2015-06-05, 17:48
Medlem
Har varit arbetslös 2 veckor nu. Utbildad som automationstekniker i högskole nivå. Varje dag jag letar jobb på Arbetsförmedlingen, Blocket, tidningsannonserna, något specifikt företag etc. så är det mer än automationstekniker eller något liknande dem söker. Nej det ska vara ingenjörer, konstruktörer, projectledare eller något super specifikt inom elen.

Sen om man ser det finns en "Automatör/elektriker sökes" så ska du ha jobbat som elektriker några år tidigare. Jag hittade en annons från ett fabrik som söker en automatör men den drog dem ju givetviss in.

Asså, vad är detta? Måste säga hälften av mina klasskamrater som fick jobb där dem praktiserade på utbildningen måste ha samma tur som att vinna en bil eller jackpotten på Bingolotto.
Citera
2015-06-05, 17:58
Medlem
Snusovics avatar
Högskoletekniker suger, helt enkelt för att du ramlar mellan två stolar, precis som du redan upplevt. Du är kort och gott i en svår sits. De jag känner med den utbildningen har oftast haft jobb före utbildningen och gått tillbaka till AG med något bättre arbetsuppgifter efteråt.
Citera
2015-06-05, 17:58
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnaAngemon
Har varit arbetslös 2 veckor nu. Utbildad som automationstekniker i högskole nivå. Varje dag jag letar jobb på Arbetsförmedlingen, Blocket, tidningsannonserna, något specifikt företag etc. så är det mer än automationstekniker eller något liknande dem söker. Nej det ska vara ingenjörer, konstruktörer, projectledare eller något super specifikt inom elen.

Sen om man ser det finns en "Automatör/elektriker sökes" så ska du ha jobbat som elektriker några år tidigare. Jag hittade en annons från ett fabrik som söker en automatör men den drog dem ju givetviss in.

Asså, vad är detta? Måste säga hälften av mina klasskamrater som fick jobb där dem praktiserade på utbildningen måste ha samma tur som att vinna en bil eller jackpotten på Bingolotto.
Pfft, 2 veckor... Ansökningstiderna har väl knappast ens gått ut på de tjänster du hunnit söka? Sök asmånga jobb inom ditt område, skit i vilka krav de har och sök allt! Så gjorde jag och fick napp på en annons där jag inte uppfyllde "kraven". Kan säga att det tog månader och ett hundratal personliga brev, men nog fan gick det.
Citera
2015-06-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnaAngemon

kolla in energiföretag som eon kraftringen fortum vattenfall och även mindre energibolag.. det borde finnas plats nånstans tycker man.
Citera
2015-06-05, 19:02
Medlem
ekerilars avatar
Vilka kontakter lyckades du knyta under utbildningstiden?

Nu känner jag inte till hur det ser ut inom din yrkeskategori, men inom de yrken jag är verksam är det viktig att du känner de flesta potentiella arbetsgivare i ditt närområde. eller rättare sagt är det viktigt att de känner till dig.
Citera
2015-06-05, 19:09
Medlem
Bokmasks avatar
Du var inte tillräckligt bra helt enkel som dina klasskamrater som lyckades få anställning. Ju hårdare konkurant krävs ju mer av dig helt enkelt.

Varför valde du detta om jag får fråga? Såg det bra ut på arbetsmarknaden när du starta din utbildning?

Kan du inte hitta nån påbyggnadskurs att läsa medans du söker jobb och så blir du ännu mer attraktiv på arbetsmarknaden. Skaffa ett okvalificerat jobb så länge?
Citera
2015-06-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Du var inte tillräckligt bra helt enkel som dina klasskamrater som lyckades få anställning. Ju hårdare konkurant krävs ju mer av dig helt enkelt.

Varför valde du detta om jag får fråga? Såg det bra ut på arbetsmarknaden när du starta din utbildning?

Kan du inte hitta nån påbyggnadskurs att läsa medans du söker jobb och så blir du ännu mer attraktiv på arbetsmarknaden. Skaffa ett okvalificerat jobb så länge?

Ja men alltså, hur vet du hur bra människan var vs klasskamraterna?

Sen, lär dig att stava, en del ord kan vara svåra i början, så ser det lite mer seriöst ut när du ger råd åt högre utbildade än dig själv.

TS: Sök vidare, trägen ger resultat.

//helkorkat
Senast redigerad av Bearnspan 2015-06-05 kl. 19:22. Anledning: ontopic
Citera
2015-06-05, 19:25
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearnspan
Ja men alltså, hur vet du hur bra människan var vs klasskamraterna?

Sen, lär dig att stava, en del ord kan vara svåra i början, så ser det lite mer seriöst ut när du ger råd åt högre utbildade än dig själv.

//helkorkat

Ja de andra fick jobb?

Lär dig att använda "," rätt så tar jag dig lite mer seriöst nästa gång. Min utbildningsnivå har du inte det blekaste om!
//urkorkat
Citera
2015-06-05, 19:38
Medlem
[quote=Bokmask|53579118]Ja de andra fick jobb?

På grund av bättre kompetens eller vad är det du vill säga? Så du vet varför de fick jobbet?

Vad var felet med ","?

Nej, din utbildningsnivå verkar obefintlig!
Citera
2015-06-05, 19:47
Medlem
Snusovics avatar
[quote=Bearnspan|53579232]
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Ja de andra fick jobb?

På grund av bättre kompetens eller vad är det du vill säga? Så du vet varför de fick jobbet?

Vad var felet med ","?

Nej, din utbildningsnivå verkar obefintlig!
Du förstår det att i FBs värld är alla företagare logiska med fullständig kunskap och tar välövervägda beslut. Lite som i huvudet på en nyliberal 14-åring som blivit matad med Ayn Rand intravenöst.
Citera
2015-06-05, 19:55
Medlem
poxers avatar
Antar att det är yrkeshögskola? Oftast blir det ju så att praktikanten får jobb efter praktiken, har företaget inget behov just då eller om praktikanten är kass är det ju bara vänta ett par månader så skickar yrkeshögskolan nya praktikanter att utvärdera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in