2016-05-21, 18:42
  #131533
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, man kan säga att han är det. Det märkliga är att tingsrätten inte fäste betydelse vid Adrianas vittnesmål och att hovrätten själv s.a.s. drog fram det ur högen.
Har du fortfarande inte lärt dig vad teknisk bevisning innebär varav DNA är det centrala i domen?
2016-05-21, 19:05
  #131534
Medlem
develis avatar
Hon måtte vara helt slut. Hon valde frivilligt att vittna efter att ha krånglat fram och tillbaka.
Ingen krävde att hon inställde sig då det är fritt val som anhörig. Hon var med andra ord inte kallad via vittnesplikt. Mördarmaken tycks ha blivit en mjölkko i hennes ögon..
Citat:
..ställer kvinnan specifika krav om 4 558 kronor, utgifter hon ska ha haft i samband med att hon kallades till videoförhör under rättegången mot hennes make.
http://www.skovdenyheter.se/article/holm-mordarens-hustru-kraver-skadestand/
2016-05-21, 19:24
  #131535
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nerijus Bilivicius 6-7/6

LÖRDAG
NB arbetar fram till kl 17.30 på lördag.
Därefter åker han till LÅ med en cirkelsåg. LÅ ser inget märkligt med honom.
Han åker till Martorp och tankar bilen och åker sen hem en sväng.
Han åker till Källby och handlar cigg och öl. Han samtalar med en kassörska.
På hemvägen iakttar han Adriana. NB kör in vid kopplingsstationen och väntar in henne.

Adriana märker inget speciellt med honom förutom att han luktar rök och är svettig. Han är inte framfusig så hon blir själv förvånad över sin reaktion. Hon anar dock oråd och joggar vidare.
NB åker hem och pratar med sin bror och fru. Dricker öl och sätter på sin fru.

SÖNDAG
NB blir väckt kl 14. Han tar han bilen och reser till ladan för att hämta verktyg. Han är hem en eller två ggr emellan och visar upp sig för sin fru.
Han återvänder till ladan av nån anledning. Har han iakttagit tjejerna likt han gjorde med Adriana? Är han dit för att arrangera snören och silvertejp?
Allt indikerar på en extremt sjuk fantasi som iscensätts och allt talar för en helt rationell, klarsynt händelse: Likt dagen innan med Adriana.

Efter Kl 18.26 Han överfaller han Lisa. Har han gått loss i affekt? Har han tappat kontrollen? Beter han sig som om han vore drogad?
Han slår henne inte, han mördar henne inte impulsivt och han lämnar inte kroppen på plats.

Han utövar vad som kallas instrumentellt våld.

Han släpar in Lisa i ladan. Han har en medveten strategi då han tejpar hennes mun och sen runt huvud. Han har ordnat en plats för hängning och dragit snöre runt röret.
Helt kall, helt medvetet - överlagt med berått mod utför han vad Hovrätten kallar ren avrättning.

Han har en plan, en dumpningsplats. Han är snabb och effektiv.
Han hejar coolt på sina grannar, han skypar lugnt med sin mor. Han kallpratar med frugan om pizza och undrar om brorsan vill ha nåt från affären.
Han kör sin fru till Källby, ses på övervakningsfilm och betalar till kassörskan. Han har ingen hangover utan pratar sansat med polisen klockan 03. Sen går han upp och jobbar som vanligt på måndag morgon.

Kriminalitet och droger är inte en ovanlig kombination. Statistiska sanningar appliceras dock inte generellt utan att ta hänsyn till omständigheter i kringliggande tid och det handlar om mordets utförande.

Gällande NB handlar det inte om affekter som att slå sönder en bokhylla, leka rockstjärna och kasta tv-apparater. Mordet indikerar instrumentellt våld och inte affektivt utbrott.
NB har heller inte tappat minnet:
I förhör ses att NB har full koll på allt som hänt. Varenda rörelse.

