld med djurdoft (fd stall) samt blod efter slakt och är inte en enkel spårmiljö.
Du jämför DNA med färsk avsättning blod i större mängd. Lisa har sen knappt befunnit sig på platsen och avsätter därmed inte doft på samma sätt.

Från minut 1 handlar det om eftersök försvunnen person, det handlar om liv och död med tiden emot sig; att finna Lisa under sökveckan.

1. Ladan är enorm och full med pappersskräp, bräder och halm på golvet - en pågående byggarbetsplats. Det är snudd på att leta efter en nål i en höstack.
En polis säger sig ha letat på aktuell plats men beskriver ingenting annat än att han gjort en okulär besiktning. Han nämner inte att han tittat under, lyft eller flyttat på material.

Hennes minimala stavörhängen har troligen åkt in under skräp och sen kommit fram när skräpet flyttat på sig pga att folk sen gått där. Knappt synligt för blotta ögat men blänker till med belysning.

När örhängena återfinns (onsdag) säger det egentligen inget mer än handsken i detta läge: Det stärker bilden av en brottsplats/överfall. Fokus är fortfarande på att hitta Lisa och de facto finns hon inte i ladan.

2. På fredag morgon återfinns hennes örhänge i slanghärvan och rummet undersöks av krim.tekniker. Man kan nu ana ett rörelsemönster: moped-porten vid ladan-stalldelen-mjölkrummet.

3. När Lisa sen hittas på fredag kväll med blått balsnöre virat runt halsen så görs återkoppling till ladan; krim.tekniker erinrar sig de snören som fanns i mjölkrummet och slaktrum där hennes örhänge återfanns. När DNA-svar inkommer blir det givetvis högintressant som brottsplats med tanke på Lisas hårstrå på väggen, skav på röret ihop med avkapat, sträckt, uppåtgående snöre mellan tejpremsorna från snaran runt halsen.

Det finns inte minsta märkligheter i detta förlopp. Okunniga alternativfjollor med oren agenda har fokuserat helt galet och överdrivit tingen under ett aktivt eftersök och parallell förundersökning.

Den som upphaussat det hela är Rönnbäck och jag undrar om inte fallet är rent unikt. Har svensk rättshistoria någonsin haft ett rättsfall med så mycket konspirationer och så lite fokus på den faktiska bevisningen i form av DNA?

Eller som GW sa:
Det var nog bara Barnen i Bullerbyn hon inte lyckades knyta till brottsplatsen.
Senast redigerad av develi 2016-09-07 kl. 16:51.
2016-09-07, 16:56
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Åklagaren stod i media och sa att rättsläkaren inte angett
något dödstidpunkt, sa också att han skulle ta kontakt med
honom angående saken.
Så skede tydligen, rättläkaren angav en mer preciserad tidpunkt ett
par dagar senare.

Så gick det till.

Jaha men var det inte tal om 7/6 - 8/6 först och sen fastslog han 7/6?
2016-09-07, 17:09
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du jämför ett par små örhängen med blod efter skadat djur utomhus. Jag finner inte jämförelsen relevant. Ladan är fylld med djurdoft (fd stall) samt blod efter slakt och är inte en enkel spårmiljö.
Du jämför DNA med färsk avsättning blod i större mängd. Lisa har sen knappt befunnit sig på platsen och avsätter därmed inte doft på samma sätt.

Från minut 1 handlar det om eftersök försvunnen person, det handlar om liv och död med tiden emot sig; att finna Lisa under sökveckan.

1. Ladan är enorm och full med pappersskräp, bräder och halm på golvet - en pågående byggarbetsplats. Det är snudd på att leta efter en nål i en höstack.
En polis säger sig ha letat på aktuell plats men beskriver ingenting annat än att han gjort en okulär besiktning. Han nämner inte att han tittat under, lyft eller flyttat på material.

Hennes minimala stavörhängen har troligen åkt in under skräp och sen kommit fram när skräpet flyttat på sig pga att folk sen gått där. Knappt synligt för blotta ögat men blänker till med belysning.

När örhängena återfinns (onsdag) säger det egentligen inget mer än handsken i detta läge: Det stärker bilden av en brottsplats/överfall. Fokus är fortfarande på att hitta Lisa och de facto finns hon inte i ladan.

2. På fredag morgon återfinns hennes örhänge i slanghärvan och rummet undersöks av krim.tekniker. Man kan nu ana ett rörelsemönster: moped-porten vid ladan-stalldelen-mjölkrummet.

3. När Lisa sen hittas på fredag kväll med blått balsnöre virat runt halsen så görs återkoppling till ladan; krim.tekniker erinrar sig de snören som fanns i mjölkrummet och slaktrum där hennes örhänge återfanns. När DNA-svar inkommer blir det givetvis högintressant som brottsplats med tanke på Lisas hårstrå på väggen, skav på röret ihop med avkapat, sträckt, uppåtgående snöre mellan tejpremsorna från snaran runt halsen.

