2016-04-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ok. Hon.

Måste erkänna att jag inte är säker på om jag ens lyssnat på HR-förhör med AK. Ska göra så vid tillfälle.

Om du syftar på BHs kritik mot att blandbild på snöret kan ha uppstått pga provtagningstekniken på NFC så påstår han i punkt 59 att den uppgiften framkommit efter samtal med ansvarig på NFC.

Enligt mig är det dock ingen nyhet. Självklart kan det vara så att LHs och NBs DNA befunnit sig någon millimeter från varandra på snöret och när NFC-teknikern topsat området har bådas DNA fastnat på topsen och gett en blandbild.

Blandbild säger bara att bägges DNA fångats på samma tops och inom det ytområde som topsats.

Förstår inte hur BH kan anse sig sakkunig när det gäller att kritisera NFCs vedertagna provtagningstekniker.
Om Hurtig skulle vinna gehör för framställningen om bland-DNA (pkt 59-60), så får det vittgående konsekvenser för all framtid. Man kan ju aldrig utesluta att de inblandade DNA-spåren ligger intill varandra. Han tycks mena att de för att inte bedömas tillföra enbart ringa bevisvärde ska ligga ovanpå varandra eller rentav ihoprörda. Men även om så vore fallet, kan ju inte uteslutas att det ena DNA:et, det understa, är gammalt. Vad han hävdar är alltså, att om två DNA-fynd ligger "för nära" varandra, så är de av ringa bevisvärde. Kort sagt, s k bland-DNA-spår ska inte tillmätas något större värde. Om HD skulle acceptera denna åsikt, så vore det prejudicerande. Men det tror jag inte att de kommer att göra. Vad det kokar ihop till är nämligen, att försvaret hävdar att den tilltalades DNA är gammalt, medan offrets kan vara nytt, vilket kan hävdas även om spåren sitter 1 dm ifrån varandra.

Om jag tänker rätt, så vill jag mena att hans resonemang mynnar ut i tomma intet - han turnerar bara sitt generella resonemang om att NB:s DNA är gammalt, var än det påträffas. Detta är en bevisvärderingsfråga i ett sammanhang och är inte något särskilt med s k bland-DNA. Därmed inget nytt, som inte varit känt för HR. Nil.
2016-04-23, 17:26
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag håller med, BH's överklagan är väldigt proffsig och genomarbetad.

Eftersom det finns en hel del frågetecken kring både utredningen och domsluten, så är det bra för rättssäkerheten om målet prövas igen.

Håller med !
2016-04-23, 17:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Om jag tänker rätt, så vill jag mena att hans resonemang mynnar ut i tomma intet - han turnerar bara sitt generella resonemang om att NB:s DNA är gammalt, var än det påträffas. Detta är en bevisvärderingsfråga i ett sammanhang och är inte något särskilt med s k bland-DNA. Därmed inget nytt, som inte varit känt för HR. Nil.
Ena stunden ifrågasätter han LCN - för att i nästa stund kräva detta gällande hårstrå. Då duger det visst...
2016-04-23, 17:34
Medlem
Citat:
Om Hurtig skulle vinna gehör för framställningen om bland-DNA (pkt 59-60), så får det vittgående konsekvenser för all framtid. Man kan ju aldrig utesluta att de inblandade DNA-spåren ligger intill varandra. Han tycks mena att de för att inte bedömas tillföra enbart ringa bevisvärde ska ligga ovanpå varandra eller rentav ihoprörda. Men även om så vore fallet, kan ju inte uteslutas att det ena DNA:et, det understa, är gammalt. Vad han hävdar är alltså, att om två DNA-fynd ligger "för nära" varandra, så är de av ringa bevisvärde. Kort sagt, s k bland-DNA-spår ska inte tillmätas något större värde. Om HD skulle acceptera denna åsikt, så vore det prejudicerande. Men det tror jag inte att de kommer att göra. Vad det kokar ihop till är nämligen, att försvaret hävdar att den tilltalades DNA är gammalt, medan offrets kan vara nytt, vilket kan hävdas även om spåren sitter 1 dm ifrån varandra.

Ja, det är ungefär så mina tankar går med.
Vore intressant om Hamilkar kunde puffas och lämna en synpunkt på detta.

Både när det gäller "dataspåret" och "DNA-spåret" verkar det nästan som att BH chansar på att HD ska köpa hans påståenden utan att tänka själva och kritiskt granska uppgifterna först.
2016-04-23, 17:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Där kom det igen i ett tredje ordval. Vad menar du med en hel del frågetecken i domslut som BH då redogör?
Vad i BHs överklagan kan välta de domslut som finns?

Det vore intressant att se annat än ordval i allmänna termer hela tiden från er kritiker.
De andra tiger likt NB när man ställer motfrågor men du kanske har ett svar?
Påstår man saker brukar man ju ha konkret sakfakta.

