2015-06-07, 13:27
Medlem
Jag kom väldigt långt i en arbetsprocess nyligen och på intervjun fick företaget det att låta som att de nästan hade bestämt sig för mig redan. Sen gick det ca 2 veckor utan att jag hörde något. När jag hörde av mig till dem sa dom att de precis hade avslutat processen men valt att gå med någon annan istället men att det var ett väldigt svårt val.

Kan jag fråga företaget vad det var som gjorde att de valda att gå med en annan person istället? Jag är väldigt nyfiken och kanske finns det något jag kan tänka på i framtiden?
Citera
2015-06-07, 13:28
Medlem
Låter vettigt. Tycker inte det är konstigt. Ingen kan ju tvinga dem att svara dock.
Citera
2015-06-07, 13:43
Medlem
Självklart kan du göra det. Du ringer dem och frågar vilken kompetens, erfarenhet eller personlig egenskap du saknade som gjorde att de valde någon annan. Det svaret hjälper ju dig och gör att du vet vad du kanske ska göra för att förbättra dina möjligheter. Om det kommer ytterligare ett jobb hos samma arbetsgivare så kommer de säkert ihåg dig som någon som var intresserad och professionell. Kom bara ihåg att inte argumentera emot när de framför sina argument, tacka och ta emot, även om du anser att de bedömt fel.
Citera
2015-06-07, 14:51
Medlem
seusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1
Jag kom väldigt långt i en arbetsprocess nyligen och på intervjun fick företaget det att låta som att de nästan hade bestämt sig för mig redan. Sen gick det ca 2 veckor utan att jag hörde något. När jag hörde av mig till dem sa dom att de precis hade avslutat processen men valt att gå med någon annan istället men att det var ett väldigt svårt val.

Kan jag fråga företaget vad det var som gjorde att de valda att gå med en annan person istället? Jag är väldigt nyfiken och kanske finns det något jag kan tänka på i framtiden?

Absolut! Det är vad jag förstår ganska vanligt att folk återkommer och frågar just detta. Under en rekryteringsprocess på mitt befintliga företag är det i alla fall en som gör det vid en rekrytering. När man gör detta kan man ju även passa på att be om feedback för både CV och intervjuer.

Det gjorde jag tom på mitt befintliga jobb som jag alltså fick. Jag bad efter någon månad min chef utvärdera min intervju och CV och han bad mig om feedback hur han var som intervjuare.
Citera
2015-06-07, 15:21
Medlem
Tack för svaren. Jag skickade iväg ett mejl och frågade. Håller med, det kan säkert finnas något man bör ändra i CV eller liknande.
Citera
2015-06-07, 17:59
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rucke1

Självklart ska du göra det. Bra initiativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in