• 1
  • 2
2015-06-02, 18:17
Bannlyst
Zyrtec-D, som innehåller pseudoefedrin samt cetirizin. Pseudoefedrin är effektivast som avsvällande gällande den nasala passagen, till skillnad från fenylefrin och oximetazolin.

Undvik även tillsatser i livsmedel som citronsyra (E330) då det triggar allergi.
Citera
2015-06-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Zyrtec-D, som innehåller pseudoefedrin samt cetirizin. Pseudoefedrin är effektivast som avsvällande gällande den nasala passagen, till skillnad från fenylefrin och oximetazolin.

Undvik även tillsatser i livsmedel som citronsyra (E330) då det triggar allergi.

Men det kan man inte köpa i Sverige.

Allegra kostar 149 för 30 tabl på Apotea, fraktfritt. Cetirizin kostar 22 kr på Apotea. En tablett/dag oavsett sort under pollensäsongen. Vid getingstick 2 tabl Ceterizin.
Citera
2015-06-02, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Men det kan man inte köpa i Sverige.

Allegra kostar 149 för 30 tabl på Apotea, fraktfritt. Cetirizin kostar 22 kr på Apotea. En tablett/dag oavsett sort under pollensäsongen. Vid getingstick 2 tabl Ceterizin.

Nej, precis. Därför är i princip samtliga pollenmediciner värdelösa i Sverige. Vissa fungerar halvdant men nästäppan påverkas inte, vilket ofta är ett stort problem. Nässpray med t.e.x. oximetazolin i sig fungerar i någon timma.

Har dock haft milda symptom det här året jämfört med andra år, vilket har varit skönt. Inget har direkt hjälpt innan. Samtliga antihistaminer är alla lika värdelösa, och tillverkarna skrattar hela vägen till banken.
Citera
2015-06-02, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lucidian
Jag tar också Aerius. Fungerar bra. Ger ingen dåsighet alls vilket är en stor fördel.

Det gör den visst det, ca 1 av 10 upplever trötthet av desloratadin. Desloratadin Sandoz finns för övrigt receptfritt på Apoteket nuförtiden, 30 stycken för 50 kr - om man inte vill betala överpriser för Aerius.
Citera
2015-06-02, 21:31
Medlem
Citat:
Det gör den visst det, ca 1 av 10 upplever trötthet av desloratadin. Desloratadin Sandoz finns för övrigt receptfritt på Apoteket nuförtiden, 30 stycken för 50 kr - om man inte vill betala överpriser för Aerius.
desloratidin vs allegra?
Citera
2015-06-03, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amke93
desloratidin vs allegra?

Det är individuellt, man får testa sig fram. Desloratadin är ju avsevärt mycket billigare. Smartast är ju att prova det billigaste först och se om effekt ses. Att undvika tillsatsen citronsyra (E330) ska även kunna ge en minskning av symptom.
Citera
2015-06-03, 01:24
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:

Pseudoeffedrin, fick mig att fundera på om det är en nära släkting till amfetamin. Det är inte en drog som jag gillar men av en slump upptäckte jag för några år sedan att amfetamin tog bort alla mina allergibesvär.
Citera
2015-06-03, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Pseudoeffedrin, fick mig att fundera på om det är en nära släkting till amfetamin. Det är inte en drog som jag gillar men av en slump upptäckte jag för några år sedan att amfetamin tog bort alla mina allergibesvär.

Den molekylära uppsättningen är ganska snarlik och visst har båda centralstimulerande egenskaper, helt klart. Pseudoefedrin säljs OTC i USA vill jag minnas, vilket är rätt märkligt. Självklart är det inget optimalt val vid pollenallergi, men troligen effektivast gällande vidgning av nasal passagen, som är fullproppad av geggigt snor.

"Decongestants" kallas dessa typer av mediciner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Decongestant
Citera
2015-06-04, 01:14
Bannlyst
Jag använder Vialerg och tycker den funkar bra. Inga biverkningar och dessutom är den ganska billig, åtminstone på Apotea. Enda nackdelen är väl att det tar några dar innan den börja verka ordentligt.
Citera
2015-06-04, 09:41
Medlem
Citat:
Den molekylära uppsättningen är ganska snarlik och visst har båda centralstimulerande egenskaper, helt klart. Pseudoefedrin säljs OTC i USA vill jag minnas, vilket är rätt märkligt. Självklart är det inget optimalt val vid pollenallergi, men troligen effektivast gällande vidgning av nasal passagen, som är fullproppad av geggigt snor.

"Decongestants" kallas dessa typer av mediciner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Decongestant

De säljs OTC i USA men i de flesta stater måste man nu uppge namn och socialförsäkringsnr och adress för att få köpa, och det registreras, det är för att det går att tillverka amfetamin (meth) av det.

Vilken av alla receptfria antihistaminer som är bäst för en är väldigt individuellt. Jag får minimal effekt av loratadin men blir inte dåsig heller. Cetirizin funkar ganska bra men inte optimalt, men jag blir inte dåsig. Bägge dessa är mycket billiga och kan vara lämpliga att börja med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in