Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-06, 14:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Ska vara med och anordna en mottagning efter studenten som ska vara billig och i möjligaste mån kunna förberedas dagen innan. Det ska vara buffé. Helst ska man bara behöva micra på nån rätt och lägga upp.

Nån finare mjuk kaka med vispgrädde eller glass till efterrätt och kaffe till, men ingen tårta. Eventuellt flera kakor och annat gottisnask för det kommer några gottegrisar.

Alla åldrar kommer, från småbarn till gamlingar och vi räknar med 20-30 pers, kanske några drop in också. Några är vegetarianer men äter fisk. Inga allergiker.

Kan laga mat från grunden om det inte är för komplicerat och basingredienser som smör, ägg och mjöl finns. Kan börja förbereda från måndag, festen är på torsdag.

Några flaskor vitt torrt halväckligt hemgjort vin finns, som man kanske kunde göra nån drickbar bål av? Har aldrig försökt mig på nåt sånt och har inte en susning om hur man gör. Det ska inte vara mer alkohol än detta och pilsner, kanske nåt mousserande att skåla i men inte alls nödvändigt.

Enkel grönsallad är självskrivet, likaså hembakt bröd. Paj vet jag många gillar. Har köpt billig fläskfilé som jag tänkte marinera och tunnskiva, men sen har jag inte kommit så mycket längre.

Funderat på kladdkaka till efterrätt eftersom det är festföremålets favorit, men vill gärna ha nåt lite ovanligare och lite elegantare också. Festföremålet är också förtjust i lax.

Vill gärna ha tips på vad man kan göra där det finns mat för alla och som inte blir så dyrt, helst jättebilligt. Det ska vara dekorativt och se gott ut också. Hjälp mig att spåna lite.
Citera
2015-06-06, 14:40
Medlem
Bertil85s avatar
Smörgåstårta.

Hemmagjord bål vet jag inte men en typ av Sangria kanske går att göra?

Någon enkel paj.

Fruktsallad till kladdkakan.

Det är vad jag kommer på.
Citera
2015-06-06, 15:18
Medlem
seusss avatar
Hemmagjord potatissallad är både enkelt och billigt.
Citera
2015-06-06, 16:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Smörgåstårta är bra men det brukar vara med på varenda släktkalas, så jag skippar av den anledningen.

Sangria har jag gjort på billigt rödtjut, inte vitt vin, men det kanske funkar ändå? Det skulle vara konjak i mitt gamla recept men det kan man väl skippa?

Paj, yep. Purjolökspaj brukar bli lyckat och sen kanske nån med svamp. Har torkade murklor, det kanske skulle gå bra? Aldrig testat, har bara gjort svampsåser på murkla.

Fruktsallad, superbra idé! Somrigt och fräscht, även barnen borde gilla.

Potatissallad, yep. Somrigt och gott till fläskfilén. Det ska vi ha!

Fler förslag?

Nåt gott med lax? Man kan ju köpa rökt och gravad och bara skära upp, med hemgjord gravlaxsås... Men det är rätt dyrt så jag vill gärna dryga ut den... Idéer?
Citera
2015-06-06, 18:46
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nåt gott med lax? Man kan ju köpa rökt och gravad och bara skära upp, med hemgjord gravlaxsås... Men det är rätt dyrt så jag vill gärna dryga ut den... Idéer?

Gör laxsnittar av tunnbröd, då räcker laxen till flera. Fyll tunnbrödet med lax och pepparrotsfärskost. Eller blanda ihop kräm frääs och riven pepparrot istället för färdig färskost. Rulla ihop och skär upp. En tandpetare som håller ihop rullen gör ju även snitten lätt att äta.

Lite småplock i form av tärnad ost, oliver o.s.v. är ju också billigt men gott. Grönsaker i stavar med gräddfilsdipp m.m.

Kycklingvingar/ben är ju också billig mat.
Senast redigerad av JerryCotton 2015-06-06 kl. 18:56.
Citera
2015-06-06, 21:01
Medlem
Tillandsias avatar
Potatisgratäng med fläskfilé. Bara att värma på och ställa fram sallad.
Panerad stekt squash till veggosarna.

Morotskaka kanske? Silviakaka?
Citera
2015-06-06, 21:50
Medlem
christerys avatar
Nu blir det lite lågbudget/inte så kul förslag men...

Finns hinkar att köpa med färdigmarinerat kött att köpa från scan (hur vetefan, det var en annan som fixade till det). Grillkol, grönsaker (paprika tex), lök, svamp, majs, såklart lite annat åxå att stoppa på spetten som korv, fisk. Färdigskurna dan innan så det är bara att öppna burkarna när det är dags.

Sen får alla komponera sina egna grillpinnar och grilla dom själv. Potatissalladen går ju att köpa färdig eller göra själv. Vanlig eller fransk för dom som nu vill ha det.

S&P+lite såser och papptallrikar och plastbestick så blir det lite som picnic. Går det så käka utomhus.

Sen gäller det bara att ha grillar tja eller en stor rackare så löser sig resten. Lägg grillpinnarna i vatten natten före bara åxå, annars brinner dom jäkligt bra.

För grill (om du inte har en större) så köp en plåt som du ber dom bocka till som ett U med skarpa kanter nertill (kanske ett Y men det har jag inte testat), avståndet mellan kanterna skall inte överstiga pinnarnas längd dock för då får du köpa till galler åxå. Kanske dom kan fixa grillpinnarna i metall men det kanske blir lite dyrare än träpinnarna jag tänkte på.
Senast redigerad av christery 2015-06-06 kl. 21:52.
Citera
2015-06-06, 23:06
Medlem
Jag tror paj är vägen att gå. Då kan du göra många olika sorter som passar både vegetarianer och köttätare. Sen är det billigt och går att förbereda och värma på. Grönsallad till detta så är du i hamn.
Citera
2015-06-06, 23:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Fransk tomatpaj, pajdeg trycks i form och förgräddas ta ut och låt svalna. Bred på dijonsenap i botten och strössskivade tomater Med riven basilika mellan lagren här och där. Rör ihop ägg, grädde och riven ost och salta lätt och lite malen svartpeppar och slå detta över och grädda.
Citera
2015-06-07, 01:16
Medlem
Ett tips för att göra kladdkakan lite roligare är att hyvla över nougat som sedan smälts ovanpå kladdkakan. Det går även att lägga dit till exempel nötter och kokos. Googla på Kladdkaka med nougat så får du upp en del alternativ!
Citera
2015-06-07, 01:42
Medlem
William Hainess avatar
Potatisgratäng brukar ofta uppskattas och brukar fungera bra i micro.

Kallskuret finns det ju hur mycket som helst som.
Citera
2015-06-07, 16:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Jag tror paj är vägen att gå. Då kan du göra många olika sorter som passar både vegetarianer och köttätare. Sen är det billigt och går att förbereda och värma på. Grönsallad till detta så är du i hamn.
Paj är bra, likaså pastasallad - något man också kan göra olika varianter till..

Komplettera med potatissallad och lite kallskuret ...

Klart - och inget jobb att tänka på mer än dukning på studentdagen ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in