2015-06-03, 23:02
Bannlyst
En 25åring som lade in sig på psyk i Kalmar för avgiftning fick en stroke vilket vårdpersonalen ignorerade och förklarade som abstinens. "Sätt dig upp, skärp dig" sade sköterskan.

Chefsöverläkare Ulrika Rosenqvist och verksamhetschef Niklas Ankarberg ska utreda händelsen som ska ligga till grund för en eventuell Lex Maria-anmälan.

Jag var i tjänst den dagen men jag har inga kommentarer, säger Ulrika Rosenqvist. Jag vill inte föregå utredningen.

Chefläkare Charlotta Brunner säger att hon inte kan svara på några frågor. Eller om man har de vanliga affischerna uppsatta på avdelningen om hur man känner igen en stroke

– Jag tror nog att vårdpersonalen känner igen en stroke utan affischer. Men det är svårt när en person är så ung.

Är det rena lekstugan bland personalen på psyk i Kalmar?

http://www.barometern.se/kalmar/kanske-ar-hela-hans-liv-forstort/
Senast redigerad av MoultyMedKroken 2015-06-03 kl. 23:08.
Citera
2015-06-04, 00:38
Bannlyst
Fy fan.

Här kan man läsa hela artikeln om man inte har Plus:

https://minfil.org/N7H6idb0b4/Johan__r_halvsidigt_f_rlamad.doc
Citera
2015-06-04, 00:40
Medlem
På vilket sätt är det svårare att upptäcka stroke på unga personer? Antar att personalen inte var beredd på det och inte hade ett tillräckligt öppet sinne för att kunna tänka utanför sin psykvärld.
Citera
2015-06-04, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herter
På vilket sätt är det svårare att upptäcka stroke på unga personer? Antar att personalen inte var beredd på det och inte hade ett tillräckligt öppet sinne för att kunna tänka utanför sin psykvärld.

Nej det är ju bara en desperat kommentar från kräken. Tror ni att det kommer att bli något av anmälan?
Citera
2015-06-05, 20:50
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Man skall ju inte tro att personal på psykiatrin förstår när någon har fått en stroke.
Citera
2015-06-05, 20:53
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2pappskallar
Nej det är ju bara en desperat kommentar från kräken. Tror ni att det kommer att bli något av anmälan?
Knappast. Dom har numera ansvarsfrihet.
Citera
2015-06-08, 23:24
Bannlyst
Ur dagens Barometern:

"Oklart om strokefall kommer att anmälas"
"Chefläkare Charlotta Brunner är den som avgör om händelsen skall anmälas till IVO - Jag har inte fått internutredningen ännu men jag vet att den är på gång säger hon."
Citera
2015-06-22, 17:32
Medlem
Det är rena jävla lekstugan på varenda psykakut, det blir så när vården får så lite anslag varenda budgetprop som det görs (no pun intended).
Citera
2015-10-03, 09:02
Medlem
Har man minsta uns av missbruk/beroende i papperna, så gör läkarna det väldigt lätt för sig och enbart fokuserar på att beroendet ger ALLA kroppsliga symptom som dessa patienter söker för. Man stirrar sig blind på papperna istället för att SE o LYSSNA på patienten!

Största ockrarna i det här landet enligt mig= LÄKARNA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in