• 1
  • 2
2015-06-05, 21:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastlin
Ber om ursäkt har skrivit i all hast pga ilska.

Jag har varken haft semester eller fått ut semesterersättning. På mina lönespeccar står där 22 betalda semesterdagar och 3 obetalda tillgängliga. Har ringt lönekontoret och fått detta bekräftat.

Det var visstid på min gamla avdelning och min semesterrätt har som sagt bara flyttats över pga vi är i samma koncern.

Efter snack med facket igen så har de backat efter att jag slängt upp semesterlagen i ansiktet på dom. Och de vill pröva detta nästa vecka. De vill snabbt granska mitt kontrakt att där står 25 semesterdagar under semesterrätten.

De menar nu att jag kan vara berättigad till skadestånd om min chef fortsätter att säga nej.
Facket gick emot första gången för ja inte hade underlag.

Mvh

Semesterlagen kan de nog, liksom vad som står i kollektivavtalet. Däremot lär de ha missförstått hur ditt fall ser ut när du förklarade för dom.

Nåväl, hoppas att allt ordnar sig så att du får den semester du har rätt till och att det inte skapar bestående osämja mellan dig och arbetsgivaren, ni är nog båda förtjänta med att försöka släta över och vara prestigelösa.
Citera
2015-06-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demented
Kan vara värt att veta att arbetsgivaren fortsatt kan få dig att välja mellan fyra sammanhängande veckor i antingen juni juli eller augusti.

Källa på det?

Mig veterligen kan det bero på bransch, t.ex. apotekare har andra regler.
Men vanligtvis trodde jag det var TRE sammanhängande veckor i JULI månad.

Dessutom ska de ge besked om semester är beviljad 2 månader INNAN tillfället, och därför ska semesterlistor normalt vara inne väldigt tidigt.

Därefter kan de begära att man jobbar ändå, om det finns synnerliga skäl - och har man facket på plats bör de konsulteras där. Man ska då göra upp om ersättningen INNAN man godkänner att arbeta...

Om det hen skriver stämmer så är arbetsplatsen ganska fcked? De lär behöva kompensera denna individ, och jag tycker du ska gå vidare och begära kompensation för att de övht har försökt neka dig. Facket borde hjälpa driva på där.

Skulle chefen vilja ge dig semester på dina villkor skulle jag nog begrava yxan och ta det, om än något sur. Det är ditt liv TS, låt inte folk behandla dig som skit.
Citera
2015-06-05, 21:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gislo
Källa på det?

Dessutom ska de ge besked om semester är beviljad 2 månader INNAN tillfället, och därför ska semesterlistor normalt vara inne väldigt tidigt.

Därefter kan de begära att man jobbar ändå, om det finns synnerliga skäl - och har man facket på plats bör de konsulteras där. Man ska då göra upp om ersättningen INNAN man godkänner att arbeta...

Om det hen skriver stämmer så är arbetsplatsen ganska fcked? De lär behöva kompensera denna individ, och jag tycker du ska gå vidare och begära kompensation för att de övht har försökt neka dig. Facket borde hjälpa driva på där.

Skulle chefen vilja ge dig semester på dina villkor skulle jag nog begrava yxan och ta det, om än något sur. Det är ditt liv TS, låt inte folk behandla dig som skit.

12§
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-1977-480/

Därutöver kan kollektivavtal givetvis säga nåt annat.
Citera
2015-06-05, 22:25
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Källa på det?

Tröttsamma flashback slår till igen.

Du har rätt till fyra veckors sammanhängande semesterledighet (huvudsemester) under perioden juni till augusti enligt semesterlagen. Undantag från detta kan finnas i kollektivavtal, till exempel Apoteksavtalet, där rätten är begränsad till tre veckor. Det kan också finnas undantag i individuella anställningsavtal.
Citera
2015-06-05, 22:28
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Källa på det?

Poängen är att arbetsgivaren såklart ska ge honom den semester han har rätt till men det finns även rättigheter hos arbetsgivaren att kunna påverka perioden då semestern tas. Mest troligt är han inplockad för att täcka upp för fast personal som jobbat länge, dvs de vill ha honom under deras semester. Då kan man såklart säga nej och sen aldrig mer ha en chans att få fast jobb eller köra på med chefernas goda minne.
Senast redigerad av demented 2015-06-05 kl. 22:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in