• 1
  • 2
2015-06-06, 13:41
Medlem
lirareflashbacks avatar
Duscha inte innan du lagger dig, drick en bira och dra en handtralla.Pissa en skvatt. Borja bladdra in en trakig bok och lagg dig i sangen med en nyhetskanal pa i bakgrunden.
Citera
2015-06-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Melatonin - kosttillskott. För billigt att tillverka (finns naturligt i kroppen) så ingen har velat lägga kostsam forskning för att få det receptfritt i Sverige (finns dock receptbelagt). Antingen kan du be läkare eller beställa receptfritt utomlands. Finns i t.ex. i varenda apotek i USA och används regelbundet av en stor del av dess befolkning.

Eftersom det är ett naturligt hormon finns det, vad jag vet, inga kända biverkningar. Dock fungerar det inte lika bra under längre perioder, så använd strategiskt perioder då du inte kan sova. Det enda det gör är att man blir tröttare strax efter konsumtion och att man sover lite djupare.

Jag vet för lite om melatonin för att vilja uttala mig, men i folkbildande syfte vill lägga in en generell varning för vad du insinuerar. Det endokrina systemet är väldigt komplext och det är farligt att säga "Eftersom det är ett naturligt hormon finns det, vad jag vet, inga kända biverkningar". Testosteron är också ett naturligt hormon, men där finns det många kända biverkningar om man tillsätter extra.
Citera
2015-06-07, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sweatlok
Har i stort sett blivit kvitt min panikångest, inte haft det på flera månader men inatt kom det igen..
Har försökt sova sen 11 igår men stressen vill inte ge sig.

Har testat lira lite cs, kollat film, ja massa saker men paniken sitter kvar i kroppen.

Har inge lugnande tillgänglugt heller så får låta mig tro att jag ska dö tills detta släpper.
Vad gör ni själva när ni är trötta men verkligen inte kan somna

Tar droger, runkar, dricker ibland alkohol. Ibland dygnar jag, men det avskyr jag.
Citera
2015-06-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweatlok
Har i stort sett blivit kvitt min panikångest, inte haft det på flera månader men inatt kom det igen..
Har försökt sova sen 11 igår men stressen vill inte ge sig.

Har testat lira lite cs, kollat film, ja massa saker men paniken sitter kvar i kroppen.

Har inge lugnande tillgänglugt heller så får låta mig tro att jag ska dö tills detta släpper.
Vad gör ni själva när ni är trötta men verkligen inte kan somna

Har visserligen nästan aldrig haft problem att sova, de få gångerna jag fått panikliknande ångest brukar jag promenera ett varv, kolla alla kroppsfunktioner - puls, blodtryck, det går bra att svälja både mat och dryck, det går bra att andas, ögonen ser normala ut och så vidare - och andas kontrollerat samtidigt som TV distraherar, så att det bara blir jämn kontrollerad andning och en annan värld att sjunka in i.
Sömnen får komma när den kommer, bara jag slipper tänka. Och den kommer alltid, oftast för att man ger upp.
Citera
2015-06-08, 02:45
Medlem
HarmonicAces avatar
Flunitrazepam fungerar utmärkt för mig

Inget läkare strösslar med dock.
Citera
2015-06-08, 02:51
Medlem
Ravenboxs avatar
Ge ASMR ett försök.
Sök på det ordet på youtube, lyssna gärna på en "whisper video", det är dels lugnande och perfekt för att somna in.
Citera
2015-06-08, 03:38
Medlem
Polkakolas avatar
Om du har tillgång till bärs så drick 3-4 stycken.
Citera
2015-06-08, 21:56
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag vet för lite om melatonin för att vilja uttala mig, men i folkbildande syfte vill lägga in en generell varning för vad du insinuerar. Det endokrina systemet är väldigt komplext och det är farligt att säga "Eftersom det är ett naturligt hormon finns det, vad jag vet, inga kända biverkningar". Testosteron är också ett naturligt hormon, men där finns det många kända biverkningar om man tillsätter extra.
Det jag menade var att läkarstudier på hormonet i fråga (inte naturliga hormon överlag) har inte lyckats hitta några biverkningar men jag uppmuntrar till att söka reda på och bilda uppfattning kring det själv.
Citera
2015-06-10, 11:48
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Ge ASMR ett försök.
Sök på det ordet på youtube, lyssna gärna på en "whisper video", det är dels lugnande och perfekt för att somna in.

ASMR vill jag också slå ett slag för. Vet man inte vad det är kan det dock vara väldigt svårt att veta vad som passar en då det finns en sådan uppsjö av olika ASMR-videos, själv gillar jag haircuts, ear cleanings, mouth sounds och vissa massagevideos.

En budgetvariant jag ofta kommer tillbaka till är denna tösen som viskar med mycket mouth sounds, en instruerad avslappningsövning som funkar lika bra till att varva ner för vila en stund mitt på dagen som till natten. https://www.youtube.com/watch?v=hNp-ONz2_Kg

Men som sagt är det svårt att veta vad som passar vem, vissa tycker t ex mouth sounds är skitäckligt att lyssna på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in