Den enda skitdetaljen han inte vill kännas vid är Lisa. Eller Adriana för all del..
Lördag så förefaller han vara påverkad av några groggar och ber sin bror om öl, verkar behöva slappna av extra mycket. Kanske känner han sig misslyckad med någonting.
Citat:
Drack din bror någonting?
Jag vet inte men han var hos Lars denna lördag, på kvällen tror jag efter jobbet. Och då sa han
att Lars har bjudit honom på någonting. Men exakt vad det vet inte jag. Och då när vi rökte
ute så att säga hans hustru frågade varför ser du ut så konstig, har du druckit? Och då han sa
ju du vet att Lars har bjudit på ett glas och då menar jag stor .
Det var på lördagkvällen han blev bjuden?
Ja
Drack han någonting på söndagen?
Han på lördag han sov länge. På söndag han sov länge. På lördag kväll han till och med bad,
bad om öl hos mig jag minns inte.
Fick han det då?
Ja, jag alltid har … jag har ju alltid rätt så mycket öl hos mig så att säga då slipper man
springa till butiken (ohörbart). Ja, ja han kom och bad om några burkar hos mig.
Var det 3,5r?
Ja
På söndagen afton gör han två saker han inte brukar göra på aftonen
-han köper inga öl
-frun får följa med till handlarn
Han behöver antagligen inte några öl, han förefaller avslappnad och nöjd och somnar innan han hunnit sätta i sig pizzan. Det är först dagarna efteråt han blir desto mer stressad.
2016-05-21, 19:28
  #131536
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har du fortfarande inte lärt dig vad teknisk bevisning innebär varav DNA är det centrala i domen?

Jo självklart, men det hade inte hovrätten som måste dra fram Adriana som bevis (helt onödigt förutom tvivelaktigt alltså).
2016-05-21, 20:03
  #131537
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, man kan säga att han är det. Det märkliga är att tingsrätten inte fäste betydelse vid Adrianas vittnesmål och att hovrätten själv s.a.s. drog fram det ur högen.

Du har tydligen inte fattat efter snart ett år att det var i första hand DNA-spåren som fällde honom.
Detta i kombination med brist på alibi, vittnesmål och usla skådespelartalanger.
Dyngspridaren NB hade blivit fälld utan Adrianas vittnesmål så varför älta detta?
Är det inte påhittade piller så är det tjat om andra helt oväsentliga saker.
2016-05-21, 20:19
  #131538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En ett halvår gammal artikel, minst. Det jag reagerade på när den kom (vilket jag tror var tidigare än november) var Hannas kommentar i det följande:
*=aya

Varför spreds en bild på Lisa som inte var lik henne?
Det är nånting att bita i för den undrande.

Skälet till att just bild A (Den allvarliga Lisa) spreds beror sannolikt på den anklagande blicken hon har. Hur detta kort har använts i fupen är intressant. Hennes ögon är blåade (som ett gammalt svartvitt vykort) och fotot läggs konsekvent, utan anledning, på samma sida som fotot på NB trots att det foton kommer ensamt på sidan efter. Det är ett fulknep som jag skrivit om förut.

(Det verkar vara "inne" i fupen att blåa för övrigt - precis som den fint ditlagda blåa jackan på rishögen vid Martorp.)

Dessutom används bild B (Den barnsligt leende Lisa). Sannolikt är syftet, när den anklagade bilden fått verka "klart", att visa hur oskyldig Lisa var. Hon ser inte ute 17 år på bilden utan snarare som en 13-14-åring. Genom hela Tore Brandtlers berättande har det varit mycket viktigt att visa på just denna renhet och oskuld. Bild B förstärker det.

Bilder har genom hela denna rättsprocess haft stor betydelse och de har använts medvetet för att skapa en acceptans för det händelseförlopp som polisen tidigt låste fast sig vid.
2016-05-21, 20:33
  #131539
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Skälet till att just bild A (Den allvarliga Lisa) spreds beror sannolikt på den anklagande blicken hon har. Hur detta kort har använts i fupen är intressant. Hennes ögon är blåade (som ett gammalt svartvitt vykort) och fotot läggs konsekvent, utan anledning, på samma sida som fotot på NB trots att det foton kommer ensamt på sidan efter. Det är ett fulknep som jag skrivit om förut.