Det finns inte minsta märkligheter i detta förlopp. Okunniga alternativfjollor med oren agenda har fokuserat helt galet och överdrivit tingen under ett aktivt eftersök och parallell förundersökning.

Den som upphaussat det hela är Rönnbäck och jag undrar om inte fallet är rent unikt. Har svensk rättshistoria någonsin haft ett rättsfall med så mycket konspirationer och så lite fokus på den faktiska bevisningen i form av DNA?

Eller som GW sa:
Det var nog bara Barnen i Bullerbyn hon inte lyckades knyta till brottsplatsen.

JAG jämför ingenting. Konstaterade bara att hundar har ett känsligt doftsinne. Den utsagan och missuppfattningen får stå för dig om du vill tro det. Läs ordentligt och tänk innan du far ut som ett jehu. Örhänge och ladan har du redan talat om, upprepning.
Som din punkt 2, vill jag bara säga att det har jag ansett redan från början. Inga ögon som läst som vanligt. Lätt missförstå om man har för bråttom.
Punkt 3, vet alla redan.

Är det mig du kallar FJOLLA? skratt, då börjar du ju ge dig på de här ute i tråden som anser att NB ÄR SKYLDIG och så har JAG gjort HELA TIDEN! Tappat greppet helt nu eller fokus, kom igen nu.......

Jag tror aldrig det funnits i rättshistorien nej. IR gav jag inte mycket för redan från början, skrev om jag minns rätt att det bara var dollartecken i ögonen där precis som följande att tjäna en slant. Vem satsar så mycket energi annars? En död häst är inget att satsa pengar på men så kom ju försvaret inte nånvart heller med den starka bevisning som fanns. Tack och lov.
2016-09-07, 17:10
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Tilläggsprotokoll till 5000-K698204-15 sidan 10.

Snälla, kan du inte lägga ut det i text, missat det. Tack på förhand!
2016-09-07, 17:47
Medlem
develis avatar
Citat:
JAG jämför ingenting. Konstaterade bara att hundar har ett känsligt doftsinne. Den utsagan och missuppfattningen får stå för dig om du vill tro det. Läs ordentligt och tänk innan du far ut som ett jehu. Örhänge och ladan har du redan talat om, upprepning.
De jag kallar alternativfjollor är de personer som är NB kramare. När saker går på repeat som från dig nu så besvarar jag därefter.

# Det är inte märkligt att man inte hittade Lisas örhängen förrän onsdag.
# Hunden reagerade i mjölkrummet men det var Lisa man letade efter och det är inte blod i den bemärkelse du nämner ( blod efter skadat djur).
# Hon har varit där minimal tid och det är mycket störande dofter i ladan.
# Oavsett om de hittat fler tillhörigheter i ladan, oavsett om det skett tidigare är det inte intressant i eftersöksläget - det handlar om fokus och prioritering. ---> att hitta Lisa.
# Fokus på ladan sker sen när man väl ser hur hon avlidit (snara runt halsen, tejpad) och de kan då undersöka det som är relevant inför rättegång --> att identifiera mordplats.
# Det finns ingenting som indikerar att han "förvarat henne" nånstans med tanke på vittnesiakttagelser. Du pratade dess innan om hans källare.

Allt är utifrån dina spekulationer och jämförelser:
Citat:
Varför hittade man inte LH:s örhänge förrän onsdag i ladan och likaså när de hade hundpatruller ute samma kväll söndag 7/6, repstumpar, blod osv i ladan där hon mördades. (...) Undra bara var han förvarat henne i så fall tills dess att mordet skedde? Det togs ju ner avspärrningen vid ladan relativt fort, folk sprang där. Vi var där då! Men sen kom avspärrningen upp igen. Slutligen var det till slakthuset som den satt kvar och gjort så länge.

Citat:
Haft hundar själv, säg det de inte snokar reda på och måste poängtera för en om de hittar nåt avvikande, och blod brukar de reagera på, vi gick med eftersök med en hund som inte var tränad men hittade det skadade djuret i alla fall och det var blod han spårade på.
Senast redigerad av develi 2016-09-07 kl. 17:51.
2016-09-07, 18:03
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:

Fel, det berodde väl på hur stort det var och hur mycket det blödde ur såret och förresten ta och slå upp blodbesudling så kommer du märka att den ligger under skinnet, ungefär som man nyper sig ordentligt och det blir en blodutgjutning under huden, kan man få på nageln också och det är då man brukar punktera den när man värmt ett gem inom vården så att trycket som skapar smärtan under får komma ut i form av en blodstråle rakt upp oftast. Jag skrev om rmv.se och blodbesudling, finns bra beskrivet där. Om inte annat behöver du bara gå någon sida tillbaka där jag skrivit om det här i tråden.
2016-09-07, 18:32
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Snälla, kan du inte lägga ut det i text, missat det. Tack på förhand!

5503/26565-15/G021 2 par strumpor. Ett par svarta och ett par gråa. - Målsägaren
hade dessa på sina fötter då hon anträffades.
Beslagsnr: 2015-5000-BG59901-5
Uppdragsgivarens beteckning: 5503/26565-15/G021
Forums materialnr: 201500923978
Materialhantering: Materialet återgår separat
Metodik: -
2016-09-07, 18:36
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De jag kallar alternativfjollor är de personer som är NB kramare. När saker går på repeat som från dig nu så besvarar jag därefter.

