2015-06-01, 22:25
Medlem
Hej!
(vet inte riktigt var jag ska placera tråden)
Jag är 20 år i höst och har gått teknikprogrammet. Jag har nu gått och blivit intresserad av att bli lastbilschaufför då min far har eget företag inom den branchen. Så jobb kommer att finnas direkt efter CE-kort är fixat. Hur kan man fixa ett CE-kort samt YKB? Går det via komvux liknande eller måste man vänta tills 21 år och då betala körkort + ykb själv?

Tacksam för seriösa svar!
Citera
2015-06-01, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Exoyri
Hej!
(vet inte riktigt var jag ska placera tråden)
Jag är 20 år i höst och har gått teknikprogrammet. Jag har nu gått och blivit intresserad av att bli lastbilschaufför då min far har eget företag inom den branchen. Så jobb kommer att finnas direkt efter CE-kort är fixat. Hur kan man fixa ett CE-kort samt YKB? Går det via komvux liknande eller måste man vänta tills 21 år och då betala körkort + ykb själv?

Tacksam för seriösa svar!

Har för mig du kan få körkortet betalt av AF om någon kan visa upp intyg på att du kommer att få anställning, som tex din farsa?

En kompis till mig gjorde så. Vet inte om det går fortfarande eller hur reglerna ser ut mera exakt. Men bra ide i vart fall.Man ska satsa på det som ger en arbete, lyckat till
Citera
2015-06-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Har för mig du kan få körkortet betalt av AF om någon kan visa upp intyg på att du kommer att få anställning, som tex din farsa?

En kompis till mig gjorde så. Vet inte om det går fortfarande eller hur reglerna ser ut mera exakt. Men bra ide i vart fall.Man ska satsa på det som ger en arbete, lyckat till
Det är så jag funderat på också, dock kanske det är svårt om jag har sommarjobb nu i sommmar så AF inte går med på att betala komvux liknande?
Citera
2015-06-02, 06:56
Medlem
Napis avatar
http://www.komvuxutbildningar.se/Yrk...are_158954.htm
Citera
2015-06-02, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
http://www.komvuxutbildningar.se/Yrk...are_158954.htm
Tack för hjälpen!
Dock verkar det inte stå någonting om ålder...
har hittat vissa som har 21år som krav...
Citera
2015-06-02, 16:12
Medlem
Det är krav på att vara 21 år gammal om det inte tas genom transportlinjen på gymnasium.
Citera
2015-06-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Det är krav på att vara 21 år gammal om det inte tas genom transportlinjen på gymnasium.
Vet folk som fått det som 20 åringar om dem haft B kort i 2 år. Det går visst att ta det som 20 åring, enda som är throwback är att du måste gå 280 timmars ykb istället för 140.
Citera
2015-06-03, 23:35
Medlem
Har oxå hört folk som tar det kortet innan 21 och då INTE genom gymnasium. Men som sagt så är det då dubbelt så lång YKB och antagligen dubbelt så dyrt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in