(Det verkar vara "inne" i fupen att blåa för övrigt - precis som den fint ditlagda blåa jackan på rishögen vid Martorp.)

Dessutom används bild B (Den barnsligt leende Lisa). Sannolikt är syftet, när den anklagade bilden fått verka "klart", att visa hur oskyldig Lisa var. Hon ser inte ute 17 år på bilden utan snarare som en 13-14-åring. Genom hela Tore Brandtlers berättande har det varit mycket viktigt att visa på just denna renhet och oskuld. Bild B förstärker det.

Bilder har genom hela denna rättsprocess haft stor betydelse och de har använts medvetet för att skapa en acceptans för det händelseförlopp som polisen tidigt låste fast sig vid.
Vad har du för grumligt sjuka tankar om bilden på Lisa?
Hade det varit mer passande med ett skrattande offer?

Eller, menar du att Lisa egentligen inte var offret utan egentligen var offret den stackars Nerijus?

Vad menar du med att bilderna av Lisa skulle visa hur "oskyldig" hon var?
Var HON SKYLDIG till något, var det hennes eget fel att sexualsadisten Nerijus skändade och dödade henne?
__________________
Senast redigerad av magiciadehex 2016-05-21 kl. 20:38.
2016-05-21, 20:41
  #131540
Medlem
develis avatar
Citat:
Har du fortfarande inte lärt dig vad teknisk bevisning innebär varav DNA är det centrala i domen?
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo självklart, men det hade inte hovrätten som måste dra fram Adriana som bevis (helt onödigt förutom tvivelaktigt alltså).
Hybris. Komplett hybris att gå in i en kriminaltråd, säga sig vara rookie och nu vet du tydligen mer än HovR.

För det första är HovR en högre instans och korrigerar TR på denna punkt då de ansåg henne trovärdig.
För övrigt är instanserna helt eniga gällande det som avgör domen, det centrala, dvs teknisk bevisning, dvs DNA.
Domen står inte och faller det minsta med Adriana. Händelsen relaterar snarare till motiv och hans modus - att han är en bedräglig jävel som suktar efter unga tjejer i Blomberg. En indicie.
__________________
Senast redigerad av develi 2016-05-21 kl. 20:49.
2016-05-21, 20:46
  #131541
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Skälet till att just bild A (Den allvarliga Lisa) spreds beror sannolikt på den anklagande blicken hon har. Hur detta kort har använts i fupen är intressant. Hennes ögon är blåade (som ett gammalt svartvitt vykort) och fotot läggs konsekvent, utan anledning, på samma sida som fotot på NB trots att det foton kommer ensamt på sidan efter. Det är ett fulknep som jag skrivit om förut.

(Det verkar vara "inne" i fupen att blåa för övrigt - precis som den fint ditlagda blåa jackan på rishögen vid Martorp.)

Dessutom används bild B (Den barnsligt leende Lisa). Sannolikt är syftet, när den anklagade bilden fått verka "klart", att visa hur oskyldig Lisa var. Hon ser inte ute 17 år på bilden utan snarare som en 13-14-åring. Genom hela Tore Brandtlers berättande har det varit mycket viktigt att visa på just denna renhet och oskuld. Bild B förstärker det.

Bilder har genom hela denna rättsprocess haft stor betydelse och de har använts medvetet för att skapa en acceptans för det händelseförlopp som polisen tidigt låste fast sig vid.
Det har tamejfan slagit runt i huvudet på dig. Ett vanligt skolkort lyckas du göra affär av och diskutera hennes ögon - att de är blå och hon ska se oskyldig ut.

