2015-06-06, 18:18
Medlem
jack.danielss avatar
Har länge stört mig på ovan "pamflett" gillar vi olika? Skall jag starta ett företag, så fan vill jag ha folk som pratar mitt språk och tänker mitt tänk! Skall jag på en krävande resa, så nog fan vill jag ha folk runt mig som tänker o handlar på ett sätt som är normalt för mig! Osv.....osv...så vad kommer pamfletten ifrån? Eller rättare sagt vilka tar (tog) den till sig?
Är det svenne som är på resa varje sommar år och träffar främmande kulturer som tar den till sig, eller svenne som har en eller två kollegor på,jobbet från "främmande kultur" o dom tycker att dom är som alla andra! Vilket dom naturligtvis är. Men att manifestera att "jag gillar olika" känns så naivt och blåögt.

Vi gillar INTE olika, läs lite historia så framgår det med all önskvärd tydlighet!!
Citera
2015-06-06, 18:39
Avslutad
Lika barn leka bäst. Så enkelt är det.
Citera
2015-06-06, 19:23
Medlem
Det var ju en slogan som blev lite inne, vet folk som knappt kommit kontakt med invandrare som vara med i denna grupp, hela Facebook var ju fullt med vi gillar olika. Egentligen så umgås dom med svenskar och har inget att göra med invandring i verkligheten. Hade en granne som röstade på FI och älskade invandrare men hon umgicks bara med vänstersvenskar och fick sedan flytta till ett område med mycket invandring (hade andrahandskontrakt) bodde där i ett halvår och sa att det var fruktansvärt, hårt klimat och vågade inte ha ungarna på gården. Köpte sedan en villa i Dalarna, kan ju inte bli mer svenskt! En annan familj som var extremt vänster som t om var med i nåt litet parti där man kallade varandra kamrater och att man skulle ha spioner på banker om ex folk gömde pengar, alla skulle tjäna lika mycket, hyresrätt var det enda som gällde. Dom var mycket oroliga när andrahandskontraktet gick ut och fick ingen lgh i Stockholm, visst efter ca 5 år så kan man ju få lgh i Husby och dessa områden men det var inte aktuelllt, dom köpte en brf i samma område och till råga på allt så köpte dom en ny bil, hur gick det med deras vi gillar olika, gick emot allt som dom stod för... Jag sa till dom att ni kan ju söka lägenhet i Rinkeby men det var inte aktuellt... Men dom GILLAR OLIKA!
Citera
2015-06-06, 20:02
Medlem
Vet ni om det finns någon pk politiker/journalist som bor med sin familj i invandrartät område? Det borde ju finnas massor med sådana med tanke på den enorma rikedomen som dessa område kan bjuda till?..
Citera
2015-06-06, 20:07
Medlem
Usch,mår fan illa när jag ser den slogan på facebook å Aftonbladet...

Gillar olika,men inte fan bor de med negrer .
De gillar olika på håll.
Inte vill nån jobba med dem heller.
Citera
2015-06-06, 20:12
Medlem
jack.danielss avatar
Nidna, det var en liten härlig story du hade där. :-)
Citera
2015-06-06, 21:54
Avslutad
Många av de som '' gillar olika'' bor segregerat i fina områden likt våra medieprofiler, det är ju inte främmande precis. Men att man '' gillar olika'' är i många fall ett väldigt brett begrepp. I just detta fall tror jag det handlar om invandrings- och kulturrelaterade fenomen.

Personligen kan jag gilla olika, det beror ju helt på vad det gäller samt i vilken omfattning det gäller.

När det gäller andra kulturer i form av annorlunda mat så har jag i det stora hela inget emot det, då gillar jag olika.

När det handlar om värderingar så beror det också på.

Sammanfattningsvis gillar jag olika ibland och ibland inte, det handlar mycket om vad det gäller samt i vilken omfattning det gäller
Citera
2015-06-06, 22:02
Medlem
Gillar självklart olika,reser gärna till andra länder..
Men att älska alla negrer i Sverige är ju bara sjukt.
Likväl som ja inte älskar alla svenskar ..

Samhället mår inte bra av för stor inblandning av mena invandrare ..
Citera
2015-06-06, 22:09
Medlem
Samma människor som säger sig "gilla olika", är dom som alltid framhåller att det inte finns skillnader på människor.
Själv har jag börjat misstänka, att dessa inte gillar människor alls.
Citera
2015-06-07, 08:12
Medlem
Jag gillar olika men det betyder inte att jag gillar den extrema flyktingmottagning vi har i Sverige samt att skulle vilja bo i Rinkeby men jag gick aldrig med i gruppen, den skapandes mot SD valet 2010 och hade egentligen inget med flytktingar och invandringar att göra utan det var en protest mot SD! Det roliga var att det var fullt med ex ålänningar och finlandssvenska med i gruppen som knappt vet vad det betyder att ha invandrare i landet
Citera
2015-06-07, 08:35
Medlem
Kika på ex Aftonbladets redaktion. Snacka om rasrent.

Aftonbladet gillar lika.
Citera
2015-06-07, 12:45
Medlem
Dom flesta gillar väl olika, det finns väl inte så många renrasiga rasister i Sverige, alltså sådana som aldrig skulle kunna acceptera någon med en annan kultur, enligt media är ju förstås alla SD röstare rasister, journalisterna borde slå upp ordet rasist och se vad det egentligen betyder! Det som var det värsta när jag gillar olika kampanjen från Aftonbladet var att man kunde trycka hur många gånger som helst, alltså ökade antalet extremt när man trycka 100 gånger Dom flesta vill ju bo med likasinnade och umgås med dom har som har samma värderingar och intressen, sen är ju språket det största, svårt att umgås och prata med någon som knappt förstår vad man säger och jag förstår inte personen pga svenskan är så dålig. Jag har inget emot invandrarna, dom som arbetar och gör rätt för sig, men som vi fyller på just nu så kommer det att bli fler och fler som "gillar lika" pga det kommer ju att sluta med att bostäder byggs även i White flights områden för vi måste ju bygga annars har ju dom stackarna som betalat 100 000 kr för att komma till Sverige annars bo? Dom har det ju så hemskt, fattigt och eländigt, undrar dock hur dom har råd att att ta sig till Sverige, kan ju inte vara hur fattig som helst...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in