# Det är inte märkligt att man inte hittade Lisas örhängen förrän onsdag.
# Hunden reagerade i mjölkrummet men det var Lisa man letade efter och det är inte blod i den bemärkelse du nämner ( blod efter skadat djur).
# Hon har varit där minimal tid och det är mycket störande dofter i ladan.
# Oavsett om de hittat fler tillhörigheter i ladan, oavsett om det skett tidigare är det inte intressant i eftersöksläget - det handlar om fokus och prioritering. ---> att hitta Lisa.
# Fokus på ladan sker sen när man väl ser hur hon avlidit (snara runt halsen, tejpad) och de kan då undersöka det som är relevant inför rättegång --> att identifiera mordplats.
# Det finns ingenting som indikerar att han "förvarat henne" nånstans med tanke på vittnesiakttagelser. Du pratade dess innan om hans källare.

Allt är utifrån dina spekulationer och jämförelser:

Om jag vill spekulera och så, låt mig få göra det då. Det kanske kommer ett annat svar från någon annan som inte tänker som du utan har andra reflektioner. Det var det jag var nyfiken på.
Det var synd att de inte hann med att ta fler DNA på de 100-talet som beslagtogs. Läste precis om det nu. Kanske IB:s DNA dykt upp lite mer också, mer DNA av NB förvånar mig inte alls.

Ja, jag nämnde källaren hos NB och hans familj. Undran var om de hittat nåt där? PRECIS som jag frågade om spritfabriken häromdagen utan svar, hade varit avspärrat och undersökt där med. Undrade bara om nån med bättre koll visste om det var nåt speciellt.

Där skriver man således i förhör att handsken och om att den inte skulle funnits där under natten till måndag. Det var därför jag ifrågasatte örhänge.

Förhöret med kamrern tycker jag var intressant. Han "kunde" ha nämnt för NB att militärer varit och sökt på onsdagen. Vilken dag var den undanmanövern inför MP när NB sa att de redan letat och de plockade mask inför "storfisket"?

Slutligen, blod djur, blod människa, samma för en hund alltså blod som blod. Men det är rätt, finns avledande dofter där efter slaktade djur som man höll på med FÖREGÅENDE höst 2014 och doftspår torde varit borta för länge sen då det stått oanvänt. Den ende som uppehållit sig där är runk-nissen NB där det tydligen varit svårt att hålla koll på slangen som sprutat åt alla håll!
Ännu bättre när herr Jönsson ville ha saker nedmonterade. Då kunde han fritt välja och vraka vilket rör som hans offer skulle hängas i. Med andra ord är det inte helt oplanerat utan tvärtom, PLANERAT sen länge när han började riva ut saker från slakthuset.
Fanns en väldigt bra bild på det i Urbota inskränkthet, skavsår på röret MYCKET klar och tydlig bild.

Förresten, LH var där minimal tid? Ingen av oss här har varit med då utom mördaren som endast kan veta hur länge hon var där.

Du får kalla det repeat, är det förbjudet i din värld. Du behöver inte svara, jag har inte tvingat dig. Och sluta vara så diktatorisk mot mig, kan tänka jag börjar ångra att jag berömde dig som go och tillmötesgående förr. De i alt.GM-tänket är ute och seglar. De får vara det. Det finns inget som ändrar på NB:s klanteri med 10 DNA, har ju varit så mycket snack om kontamineringar och så vidare så man bara blir trött på tugget för de har verkligen inget nytt att komma med. Bara samma samma samma om och om igen. Tröttsamt.
Vore roligt att läsa om de verkligen får fram något någon gång som står till grund för en alt.GM men än har man inget sett.

Som jag frågade, som du missade, vad har de att tjäna på att NB går fri? Prestige över att ha övervunnit 10 DNA som de med högburet huvud kan säga att alla dömande rätter hade fel inkl. oss här som anser att NB är rätt man som sitter eller? Fira med en tårtbit och en klapp på huvudet om han kommer lös. Kanske blir mer än en klapp.
Fastna för något bra dr Pihl sa: Ok, bara det inte gällde ditt barn går det bra!
Jag tänkte ändå på de som sitter och pissar på svenska rätten och dess dom här då. Tänk om det varit deras barn?
2016-09-07, 18:41
Medlem
CatTheHunters avatar
Och ojdå nu skrev jag visst roman inte bra, men jag glömde ju angående spritfabriken, varför valde inte NB den som stått oanvänd lite mer avlägset från ladan istället för slakthuset? Jo, svaret torde vara, LH inlurad via stora porten på ladans långsida mitt emot caféet, nära och bra att hantera ett offer i, bära rätt igenom. Men LH fick ju in några revor, skrap under naglar, och läkaren konstaterade vid besiktning av NB att sådana fanns på armarna på honom. Enkelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in