JA - hon var oskyldig.
Hon är en vanlig 17 åring. En stackars ung tjej som blivit mördad på det brutalaste sätt och du ditt svin orkar älta att hon ska se ren och oskuldsfull ut.
Du satte spiken i hela ditt framträdande på flashback nu - via ditt hat, din klappjakt som gick över alla gränser.

Äckel!
__________________
Senast redigerad av develi 2016-05-21 kl. 21:00.
2016-05-21, 20:49
  #131542
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Skälet till att just bild A (Den allvarliga Lisa) spreds beror sannolikt på den anklagande blicken hon har. Hur detta kort har använts i fupen är intressant. Hennes ögon är blåade (som ett gammalt svartvitt vykort) och fotot läggs konsekvent, utan anledning, på samma sida som fotot på NB trots att det foton kommer ensamt på sidan efter. Det är ett fulknep som jag skrivit om förut.

(Det verkar vara "inne" i fupen att blåa för övrigt - precis som den fint ditlagda blåa jackan på rishögen vid Martorp.)

Dessutom används bild B (Den barnsligt leende Lisa). Sannolikt är syftet, när den anklagade bilden fått verka "klart", att visa hur oskyldig Lisa var. Hon ser inte ute 17 år på bilden utan snarare som en 13-14-åring. Genom hela Tore Brandtlers berättande har det varit mycket viktigt att visa på just denna renhet och oskuld. Bild B förstärker det.

Bilder har genom hela denna rättsprocess haft stor betydelse och de har använts medvetet för att skapa en acceptans för det händelseförlopp som polisen tidigt låste fast sig vid.

Hur kan Du sitta och häva ur dig sådan dynga som du gör.
Brist på respekt mot offer visar du tydligt.
Dessutom var det ingen blå jacka i rishögen,,det var en rosa jacka med blått foder.
Du verkar mycket dåligt påläst i hela fallet.
Det tragiska mordet på Lisa, är nu löst sedan ett bra tag och rätt gärningsman sitter där han ska sitta under lång tid:
Dina teorier och fantasier och trångsynthet kan du behålla för dig själv.
Mordet på Lisa är avslutat och klart.
Ska det vara så svårt att begripa detta för dig.
2016-05-21, 20:54
  #131543
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
Hur kan Du sitta och häva ur dig sådan dynga som du gör.
Brist på respekt mot offer visar du tydligt.

Dessutom var det ingen blå jacka i rishögen,,det var en rosa jacka med blått foder.
Du verkar mycket dåligt påläst i hela fallet.
Det tragiska mordet på Lisa, är nu löst sedan ett bra tag och rätt gärningsman sitter där han ska sitta under lång tid:
Dina teorier och fantasier och trångsynthet kan du behålla för dig själv.
Mordet på Lisa är avslutat och klart.
Ska det vara så svårt att begripa detta för dig.
Fullständigt vedervärdigt att skriva på detta sätt om ett offer - en ung tjej som blivit mördad på det mest vidriga sätt!
Nu har bottenrekordet nåtts i denna tråd. Det var illa nog med framfarten och förtalet om hennes pappa - men att ge sig på ett offer....
2016-05-21, 20:54
  #131544
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vad tror du om sexualbrottsadvokaten Tore Brandtler? Tror du han kommer fortsätta vara målsägandebiträde?
Tore Brandtler har ett utomordentligt gott rykte, anses mycket kunnig, erfaren, kompetent och seriös.
Har dignitet och är respektingivande.

Hans raka motsats är oseriösa, inkompetenta Rönnbäck.
Som hon har skämt ut sig i rätten i detta fall lär hon inte ens få fortsätta att agera försvarare åt pedofiler som våldtagit minderåriga, vilket hon sysslat med förut.
Pedofilbrottsadvokat, numera kan hon också titulera sig sexualsadistmördaradvokat.
Ingen kö till hennes advokatbyrå direkt...
__________________
Senast redigerad av magiciadehex 2016-05-21 kl. 20:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in