2015-06-08, 14:13
Medlem
BlueGreenShadows avatar
Om jag som äger noll kronor skulle söka ett jobb jag vill ha men det finns tex bara 50 mil ifrån där jag nu bor och sedan får jobbet hur skulle jag då i mitt fall klara av att ta jobbet?

Mitt fall = Inga pengar kan lånas av polare/släkt, familj osv. Bor i lägenhet där jag snart åker ur, tidsfråga.

Skulle ni rekommendera att tex ta ett snabblån för att betala en eventuell flytt och/eller hyra i början för att snabbt betala tillbaka? För/nackdelar?

Jag äger inga möbler så det blir inte något problem. Jag sitter nu på 500 kronor och snart är det kört. Är i 20 års åldern och flyttar gärna ifrån där jag bor nu.

Tips, råd vad som sökes!
Citera
2015-06-08, 14:26
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGreenShadow
Om jag som äger noll kronor skulle söka ett jobb jag vill ha men det finns tex bara 50 mil ifrån där jag nu bor och sedan får jobbet hur skulle jag då i mitt fall klara av att ta jobbet?

Mitt fall = Inga pengar kan lånas av polare/släkt, familj osv. Bor i lägenhet där jag snart åker ur, tidsfråga.

Skulle ni rekommendera att tex ta ett snabblån för att betala en eventuell flytt och/eller hyra i början för att snabbt betala tillbaka? För/nackdelar?

Jag äger inga möbler så det blir inte något problem. Jag sitter nu på 500 kronor och snart är det kört. Är i 20 års åldern och flyttar gärna ifrån där jag bor nu.

Tips, råd vad som sökes!

Jag utgår från att du saknar eftergymnasial utbildning vilket givetvis försämrar dina chanser att få ett jobb i en ort du saknar anknytning till.

Hur har du tänkt att betala tillbaka ditt lån? Finns det inget jobb du kan ta på din ort? Det dummaste man kan göra är att göra ingenting. Hoppa på något som kan ge en inkomst, sedan kanske det leder vidare till något. Vad vinner du på att drömma om orealistiska saker och gnälla hela dagarna?
Citera
2015-06-08, 14:34
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du kan inte bara sikta på jobb som du vill ha, du får bredda dig till jobb du kan ta. Det behöver inte vara drömjobbet, men det förser dig med grundbehovet.
Citera
2015-06-08, 14:36
Medlem
BlueGreenShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Jag utgår från att du saknar eftergymnasial utbildning vilket givetvis försämrar dina chanser att få ett jobb i en ort du saknar anknytning till.

Hur har du tänkt att betala tillbaka ditt lån? Finns det inget jobb du kan ta på din ort? Det dummaste man kan göra är att göra ingenting. Hoppa på något som kan ge en inkomst, sedan kanske det leder vidare till något. Vad vinner du på att drömma om orealistiska saker och gnälla hela dagarna?
Självklart så ska jag betala tillbaka lånet, inget snack om saken.
Jag har inget emot att flytta OM jag skulle få jobb på annan ort. Det är bara om.

Om vi säger att jag imorgon skulle söka 10 jobb i orten där jag bor och 5 jobb på andra orter runt om i landet och en arbetsgivare ringer och frågar om jag kan börja jobba 1 Juli i orten 50 mil bort, skulle det då vara bra att låna pengar osv?

Om ja gnäller eller inte eller om du/andra tycker det är helt okej. Jag vet själv att jag måste rycka upp mig.

Jag saknar även eftergymnasial utbildning (kanske bra att söka in till vinter?) men har dock jobbat i många år. Olika situationer runt mig/andra har gjort att ber pengar behövs, vilket är mer än jag kan ge/betala för vilket resulterar i soc (håller mig undan så länge det går) eller att jag åker ut, vilket är tråkigt men så är det.
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Du kan inte bara sikta på jobb som du vill ha, du får bredda dig till jobb du kan ta. Det behöver inte vara drömjobbet, men det förser dig med grundbehovet.
Jodå, har haft skitjobb hela tiden. Jag klarar och söker det mesta. Jag jobbar hellre på ett skitjobb än att gå till soc/leva på gatan, ja ni fattar. Men jag förstår vad du menar.
Citera
2015-06-08, 14:59
Medlem
nedboys avatar
Om jag förstår det rätt så handlar det om ett lån på typ 10 tusen kronor? I så fall så borde du kunna betala tillbaka det på 1-2 månader. Om det var enda chansen och det är ett jobb du vill ha så skulle jag gjort det direkt.

Nu förstår jag inte om din frågeställning är hypotetisk eller om du verkligen sitter på ett erbjudande? Du skulle kanske kunna fråga om du kan få ett förskott för att klara flytten till det nya jobbet? Du behöver inte fråga om så mycket men säga att du har skrapat ihop lite pengar (snabblånat) och nu skulle behöva några tusenlappar för att flytten ska gå ihop med första hyran.
Citera
2015-06-08, 15:01
Medlem
BlueGreenShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Om jag förstår det rätt så handlar det om ett lån på typ 10 tusen kronor? I så fall så borde du kunna betala tillbaka det på 1-2 månader. Om det var enda chansen och det är ett jobb du vill ha så skulle jag gjort det direkt.

Nu förstår jag inte om din frågeställning är hypotetisk eller om du verkligen sitter på ett erbjudande? Du skulle kanske kunna fråga om du kan få ett förskott för att klara flytten till det nya jobbet? Du behöver inte fråga om så mycket men säga att du har skrapat ihop lite pengar (snabblånat) och nu skulle behöva några tusenlappar för att flytten ska gå ihop med första hyran.
Detta är rent hypotetiskt. Visste inte att man kunde ta ut förskott redan innan man jobbat? Är det verkligen så smart? Annars så är det ju en lysande idé.
Citera
2015-06-08, 15:40
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGreenShadow
Detta är rent hypotetiskt. Visste inte att man kunde ta ut förskott redan innan man jobbat? Är det verkligen så smart? Annars så är det ju en lysande idé.

Kan å kan, det beror nog på vad det är för arbetsgivare och hur rekryteringen går till. De har ju faktiskt anställt dig (hypotetiskt) och det betyder att de har investerat i dig. Om det gäller ett litet lån på 5-10 tusen för att klara av att installera sig på plats för jobbet så tycker jag att det låter rimligt att man kan fråga i alla fall.

Säg att det rör sig om 10 tusen. Du ber om att få betala tillbaka under de två första månadslönerna. Jag skulle ge dig förskottet eftersom jag vet att du gör en ganska stor uppoffring när du flyttar 50 mil för att kunna jobba för mig och pengarna är till för att du ska kunna göra just flytten.
Citera
2015-06-08, 15:50
Medlem
lowskis avatar
ta lån, flytta till oslo, få jobb, få lägenhet, betala tillbaka lånet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in