Jag kommer inte att gå in i detalj på vilka frågetecken som finns, de ingår till stor del i BH's begäran om överprövning.

Som förälder själv, så har jag ALL förståelse och respekt i världen för att LH's anhöriga vill se ett slut på rättegångsturerna och kunna gå vidare.

Men, enligt min åsikt, så är omständigheterna kring hela fallet faktiskt i praktiken omöjliga för en ensam GM att kunna ha genomfört på den korta tid. Därför är jag ganska övertygad om att vare sig NB är oskyldig, eller om han medverkat som "städare", så saknas fortfarande en eller flera GM i detta domslut.

Därför är det bra för rättssäkerheten om dessa frågetecken kring datorerna, den exakta mordplatsen etc verkligen genomlyses för att skingra alla eventuella misstankar.

För allas skull, inte minst LH's anhöriga, så är det viktigt att rätt GM verkligen döms. För tänk om en GM fortfarande går fri? Så hade åtminstone jag resonerat om någon hade skadat eller - gud förbjude! - dödat någon av mina döttrar vare sig nu eller när de kommer upp i tonåren.
2016-04-23, 17:40
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag håller med att mördare är vidrig och äcklig.
Jag håller inte med att man såg VW Sharan vid café vid aktuell tid. Finns inte i FUP.
Söndags kväll vid aktuell tid såg 6 vittnen en blå bil körande i närheten av café.
2 vittne såg att det var en mörk kille som körde.
2 vittne såg att det var två unga man i bilen.
1 vittne såg att L pratade med någon som satt på hö sida i bilen.
1 vittne såg en blå bil som skulle vända samtidigt som L skulle börja åka moped.
1 vittne såg en ung man som gick vid ladan samma tid som L skulle åka.
L pappa hörde ( vid fickringning) att L pratade med några och hörde en mänsklig ljus röst.
Ingen av de vittnen såg VW Sharan eller NB närheten under aktuella tid.
Killen som var vid ladan aldrig hört av sig.
Han skulle se hur NB överfallit L, om NB hade gjort det.
Han skulle vara guldvärd vittne för utredningen.
Det verkar att han var sist som såg L vid liv.
När L försvan skrev LWGP att man borde leta person i L ålder, person som kände henne.
Killar med blå bil alldrigt hittades och alldrig blev förhörda, alldrig topsade,
utredning uteslutade andra gärningsman redan i början.
Den gammal blå bil är säkert bränd nu. För att spår skulle aldrig hittats.
Dömd är en man som under aktuella tid låg i sin säng och spelade dataspel.

Såg du honom när han låg i sin säng och spelade dataspel ?
Va skönt att vi är överens om att Nerijus är en äcklig typ .
Alltså har blå bil och killen med svarta manen + en till aldrig existerat då ?
Eller man kanske har bränt upp killarna också ?
Det kanske är polisen som har eldat upp både bilen och killarna i sann
konspirationsanda eller vad tror du ?
Vem är LWGP ?
Vem han än är finns det väl ingen anledning att bry sig om vad han säger .
Att man uteslutit andra misstänkta från början beror ju på att det bara finns
mördaren Nerijus som har lämnat några spår .
Hur ska man kunna leta efter ett spöke som varken syns eller lämnar några spår ?
2016-04-23, 17:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kommer inte att gå in i detalj på vilka frågetecken som finns, de ingår till stor del i BH's begäran om överprövning.

Som förälder själv, så har jag ALL förståelse och respekt i världen för att LH's anhöriga vill se ett slut på rättegångsturerna och kunna gå vidare.

Men, enligt min åsikt, så är omständigheterna kring hela fallet faktiskt i praktiken omöjliga för en ensam GM att kunna ha genomfört på den korta tid. Därför är jag ganska övertygad om att vare sig NB är oskyldig, eller om han medverkat som "städare", så saknas fortfarande en eller flera GM i detta domslut.

Därför är det bra för rättssäkerheten om dessa frågetecken kring datorerna, den exakta mordplatsen etc verkligen genomlyses för att skingra alla eventuella misstankar.

För allas skull, inte minst LH's anhöriga, så är det viktigt att rätt GM verkligen döms. För tänk om en GM fortfarande går fri? Så hade åtminstone jag resonerat om någon hade skadat eller - gud förbjude! - dödat någon av mina döttrar vare sig nu eller när de kommer upp i tonåren.
Jag diskuterar inte Lisas familj.

Att han har rätt till ansökan PT likt alla andra är sen givet.

Jag frågar dig på vilken grund du bygger dina påståenden:
Citat:
Eftersom det finns en hel del frågetecken kring både utredningen och domsluten
men får väl dra slutsatsen:
Fullständigt oförankrat och enbart allmänt svammel där enbart för kort tidsperspektiv framkom.
Senast redigerad av develi 2016-04-23 kl. 17:52.
2016-04-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Håller med !
Genomarbetad, ja.

Proffsig, ja i den meningen att han gjort ett advokatarbete i motsats till företrädaren.

