2015-06-04, 21:13
Medlem
lithionits avatar
Är ni fler som blivit nekade att ge blod bara pga. att ni inte haft tillräckligt bra kärl?

Om ni nekats av andra skäl, vilka?

Tänkte att jag skulle göra en god gärning för medmänskligheten och gick för ett första besök för att lämna blod igår.
Vart inte bra alls, fick träffa en surkärring som var ohövlig från första minuten och var helt fixerad när jag berättade att jag har lite nål och blodfobi, nästa steg var att hon kände på mina snabbt och kom till slutsatsen att hon tyckte jag hade för dåliga kärl, en annan jättetrevlig sjuksköterska kom in och kände på kärlen och hittade ett som dock låg lite snett i armvecket men som verkade bra men då insisterade sjuksköterskan jag träffat först att kärlen inte var tillräckligt bra och att man var lämplig som blodgivare om man tyckte det var obehagligt att bli stucken.

Ångrar djupt att jag berättade om att jag är lite nålrädd och har lätt blodfobi, har aldrig svimmat men kan bli lite yr. Var ett hemskt besök, eller ja sjuksköterskan jag träffade var det.

Det blir ju parodiskt att bli nekad blodgivning när de har enorma kampanjer för att just få folk att lämna blod och statistik på deras hemsida där det ofta står att bristen på olika blodtyper är akut.

Sjuksköterskan tyckte jag skulle komma tillbaka om 1 år, och jag undrar vad det skulle gjort för skillnad kärlen är densamma och lär inte bli fri nål och blodfobi helt om jag inte får "öva" mer på att utstå det, det var ett utav mina egna motiv. Frågade om jag kunde komma om ett par månader men fick svaret "nej vänta ett år"
Är väl inte bara altruistiska motiv bakom att jag vill ge blod, det är även ett bra sätt att hålla på sin egen hälsa.

Jag hade varit helt ok med om jag hade fått blivit testad om jag kan donera och sedan fått göra ett försök, om det inte skulle funkat fine då är det inte mycket att göra.
Men att en sjuksköterska av bekvämlighetsskäl väljer bort en donator bara för att den inte är lättstucken. Knappast som att folk står på kö för att donera sitt blod varav många inte uppfyller alla säkerhetskraven, så de borde vara tacksamma mot de som faktiskt vill hjälpa till.
Citera
2015-06-04, 21:27
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Det är inte direkt ett bekvämlighetsskäl, det handlar mer om att det är jävligt svårt att sticka någon och få bra flöde med en så stor nål om de inte har någorlunda bra kärl. Om de bara får en skvätt blod och det sen tar stopp för nplen suger fast i kärlväggen så går det mycket pengar i material som måste kasseras.
Senast redigerad av RomanesEuntDomus 2015-06-04 kl. 21:30.
Citera
2015-06-04, 22:05
Medlem
Gör som sköterskan sa, avvakta och återkom om ett år. Mycket möjligt att kärl och omgivande strukturer har blivit grövre, och det är alltid lättare att sticka en person som använder sin kropp och har tydligt framträdande vener, än en som bara sitter vid pc.n och låter muskler och kärl atrofieras.
Jag har i mitt jobb träffat personer med inte alltför framträdande blodkärl, som säger att de har varit blodgivare i många år, utan problem.
Att personalen "inte gitter" är nästan aldrig den bakomliggande faktorn i liknande fall. Det finns annat att ta hänsyn till. I vissa fall skulle det uppfattas som kränkande om det yppades.
Citera
2015-06-04, 23:52
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Det är inte direkt ett bekvämlighetsskäl, det handlar mer om att det är jävligt svårt att sticka någon och få bra flöde med en så stor nål om de inte har någorlunda bra kärl. Om de bara får en skvätt blod och det sen tar stopp för nålen suger fast i kärlväggen så går det mycket pengar i material som måste kasseras.

