2015-06-01, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zob
Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar.

Antar att det inte riktigt funkar för henne då?
Men vad är definitionen av "regelbundet"det där kan man vrida och vända på hur mycket som helst!
Citera
2015-06-01, 10:14
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Vad Affekaffe inte förstår är att det ä marknaden som talar i denna tråd. Internet gör det möjligt att sälja allt till alla på distans. Internet gör det också omöjligt att hemlighålla groteskt höga marginaler och låg produktkvalitet.
Citera
2015-06-01, 10:17
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Ett normalt påslag är runt 100% när omkostnader är inräknade. 700% är en ren blåsning.

Nej. Påslagen på kläder, strass och annat moderelaterat är oftast skyhöga. Har inside från just klädinköpare och det är inte ovanligt med 1000% påslag. Exempel som jag minns för länge sedan, där pikétröjor köptes in för 10:- styck och såldes för 125:-.

Jag har själv köpt skjortor i Asien för 5:-. De skulle aldrig säljas för under 200:- i Sverige.

Påläggen på hemelektronik och annat är en helt annan sak. Där kan påläggen vara så låga som 10-15%. Apple är ett sådant exempel. Men där är det Apple själva som gör de stora vinsterna.

Vad gäller det specifika exemplet med bloggaren som säljer smycken, så har jag inte studerat det närmare. Men om försäljningen är ringa behöver du inte registrera något företag utan du tar upp vinsten i deklarationen som vinst från hobbyverksamhet.

Om du blir arg över detta, så har du mycket att irritera dig på i samhället. Jag tror att du först inte hade någon aning om att påslagen kunde vara så här stora för smycken, kläder och liknande och blev arg och avundsjuk och tyckte att personen lurades. Nu när folk har påtalat att det hela inte är konstigt alls, så har du svårt för att smälta det och inse att du faktiskt är ute och cyklar.
Citera
2015-06-01, 10:24
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Det är väl fullt lagligt att sälja som privatperson sålänge inte varornas värde uppgår till 50000 kr/år?

Edit länk http://www.skatteverket.se/privat/sk...fa8000834.html

Du har missförstått i princip allting som står i länken.

För det första så måste det som säljs använts för personligt bruk, vilket inte är fallet här. Syftet med inköp är uppenbarligen vidareförsäljning, så det faller redan på det. För det andra så är det inte "olagligt" att göra mer vinst än 50 000 per år som privatperson, du måste bara redovisa vinsten om det överstiger det beloppet. Vad som i praktiken avses här är prydnadsföremål och dylikt eftersom det nästan är enbart sånt man gör vinst på efter att själv "brukat" det i normalfallet.

I det här fallet så är det helt uppenbart en affärsverksamhet som bedrivs.
Citera
2015-06-01, 10:27
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Kom inte ihåg vilket företag men var nån av dom stora elektronikkedjorna som sålde micro-sdkortläsare för 99 kr hade precis köpt en likadan på ebay för 1$ med frakt.
Citera
2015-06-01, 10:28
Medlem
healthyasfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Det är klart det är okej. Du är bara avundsjuk för att du inte har hjärna nog att själv komma på en liknande idé. Som sagt du är en avundsjuk fitta, skäms på dig.

Knip igen brödfittan din jävla luffare. Då kan vi ju alla köpa hem falska hem falska jävla kopior på allt som finns på hela jävla ebay, shippa hem som "gifts" utan att betala varken tull, moms eller ha en F-skattesedel och sälja på nån egen jävla webshop med 700% vinst?

Hur tappad i bordskanten blev du när du var liten? handlar inte om avundsjuka, vilket jävla blockmongo som helst hade kunnat göra likadant, tror mer TS gör detta för att varna tjejer i 15-20års ålders som kanske inte vet bättre när de ser två dokusåpa stjärnor som posar med kläderna?

Somna om din jävla fjant.
Citera
2015-06-01, 10:30
Medlem
brachimajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Som jag nämnt tidigare är just skattefusket det enda felet om man ens kan kalla det för ett fel det är inte direkt miljoner vi talar om. Sluta vara en sån dryg bror duktig.

Många bäckar små... och för att folk skall kunna vara lika coola som dig behövs det säkert en och annan bror för att få allt att gå runt
Citera
2015-06-01, 10:31
Medlem
nedboys avatar
Herreminjesus en sån obegåvad tråd. För det första så är inte påslaget ovanligt. För det andra så undrar jag vad det är för kraft som gör att man så enkelt visar sin svartsjuka (nåja, anonymt, men ändå).

Hur vet ni att hon inte betalar skatt för sin del? Hon kanske bara säljer sitt namn och betalar inkomstskatt för den lön hon får?

Om du mår så dåligt över det så hoppas jag att du har ringt skatteverket före du startade tråden? Vad sa de på skatteverket?
Citera
2015-06-01, 10:40
Medlem
CannonDorfs avatar
Bara lite kuriosa sådär så gjorde jag precis en sökning på personen ifråga eftersom jag misstänkte, av den komiska trådstarten, att TS bara förutsatte att hon inte betalar skatt eller driver försäljningen genom företag.

Surprise, surprise(!) Sara Bolay (ägaren till webshoppen) har en enskild firma registrerad på sig.

Så nu kan alla småsinta människor i tråden somna om igen och drömma om att de en dag också kan tjäna en slant om de bara hade en idé.
Citera
2015-06-01, 11:25
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckHagel
Efter att ha läst dina tidigare inlägg så tyder mycket på att du har en psykologisk störning.

Men åter till topic. Problemet är inte prissättningen utan att det hon gör är illegalt såvida hon inte nu registrar ett bolag.

Som jag skrivit tidigare i tråden så har hon en enskild firma registrerad på sig. Jag har inte sett ens några indicier som pekar på att hon inte skulle driva försäljningen helt legalt.
Citera
2015-06-01, 11:29
Medlem
healthyasfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Som jag skrivit tidigare i tråden så har hon en enskild firma registrerad på sig. Jag har inte sett ens några indicier som pekar på att hon inte skulle driva försäljningen helt legalt.

Vart på allabolag.se hittar man denna EF och då också momsregistreringen du påstår att kvinnan har?
Citera
2015-06-01, 11:31
Medlem
VanDeKamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf

Hon HADE en enskild firma. Den är avregistrerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in