Kan en proffsig och genomarbetad framställan vara mer eller mindre bra ? Självklart.

Kan en bra framställan komma att avvisas av HD ? Absolut, den kanske inte uppfyller HD:s kriterier. Den kanske hävdar förhållanden som inte bedöms som trovärdiga eller med verkligheten överensstämmande (helt oavsett ärlighet och uppriktighet).

Har det faktum att den är uppställd under 72 punkter något med kvalitet att göra ? Nej, inte alls.

Kan det finnas fel, svagheter, egendomligheter i en proffsig inlaga ? Javisst, det är just detta vi diskuterar.

Punkt för punkt och med all kunskap som kan uppbringas (varom jag inte tvivlar att det finns mera hos vissa tråddeltagare än hos de TV-framträdande, Hurtigs svårare att bedöma med tanke på att han är partisk) och med hänvisning till i målet kända fakta prövas hållbarheten i argumenten. Precis vad forumet i bästa fall ska ägna sig åt. Välkommen däri !
2016-04-23, 17:53
Medlem
Citat:

Hur skulle förloppet se ut, för att tiden skulle anses ha kunnat räcka till, enligt dig ? Det låter som att du förutsätter något slags samarbete med parallellitet i åtgärderna. Transporten och dumpandet kan ju inte genomföras förrän mordet, nertagningen och emballerandet ägt rum. Nertagningen kan inte ske förrän efter mordet, emballerandet inte förrän efter nertagningen. Vad blir kvar för tidsrationalisering ?
2016-04-23, 17:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Hur skulle förloppet se ut, för att tiden skulle anses ha kunnat räcka till, enligt dig ? Det låter som att du förutsätter något slags samarbete med parallellitet i åtgärderna. Transporten och dumpandet kan ju inte genomföras förrän mordet, nertagningen och emballerandet ägt rum. Nertagningen kan inte ske förrän efter mordet, emballerandet inte förrän efter nertagningen. Vad blir kvar för tidsrationalisering ?
Självklart tar det längre tid.
AB ska ju för det första engagera NB som är mitt i änglarnas spel och flashar runt.
Sen ska han dit och slå sig för pannan: Vad har du gjort min broder?!
2016-04-23, 18:07
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du får gärna tala om för oss vilka experter (kriminaltekniker, molekylärbiologer, domstolsjurister etc) som ifrågasätter bevisningen. Mig veterligen har försvaret bara presenterat en avdankad person som i väldigt allmänna ordalag försökte invända mot bevisningen.

Det är nu ett halvår sen vi fick tillgång till bevisningen och fortfarande pågår det märkliga att i ett spaningsmordfall där bevisningen är ovanligt stark (betydligt över "medel" för fällande domar skulle jag säga) så har vi ändå någon slags "Flashbackrekord" i antal människor som tillbringat en stor del av sina liv (som det verkar) senaste halvåret med att invända mot bevisningen. En del av dem hävdar på fullt allvar att den snarast pekar mot att den livstidsdömde mördaren i själva verket är oskyldig.

Vad visar detta? Inget som vi inte redan visste: Att man kan tro på i stort sett vilka dumheter som helst om det tillfredsställer någon form av känslomässigt behov. Sen är det ju klart att tricket underlättas av om ens kognitiva förmågor är begränsade också.

Lägg av. jag tycker du ägnar dig åt otillbörlig smutskastning. Så länge NB nekar till brott ska man kunna spekulera i alternativa teorier utan att bli idiotförklarad.

Nu verkar det som att han inte längre nekar fullt ut, men vad vet man? Han vägrar ännu att snacka.

Tänk om han är helt oskyldig? Månne långsökt, men ändå. Det går inte att förklara DNA:t, då måste man ta till alternativt försvar. Betona sådant som inte kan utesluta annan GM. Mumla lite om bortforslande utan att erkänna något. Om han fälls för endast griftefridsbrott, är han ute inom kort. Han får inget skadestånd, men det är totalt sett en lättare utväg ur dilemmat att halvmumla något om inblandning, än att ge sig på DNA-träffarna. Det skulle bara leda till planteringsteorier och det går inte hem.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-04-23 kl. 18:11.
2016-04-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Självklart tar det längre tid.
AB ska ju för det första engagera NB som är mitt i änglarnas spel och flashar runt.
Sen ska han dit och slå sig för pannan: Vad har du gjort min broder?!
Längre tid skulle ha krävts med flera GM, menar du säkert. Tvärtemot vad GilGrissom82 förmodar. Och så kan det ju ofta vara - inte alla uppgifter låter sig delas på flera på ett vinstgivande sätt.

Nu tycker ju jag, liksom många andra i den omfattande diskussionen av just tidsaspekten, att det finns gott om tid för en man att genomföra hela gärningen. Det är ju det som är så tragiskt, att ett liv kan släckas på några minuter. Mesta tiden har kunnat gå åt till efterarbetet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in