Citat:
Ursprungligen postat av
rockdoll
Ett normalt påslag är runt 100% när omkostnader är inräknade. 700% är en ren blåsning.
Nej. Påslagen på kläder, strass och annat moderelaterat är oftast skyhöga. Har inside från just klädinköpare och det är inte ovanligt med 1000% påslag. Exempel som jag minns för länge sedan, där pikétröjor köptes in för 10:- styck och såldes för 125:-.
Jag har själv köpt skjortor i Asien för 5:-. De skulle aldrig säljas för under 200:- i Sverige.
Påläggen på hemelektronik och annat är en helt annan sak. Där kan påläggen vara så låga som 10-15%. Apple är ett sådant exempel. Men där är det Apple själva som gör de stora vinsterna.
Vad gäller det specifika exemplet med bloggaren som säljer smycken, så har jag inte studerat det närmare. Men om försäljningen är ringa behöver du inte registrera något företag utan du tar upp vinsten i deklarationen som vinst från hobbyverksamhet.
Om du blir arg över detta, så har du mycket att irritera dig på i samhället. Jag tror att du först inte hade någon aning om att påslagen kunde vara så här stora för smycken, kläder och liknande och blev arg och avundsjuk och tyckte att personen lurades. Nu när folk har påtalat att det hela inte är konstigt alls, så har du svårt för att smälta det och inse att du faktiskt är ute och cyklar.