• 1
  • 2
2015-06-03, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Nu blev du helt plötsligt mer trovärdig

Tack

Vad jobbar du själv med?
Citera
2015-06-03, 22:10
Medlem
Bokmasks avatar
Känns det inte lite jobbigt att hålla på och slicka röv dagarna i ända?
Citera
2015-06-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Känns det inte lite jobbigt att hålla på och slicka röv dagarna i ända?

Jag är en individualist och jag undviker det där i största möjliga utsträckning, jag har alltid avskytt det. Jag har stor respekt för min chef och jag försöker alltid vara social och trevlig men jag skulle aldrig göra till mig bara för att. Jag låter mitt arbete tala för sig själv istället.
Citera
2015-06-03, 22:26
Medlem
Bunnys avatar

Jag fyller på med fler frågor

- Hur länge har du arbetat i branschen?
- Hur många timmar jobbar du i snitt per vecka och månad?
- Var arbetar du, i Sverige eller annorstädes?
- Är din yrkesgrupp/bransch under hård press, som till exempel media alltmer har blivit det senaste decenniet?
- Följdfråga till frågan närmast ovan: Om branschen är under hård press, har lönerna i så fall anpassats till det? Frågar eftersom jag upplever att lönerna inom media, i relation till hur ekonomiskt utsatt branschen är och hur hård konkurrensen om jobben är, att lönerna är märkligt höga.
- Innebär ditt jobb många resor? Ungefär hur många resdagar handlar det i så fall om, och vart går resorna mestadels?
- Vad är det bästa och vad är det sämsta med ditt jobb?
Är din uppfattning att det finns många övervärderade och överbetalda personer i branschen, eller kan de som tjänar bra backa upp lönen med dito kompetens?
Citera
2015-06-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Du är junior med en kandidatexamen som lyfter 32k netto (d.v.s. 45-46k brutto)? Jo du, tjena Din chef måste vara dum i huvudet om han håller dig med den lönen.

Man är dessutom inte högutbildad om man har en kandidatexamen. Jag är själv i en bransch där folk har minst en mastersexamen. Lönen som junior (d.v.s. 1 års erfarenhet) ligger mellan 29 och 31k BRUTTO.

SCB räknar alla med eftergymnasial utbildning, eller åtminstone minst två år (dvs en högskoleexamen), som "högutbildade". Om jag inte minns fel, men såg det debatteras på TV nyligen.
Citera
2015-06-05, 20:01
Medlem
- Hur länge har du arbetat i branschen?

Med försäljning ca 6 år, med ren marknadsföring och PR ca 3 år.

- Hur många timmar jobbar du i snitt per vecka och månad?

Cirkus 55h per vecka blir det ungefär. Men det är hyffsat "fria" arbetstider. Ibland kan man jobba hemma, ibland kan man gå 13 på en fredag. Ibland jobbar man till 22.30 ifall ett stort projekt håller på att stängas. Det förväntas mer eller mindre att du ska svara på mail snabbt.

- Var arbetar du, i Sverige eller annorstädes?

Stockholm, Kista, där alla stora IT bolag sitter.

- Är din yrkesgrupp/bransch under hård press, som till exempel media alltmer har blivit det senaste decenniet?

Bra fråga! Inte lika illa skulle jag säga. Men affärsvärlden beror också mycket på tillfälligheter. På mitt tidigare jobb så fick jag och en kollega "ett paket" för våra tjänster inte behövdes längre tydligen. 1 år senare anställdes en ny VD och våra tjänster kom tillbaka, och då hade vi givetvis redan gått vidare. Mycket beror på tillfälligheter.

