2015-06-05, 19:59
Medlem
Är Zyprexa en "bra" medicin för rösthallucinationer? Kan man inte "självmedicinera" mot det?
Eller snarare hjälper det när jag själv känner att det känns så otroligt verkligt? Kan medicin hjälpa liksom?
Är det bättre att låtsas som att allt är toppen och aldrig berätta något om rösterna?

Funderar... Kom gärna med förslag på vad jag istället kan göra för att droga mig själv liksom...
Citera
2015-06-05, 20:07
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginpan
Är Zyprexa en "bra" medicin för rösthallucinationer? Kan man inte "självmedicinera" mot det?
Eller snarare hjälper det när jag själv känner att det känns så otroligt verkligt? Kan medicin hjälpa liksom?
Är det bättre att låtsas som att allt är toppen och aldrig berätta något om rösterna?

Funderar... Kom gärna med förslag på vad jag istället kan göra för att droga mig själv liksom...
Lev så mycket du klarar utan piller. Själv tar jag 10 mg olanzapin / zyprexa per kväll. Försöker bli kvitt den långsiktigt, som jag skapat en tråd om. Jag hör röster och ingen medicin biter på dem. Klarar du ett liv utan piller, grattis, det vill jag också klara.
Citera
2015-06-07, 22:21
Medlem
lithionits avatar
Finns tyvärr inget annat som verkligen hjälper mot psykotiska symptom än just neuroleptika som t.ex. zyprexa.

Om du är fullt klar på det hela med att du endast hör röster men samtidigt är helt medveten om att det inte är på riktigt kan det gå att hantera, om rösterna däremot börjar uppmana dig att skada dig själv eller andra eller göra något destruktivt kan det bli problem.

Har du enbart hallucinationer eller har du haft psykoser innan?
Citera
2015-06-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Finns tyvärr inget annat som verkligen hjälper mot psykotiska symptom än just neuroleptika som t.ex. zyprexa.

Om du är fullt klar på det hela med att du endast hör röster men samtidigt är helt medveten om att det inte är på riktigt kan det gå att hantera, om rösterna däremot börjar uppmana dig att skada dig själv eller andra eller göra något destruktivt kan det bli problem.

Har du enbart hallucinationer eller har du haft psykoser innan?

Jag har hallucinationer, men är inte psykotisk. De har ju uppmanat mig att skada mig själv och INTE ta någon medicin. (Har även rel svår borderline)
Har alltså inte ätit någon sömnmedicin och ingen antidepp
Men nu drygt 1,5 vecka utan medicin så känns allt bara värre..... 😏
Citera
2015-06-19, 19:54
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginpan
Jag har hallucinationer, men är inte psykotisk. De har ju uppmanat mig att skada mig själv och INTE ta någon medicin. (Har även rel svår borderline)
Har alltså inte ätit någon sömnmedicin och ingen antidepp
Men nu drygt 1,5 vecka utan medicin så känns allt bara värre..... 😏

hm, om du har borderline har aripiprazol/abilify mycket god evidens på alltifrån aggression, stämningsläge, paranoia, psykotiska symptom.

Har du provat abilify?
Citera
2015-06-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
hm, om du har borderline har aripiprazol/abilify mycket god evidens på alltifrån aggression, stämningsläge, paranoia, psykotiska symptom.

Har du provat abilify?

Provade det för flera år sedan, jag vet att det då fick mig att må mycket bättre...
Ska snacka med läkarn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in