Citat:
Ursprungligen postat av
FlbOskar
Hej,
Jag har haft jobbiga ångestattacker, depression, orkeslöshet och isolering i ett tag nu. Har även börjat slå mig själv i huvudet och tänkt att alla skulle haft det bättre ifall jag inte fanns. Hade även liknande förra sommaren då jag inte kunde bidra med ekonomin i hemmet samt att det hade gått dåligt med studierna. Jag gick då till en läkare som skrev ut Escitalopram 10mg till mig. Jag gick även 2-3 gånger till en psykolog. Tyckte inte att något av det fungerade utan det var min sambo fick mig tillbaka.
Nu är det som så att jag ligger efter med en kurs från våren har dock inte "vågat" prata med läraren om det, trots att jag har velat varje dag. Jag har även ett litet delmoment kvar på nuvarande kurs som "slutar" idag men som jag får ångestattack och orkeslöshet när jag skall påbörja den. Dessa kurser måste vara avklarade för att jag skall få csn i sommar för de kurser som jag har blivit antagen till (dessa börjar på måndag).
Jag undrar ifall jag kan börja ta de tabletterna som jag fick utskrivet av läkaren förra sommaren och ifall jag kan ta en högre dos då jag inte alls kände någon effekt av dem sist, varken positiv eller negativ. Det är Escitalopram Ranbaxy 10mg. Tänkte ta kanske 2 tabletter om dagen?
Jag hatar att jag mår så här då jag egentligen skall må bra över att vara så lyckligt lottad...
Ring din läkare först. Det kan vara bra att trappa upp doseringen till 20 mg, lite långsammare eller så behöver du en annan medicin. Är du tjej kan du även fundera över ditt järnvärde och börja äta Niferex för att snabbt öka järndepån om du lider av järnbrist, kan ge snabb effekt vid trötthet.
För stor dos av ESC kan ge hemska serotonergt syndrom (livsfarligt)