2015-06-06, 23:24
Medlem
Finns det banker så som Swedbank som betalar ut bolån utan borgensman?

Jag tvivlar på att mina föräldrar vill vara borgenär när jag ska flytta in till en ny lägenhet för 2 miljoner, jag har en lön på 20k efter skatt samt kontoinsatsen som behövs för det.
Citera
2015-06-06, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 733215

Jag tvivlar på att mina föräldrar vill vara borgenär när jag ska flytta in till en ny lägenhet för 2 miljoner, jag har en lön på 20k efter skatt samt kontoinsatsen som behövs för det.

Vill dina föräldrar inte vara borgenärer (låna ut pengar åt dig) eller inte vara borgeensmän (stå för fiolerna om du inte kan betala för dig)?

Hur som helst, bankerna brukar normalt sett inte ha borgensmän på bolån, bostaden ska räcka som säkerhet för lånet.
Citera
2015-06-06, 23:41
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Alla banker betalar ut bolån utan borgensman.
Både du och eller eventuell borgensman måste klara bankens krav. Med en inkomst på 20K och ett lån på ca 2 milj blir det svårt för dig att få ett sådant stort lån. Nu vet jag inte månadsavgiften på bostadsrätten eller om du har övriga lån, krediter etc men även detta spelar roll.
Bankerna brukar räkna på en högre ränta och att man skall ha 10K kvar när alla lån och boendekostnader är kvar.

Bäst svar får du genom att fråga olika banker.
Citera
2015-06-07, 00:41
Medlem
Är ni säker på att man inte behöver borgensman? Jag har bara 15% kontoinsats men inte mer
Citera
2015-06-07, 01:09
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Är ni säker på att man inte behöver borgensman? Jag har bara 15% kontoinsats men inte mer

Nej det är vi inte. Det är inte ens säkert du får lån med en borgensman. Du måste uppfylla bankens krav. Vilket du kanske inte gör om du har 20K i inkomst och ett lån på 2 miljoner.

Ränta bottenlån: 3 375 kr (2,7%)
Ränta topplån: 833 kr (Ränta 5%)
Amortering bottenlån: 0 kr
Amortering topplån: 1 667 kr
Att betala per månad före skattereduktion: 5 875 kr
(Kostnad efter skattereduktion: 4 612 kr)

Att betala per månad vid räntehöjning 1%: 7 292 kr
Total räntekostnad efter 60 år: 2 480 420 kr

Sen räknar banken på ännu högre ränta även om mitt exempel ovan var lite väl högt.

Jag har tidigare hört att de räknar på en ränta på 10% men det var något år sen så den bör vara lägre. De räknar också med kostnader för försäkring, el och värme. Samt den avgift som du betalar.

Vi säger att banken räknar med att du ska kunna betala 7292 kr. Du har kanske 400kr/månad i el etc. Banken vill också att du har kvar 10 000 kr när alla dina lån inte bara ditt bolån är betalt. Det är högt och jag tror inte det är så högt nu även om jag vet att Swedbank hade just 10000 kr kvar som gräns för något år sen.

Det innebär att du har 7292+400+10000 = 17692 kr / månad. Då får inte din bostad ha en avgift på över 2308 kr för att du skall klara kravet på 10 000kr.

Ungefär så gör de flesta banker även om det själva kraven kan vara högre/lägre beroende på bank.

om du har en borgensman räknas hans ekonomi ut på samma sätt. Då måste han klara 10000 kr efter det att hans befintliga lån och avgifter + ditt nya bolån räknas ut.

Det är bättre du går till banken och kollar. Börjar med din egen bank. Är din egen bank Swedbank gå till en annan och passa på att byta bank också då de suger på allt.....
Citera
2015-06-09, 13:12
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Det finns inte borgensmän vid botadslån längre! Eventuellt kommer de vilja att dina föräldrar lånar pengar också och betalar en del av lägenheten.

Inte som förr när de lånade till vem som helst som hade lägenheten som säkerhet och någon som borgade för lånet!
Citera
2015-06-12, 11:37
Medlem
Jag var till banken idag, de sa att man hade som sagt ingen borgare, 10% kontoinsats... MEN... det krävdes 35-40k brutto/månad för att få låna 1,5-2 miljoner eller 28k brutto/månad för 1 miljon... Sinnessjukt vilken inkomst man måste ha för att få låna, herregud...
Citera
2015-06-12, 12:34
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Jag var till banken idag, de sa att man hade som sagt ingen borgare, 10% kontoinsats... MEN... det krävdes 35-40k brutto/månad för att få låna 1,5-2 miljoner eller 28k brutto/månad för 1 miljon... Sinnessjukt vilken inkomst man måste ha för att få låna, herregud...

Det enda sjuka i sammanhanget är att du tycker att du kan köpa en lgh för 2 miljoner med 20 i lön
Citera
2015-06-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Det enda sjuka i sammanhanget är att du tycker att du kan köpa en lgh för 2 miljoner med 20 i lön
1-1,5-2, stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in