Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetarbroder
Är alla förslag som kommer upp endast vad jag får upp?
Eller hur fanken formulerar man det, söker jag på av nån skum anledning på den gamla tennisspelaren Mats Wilander - ger Google mig förslag på utökade sökningar för Mats som de räknat ut att jag kanske är intresserad av?
omg de var en rörig fråga möjligen men de vore intessant att veta om du förstod vad jag undrar

De har ju flertal olika sätt, först så om du själv söker på "F" så kommer troligen Facebook eller Flashback komma upp i första hand - då eftersom att Facebook har många unika sökningar hela tiden internationellt.
Flashback kommer också som sagt komma upp, detta eftersom du kanske befinner dig i Sverige och du har tidigare googlat på flashback.
Söker du på Mats Wilander nu och sedan suddar ut för att skriva endast "Mats" så kommer den då lägga upp förslag just gällande Mats Wilander - exempelvis "Hur gammal är Mats wilander" eller "Vart bor Mats Wilander".
Gör du däremot en ny sökning på bara Mats, suddar o skriver "Mats" igen utan att söka så kommer den troligen inte lägga upp förslag om bara Mats Wilander men troligen så finns han med som ett av förslagen.
Google räknar med en maaassa olika faktorer, unika besök från det land du befinner dig i, unika besök internationellt, tidigare lokala sökningar (dina egna sökningar) vilket då är något Google kallar "Personalized searches".
Jag tror inte att den tar fram förslag baserat på dina intressen eller liknande, i form av om du tidigare t.ex googlat på tennis så tror jag inte att du får upp "Spelar mats wilander tennis" - då använder den sig främst av den primära ordningen där Google räknar med de 10 mest vanligaste sökningarna.
Men det är faktiskt fullt möjligt, jag är ingen 100% expert och de flesta vet att Google faktiskt anpassar och spårar ens sökningar efter både dator & ip.