Ogillar man förändring och snabba kast, då är marknadsföring inte något för dig. Stora börsbolag är styrda per kvartal vilket innebär att mycket det du gör, gör du för det här kvartalet eller planerar inför nästa. Stora långsiktiga strategier görs inte så ofta på min nivå, det görs mer på direktörsnivå bör nämnas. Så svaret på din fråga, nej inte lika illa, samtidigt så är det alltid hård press i business världen. En affär går fel, företaget får dålig PR, aktien dyker, omorganisationer dyker upp, det finns så mycket som kan ligga bakom hörnet hela tiden. IT branschen, till skillnad från media går generellt sett bra. Alla byter ju ut sin dator förr eller senare eller hur?

- Följdfråga till frågan närmast ovan: Om branschen är under hård press, har lönerna i så fall anpassats till det? Frågar eftersom jag upplever att lönerna inom media, i relation till hur ekonomiskt utsatt branschen är och hur hård konkurrensen om jobben är, att lönerna är märkligt höga.

Jag skulle säga att lönerna är bra men du får verkligen jobba för pengarna. Precis som i media så kan man inte ha låga löner på höga positioner för då får du ingen bra personal, de väljer ett annat företag. Branscher som är väldigt snabbrörliga, hektiska och "tuffa" premierar sina anställda rikligt för det är inte alla som kan matcha en sådan tuff position. Kompetensen är ju A och O - företagets absolut viktigaste tillgång.

- Innebär ditt jobb många resor? Ungefär hur många resdagar handlar det i så fall om, och vart går resorna mestadels?

På min nuvarande arbetsplats har jag inga resor alls, vilket jag bara tycker är skönt. Tidigare gjorde vi säljtävlingar och säljresor och det blev Hong Kong, Dubai, Rio, Barcelona, you name it! Fantastiskt kul men samtidigt var det också resor till skithålor som Örebro, Karlskrona etc till olika callcenter etc vilket var mindre kul att bo på de hotellen.

- Vad är det bästa och vad är det sämsta med ditt jobb?

Bästa: Kul med tempot, träffa nya människor, ställa krav på byråer, se projekt verkligen lyckas och få kredd internt. Man lär sig så jäkla mycket hela tiden, det händer ALLTID något, tider går väldigt fort och står aldrig still. Bra löner, bra förmåner, bra att ha på CVt med ett sånt stort internationellt företag, det ger kredd. Vi har faktiskt fri arbetsplats, dvs du kan jobba hemifrån om du vill.

Sämsta: mycket "gubbar" i IT branschen, män i 45-55 som jag inte har så mycket gemensamt med då jag är yngre. Ibland kan man få på sitt bord att marknadsföra servrar etc mot andra IT beslutsfattare vilket är ju så tråkigt så man kollapsar. Som tur är jobbar jag med konsument men det kan hända att sånt dyker upp. Att jobba på ett företag med 60.000 anställda gör att det är så långa ledtider på allt, bara för du har en idé och vill köra så finns det många som ska säga sitt och tycka till, juristerna säger sitt etc. Sen är alla amerikanska bolag, som mitt är, EXTREMT hierarkiska. Ibland kan en chef hänga ut någon( har inte hänt mig... än ) och verkligen säga rakt ut "What is this, explain NOW" till en anställd och 5 andra är kopierade i mailet. Då är var den veckan förstörd för den stackaren, men man måste lära sig att vara en "gås". Dvs skölja av sig sådant Det är lite som bank och finansbranschen. Det är en EXTREMT kommersiell verksamhet och många med vassa armbågar som vill fram och glänsa, säger någon till dig att du gjort något snett, då kan du inte gå och grina utan måste bita ihop och komma igen. Alla gör faktiskt misstag någon gång och man får inte låta det påverka en för mycket.

Är din uppfattning att det finns många övervärderade och överbetalda personer i branschen, eller kan de som tjänar bra backa upp lönen med dito kompetens?

Nja.. Nej. Du kommer liksom inte undan om du har en hög position för du har alltid någon att rapportera till och de har ju sina krav. Min chef tjänar säkert ca 2 MSEK om året och om han/hon inte levererade med den lönen och positionen så är det hejdå. Självklart är det glassigare att vara chef, du har andra som gör saker åt dig, men de ska ju fortfarande levereras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in