2015-06-05, 17:26
Medlem
Hej,

Jag har haft jobbiga ångestattacker, depression, orkeslöshet och isolering i ett tag nu. Har även börjat slå mig själv i huvudet och tänkt att alla skulle haft det bättre ifall jag inte fanns. Hade även liknande förra sommaren då jag inte kunde bidra med ekonomin i hemmet samt att det hade gått dåligt med studierna. Jag gick då till en läkare som skrev ut Escitalopram 10mg till mig. Jag gick även 2-3 gånger till en psykolog. Tyckte inte att något av det fungerade utan det var min sambo fick mig tillbaka.

Nu är det som så att jag ligger efter med en kurs från våren har dock inte "vågat" prata med läraren om det, trots att jag har velat varje dag. Jag har även ett litet delmoment kvar på nuvarande kurs som "slutar" idag men som jag får ångestattack och orkeslöshet när jag skall påbörja den. Dessa kurser måste vara avklarade för att jag skall få csn i sommar för de kurser som jag har blivit antagen till (dessa börjar på måndag).

Jag undrar ifall jag kan börja ta de tabletterna som jag fick utskrivet av läkaren förra sommaren och ifall jag kan ta en högre dos då jag inte alls kände någon effekt av dem sist, varken positiv eller negativ. Det är Escitalopram Ranbaxy 10mg. Tänkte ta kanske 2 tabletter om dagen?

Jag hatar att jag mår så här då jag egentligen skall må bra över att vara så lyckligt lottad...
Citera
2015-06-05, 23:18
Medlem
harontimigs avatar
Tycker du ska ta 10 mg då det kan ta upp till 3 månader innan du känner bra effekt. Högre dos betyder inte att man mår bättre.
Citera
2015-06-06, 11:34
Bannlyst
Självmedicinera är inte bra. Man brukar sätta in 10 mg 1 gång per dag (morgonen) under 1-2 veckor under läkarkontakt. Självmordstankar kan öka i början, likaså kan en del insättningssymtom uppstå. Därefter höjer man till 15 eller 20 mg som är vanlig behandlingsdos. Vid OCD och kraftigare ångest kan man gå upp i 30 mg i sällsyntare fall.
Citera
2015-06-06, 14:34
Medlem
lithionits avatar
Ja det är ofarligt att börja igen.
Att börja direkt på 20 mg ger värre insättning men är inte farligt.

Men tycker definitivt att du ska besöka läkaren igen, speciellt om du inte har så många tabletter kvar att hämta ut.
Kan ta 2-3 mån innan maxeffekt nås och om du får slut på tabletter t.ex redan efter ett par veckor så är det ganska meningslöst att ens börja överhuvudtaget.
Citera
2015-06-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlbOskar
Hej,

Jag har haft jobbiga ångestattacker, depression, orkeslöshet och isolering i ett tag nu. Har även börjat slå mig själv i huvudet och tänkt att alla skulle haft det bättre ifall jag inte fanns. Hade även liknande förra sommaren då jag inte kunde bidra med ekonomin i hemmet samt att det hade gått dåligt med studierna. Jag gick då till en läkare som skrev ut Escitalopram 10mg till mig. Jag gick även 2-3 gånger till en psykolog. Tyckte inte att något av det fungerade utan det var min sambo fick mig tillbaka.

Nu är det som så att jag ligger efter med en kurs från våren har dock inte "vågat" prata med läraren om det, trots att jag har velat varje dag. Jag har även ett litet delmoment kvar på nuvarande kurs som "slutar" idag men som jag får ångestattack och orkeslöshet när jag skall påbörja den. Dessa kurser måste vara avklarade för att jag skall få csn i sommar för de kurser som jag har blivit antagen till (dessa börjar på måndag).

Jag undrar ifall jag kan börja ta de tabletterna som jag fick utskrivet av läkaren förra sommaren och ifall jag kan ta en högre dos då jag inte alls kände någon effekt av dem sist, varken positiv eller negativ. Det är Escitalopram Ranbaxy 10mg. Tänkte ta kanske 2 tabletter om dagen?

Jag hatar att jag mår så här då jag egentligen skall må bra över att vara så lyckligt lottad...

Ring din läkare först. Det kan vara bra att trappa upp doseringen till 20 mg, lite långsammare eller så behöver du en annan medicin. Är du tjej kan du även fundera över ditt järnvärde och börja äta Niferex för att snabbt öka järndepån om du lider av järnbrist, kan ge snabb effekt vid trötthet.

För stor dos av ESC kan ge hemska serotonergt syndrom (livsfarligt)
Citera
2015-06-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlbOskar
Hej,

Escitalopram är mycket bra mot ångest. Man jag tycker du ska prata med din läkare att du vill höja dosen. Maxdosen är på 20mg
Citera
2015-06-08, 06:59
Medlem
Väldigt tacksam för alla svar.

Har haft en bra helg (fick ett väldigt tacksamt mejl från en lärare bland annat) men nu påbörjas nya kurser så vi får se.

Jag tar en tablett nu och tänkte ringa läkaren senare idag.

Tackar så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in