Jag har inte tydliga/ytliga kärl.
Senast jag skulle lämna blodprov testades bägge armvecken med liten framgång.
Sedan fortsatte de med bägge handlovarna, samma resultat.
Som du säger, när nålen suger i kärlväggen så tycker iaf. jag att det gör ont/är obehagligt.
Det slutade med att jag såg ut som reklam för plåster, och blev sen till ett kundbesök.
Citera
2015-06-05, 13:59
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Det är inte direkt ett bekvämlighetsskäl, det handlar mer om att det är jävligt svårt att sticka någon och få bra flöde med en så stor nål om de inte har någorlunda bra kärl. Om de bara får en skvätt blod och det sen tar stopp för nplen suger fast i kärlväggen så går det mycket pengar i material som måste kasseras.

sant men ändå, visst kostar det material och personaltid. Men mitt landsting säljer tydligen blodplasma till läkemedelsföretag också, så utöver vinsten att det finns blod att tillgå för de som behöver blodinfusion så kan de tjäna ekonomiskt på att folk ger blod.
Citera
2015-06-05, 14:08
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Gör som sköterskan sa, avvakta och återkom om ett år. Mycket möjligt att kärl och omgivande strukturer har blivit grövre, och det är alltid lättare att sticka en person som använder sin kropp och har tydligt framträdande vener, än en som bara sitter vid pc.n och låter muskler och kärl atrofieras.
Jag har i mitt jobb träffat personer med inte alltför framträdande blodkärl, som säger att de har varit blodgivare i många år, utan problem.
Att personalen "inte gitter" är nästan aldrig den bakomliggande faktorn i liknande fall. Det finns annat att ta hänsyn till. I vissa fall skulle det uppfattas som kränkande om det yppades.

Ja kanske fanns nån annan anledning, men ändå blod behövs. Har förvisso AB+ så min blodgrupp är inte så "användbar". Vet ej om sjuksköterskan kollade upp min blodgrupp i journalen, fick inga frågor om blodgrupp men om jag hade varit O- så hade det varit ännu mer korkat från deras sida att inte ens försöka.

Känns bättre idag att bara få skriva av mig, men man kan ju undra hur hennes inställning, dels väldigt dålig reklam för folk att ens vilja lämna sitt blod, och om man gallrar alltför hårt så står de där med brist på blod som kan rädda livet på folk, knappast som att den akut sjuka personen som behöver blodtransfusion för att överleva bryr sig om donatorn var svårstucken eller ej.

(självklart måste man screena och välja bort de som är sjuka eller har utsatt sig för potentiell blodsmitta eller av deras egen hälsa ej är lämplig att ge blod)
Citera
2015-06-05, 14:13
Medlem
CarolynHaxs avatar
Varför ska sjuksköterskorna ge dig fobi-terapi?

Jag har lämnat blod och plasma i många år, och jag kan lova att personalen har fullt upp med oss "vanliga" givare, som inte är rädda och som har bra kärl.
Citera
2015-06-05, 16:53
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Varför ska sjuksköterskorna ge dig fobi-terapi?

Jag har lämnat blod och plasma i många år, och jag kan lova att personalen har fullt upp med oss "vanliga" givare, som inte är rädda och som har bra kärl.

det var inte först och främst det som det handlade om, men ett bra sätt att komma över det.
Jag tycker bara att det blir en viss parodi på deras slogans om att rädda liv genom att ge blod, en ganska aggressiv marknadsföring för blodgivning och statistik över blodtillgången på deras hemsida för att ingjuta någon form av panik hos befintliga och potentiella blodgivare över att de borde gå iväg och donera blod för att läget skall bli mindre akut.
Citera
2015-06-05, 18:00
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
sant men ändå, visst kostar det material och personaltid. Men mitt landsting säljer tydligen blodplasma till läkemedelsföretag också, så utöver vinsten att det finns blod att tillgå för de som behöver blodinfusion så kan de tjäna ekonomiskt på att folk ger blod.
Vad jag vet säljer alla landsting plasma, enorma mängder skulle kasseras annars. Men det förändrar inte det faktum att det är meningslöst att sticka om det inte finns någon större chans att lyckas, vilket är avhängigt hur dina kärl ser ut/sitter fast (hos en del personer rullar kärlen undan väldigt lätt när man ska sticka dem). Ingen blir glad av att vårdpersonalen gör schweizerost av dina armar utan att få ut något av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in