Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-03, 19:56
Medlem
IamSiriuss avatar
När jag nyss skulle skriva in Flashbacks domännamn i webbläsaren råkade jag skriva .com istället för .org och upptäckte då att .com är oanvänd och ligger ute för budgivning. Är detta något Flashback har ett intresse av att införskaffa? Då .com adresser är de vanligaste och högst rankade toppdomänerna skulle det kanske vara gynnsamt? Dessutom antar jag att FB är en kommersiell verksamhet då sidan har annonsintäkter och därför borde en .com vara bättre lämpad än en .org.

Jag vill vara väldigt tydlig med att det inte är jag som äger flashback.com. Den här tråden är ingen annons och jag får ingen som helst ersättning för att jag skriver tråden. Det jag vill diskutera är huruvida det skulle vara gynnsamt för FB att införskaffa .com domänen? Är det bättre att byta helt till .com, bör de ha båda eller ska de behålla .org? Om Flashback fick för sig att bli internationellt igen tror ni att en .com skulle öka chanserna till framgång? Kanske behålla .org som det svenska FB och ha .com som det internationella? Kanske det rentav skulle vara värt att skaffa .com endast för att minska möjligheten till eventuell konkurrens i sökresultat osv?

Frågorna och möjligheterna är många. Diskutera allt kring ämnet.
Citera
2015-06-03, 20:03
Medlem
Hur kommer det sig att det inte finns en internationell version med 'flashback.com'?
Citera
2015-06-03, 20:14
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7i
Hur kommer det sig att det inte finns en internationell version med 'flashback.com'?

Det fanns en internationell variant av Flashback tidigare för utländska medlemmar som inte pratade svenska. Men den lades ner efter ett tag, efter vad jag förstår berodde på att intresset tydligen inte var tillräckligt stort och för att majoriteten av användarna som hängde där var från den svenska delen i allafall.
Citera
2015-06-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
När jag nyss skulle skriva in Flashbacks domännamn i webbläsaren råkade jag skriva .com istället för .org och upptäckte då att .com är oanvänd och ligger ute för budgivning. Är detta något Flashback har ett intresse av att införskaffa? Då .com adresser är de vanligaste och högst rankade toppdomänerna skulle det kanske vara gynnsamt? Dessutom antar jag att FB är en kommersiell verksamhet då sidan har annonsintäkter och därför borde en .com vara bättre lämpad än en .org.

Jag vill vara väldigt tydlig med att det inte är jag som äger flashback.com. Den här tråden är ingen annons och jag får ingen som helst ersättning för att jag skriver tråden. Det jag vill diskutera är huruvida det skulle vara gynnsamt för FB att införskaffa .com domänen? Är det bättre att byta helt till .com, bör de ha båda eller ska de behålla .org? Om Flashback fick för sig att bli internationellt igen tror ni att en .com skulle öka chanserna till framgång? Kanske behålla .org som det svenska FB och ha .com som det internationella? Kanske det rentav skulle vara värt att skaffa .com endast för att minska möjligheten till eventuell konkurrens i sökresultat osv?

Frågorna och möjligheterna är många. Diskutera allt kring ämnet.

Varför skulle .com vara bättre lämpad än .org? Är de stor skillnad på t.ex .net, .se, .org och .com?
Ursäkta min okunnighet
Citera
2015-06-03, 20:28
Medlem
IamSiriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Varför skulle .com vara bättre lämpad än .org? Är de stor skillnad på t.ex .net, .se, .org och .com?
Ursäkta min okunnighet

.com står för commercial och är för sidor med ett vinstintresse, .net står för network och är till för internetleverantörer och liknande, .org står för organization, .edu står för education osv... Det är ju inget krav på att t.ex. en .com ska vara en kommersiell verksamhet men det kan underlätta internetupplevelsen om rätt är rätt.

Själv brukar jag oftast satsa på .com adresser av den enkla anledningen att det är den vanligaste toppdomänen. Om någon besökare inte vet om en hemsida slutar med .org, .net, eller .com så brukar de alltid prova .com först. Det är det första folk tänker på.
Citera
2015-06-03, 20:39
Medlem
Iloveludas avatar
Fast flashback är ju till 99% Till för Svenskar och då spelar det inte så stor roll med en internationell topp domän. Flashback hade tidigare .info för övrigt.
Citera
2015-06-03, 21:09
Medlem
IamSiriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Fast flashback är ju till 99% Till för Svenskar och då spelar det inte så stor roll med en internationell topp domän. Flashback hade tidigare .info för övrigt.
.org är också en internationell toppdomän. Att det skulle vara internationellt gångbart är bara ett sidospår och inte själva poängen.
Citera
2015-06-03, 22:27
Medlem
OperatusOeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda

Var väl inte alls länge sen FB hade .info? Var väl runt 2010 de bytte?
Citera
2015-06-04, 09:15
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
.com står för commercial och är för sidor med ett vinstintresse, .net står för network och är till för internetleverantörer och liknande, .org står för organization, .edu står för education osv... Det är ju inget krav på att t.ex. en .com ska vara en kommersiell verksamhet men det kan underlätta internetupplevelsen om rätt är rätt.

Själv brukar jag oftast satsa på .com adresser av den enkla anledningen att det är den vanligaste toppdomänen. Om någon besökare inte vet om en hemsida slutar med .org, .net, eller .com så brukar de alltid prova .com först. Det är det första folk tänker på.
Tack för tipset.

admin4
Citera
2015-06-04, 18:59
Medlem
IamSiriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Tack för tipset.

admin4

Varsågod. haha

Ingen ytterligare kommentar om hur ni tänker kring det hela?
Citera
2015-06-06, 17:21
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Varsågod. haha

Ingen ytterligare kommentar om hur ni tänker kring det hela?
Beror väl på hur mycket det kostar.

Det finns ju en hel business-idé med folk som registrerar domännamn enbart för att sälja dem.

Hur mycket är Flashback villigt att betala för flashback.com? Hur mycket vill personen som äger domännamnet ha för det (så mycket som möjligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in