• 1
  • 2
2005-10-13, 18:12
Medlem
Mmm, fan vad jag älskar att käka julbord, det kurrar i magen bara att tänka på dignande julbord, fulla med köttbullar, prinskorvar, sill, rökt sik, lax, jansons, skinka, m.m.

Julbordet är ett arv ifrån vikingatiden. Midvinterblot som det igentligen heter i den fornnordiska religonen. En unik Svensk tradition vi kan vara stolta över. I övrigt har jag inte mycket övers för julen, mest en massa dygna vi blivit pådyvlade av kyrkan och dom kommersiella krafterna.

Midvinterblot
Citera
2005-10-13, 19:51
Medlem
erphermans avatar
Jul är riktigt gott, fast har aldrig testat "köpejulbord".
Äter alltid med släkten.
Citera
2005-10-13, 22:53
Medlem
Kloges avatar
Roger Persson---varför inte styra kylaren på 245:an norrut och äta på Spångens gästgivaregård?(Kalle på spången ni vet).
Mina föräldrar bjuder där varje år och det är fin miljö och otroligt gott!
Citera
2005-10-13, 23:28
Medlem
m68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag får bara ångest av julbord. Stela möten med massa släkt som man aldrig träffar annars. Maten brukar inte vara något vidare heller, en salig blandning av smårätter som inte alls passar ihop. Jansons frestelse är det enda på julbordet som är ätbart (riktigt gott t.o.m.).

Håller med dig ångest och det är hela jävla julen. Nä då ska man åka till Thailand och ligga och sola med tomteluvan på och ringa hem till stela släkten.
Citera
2005-10-14, 05:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Roger Persson---varför inte styra kylaren på 245:an norrut och äta på Spångens gästgivaregård?(Kalle på spången ni vet).
Mina föräldrar bjuder där varje år och det är fin miljö och otroligt gott!
Jag googlade faktiskt efter Spångens gästgivaregård och hittade hemsidan. Hmmm... Ljungbyhed är ju inte så jäkla långt och ifall maten är god så...

Inte omöjligt att geschivaregåren får besök av en svart 245:a med ett hungrig grosshandlarpar i...

// Roger P.
Citera
2005-10-14, 16:25
Medlem
Kloges avatar
Enligt mina egna teorier så måste ett ställe som Spången (och andra)som ligger i mindre orter vara lite bättre och lite godare än de som finns i städerna för att kunna dra folk.

En utmaning till RP:gillar du inte maten där så avslutar jag mitt konto på FB
Citera
2005-10-14, 19:53
Medlem
Lite off topic här men..........

Jag besökte ett skånskt julbord för några år sen, då serverade man grönkål.

Detta var grönkål som man kokade ( förvällde ? ) i skinkspad, pressade ur "skinkvattnet" öste ner i en panna och tillsatte grädde,salt,peppar och muskottnöt eller vad heter.....

Det var ett av det godaste jag någonsin ätit ( det enda jag hitintills i mitt långa liv funnit vara bra med skåne )

Frågan lyder :

Kan man köpa detta i halvfabrikat eller vad jag nu skall kalla det.

Eller måste man köra hela racet själv ?????
Citera
2005-10-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man iblan´d
Lite off topic här men..........

Jag besökte ett skånskt julbord för några år sen, då serverade man grönkål.

Detta var grönkål som man kokade ( förvällde ? ) i skinkspad, pressade ur "skinkvattnet" öste ner i en panna och tillsatte grädde,salt,peppar och muskottnöt eller vad heter.....

Det var ett av det godaste jag någonsin ätit ( det enda jag hitintills i mitt långa liv funnit vara bra med skåne )

Frågan lyder :

Kan man köpa detta i halvfabrikat eller vad jag nu skall kalla det.

Eller måste man köra hela racet själv ?????

Se där ja, du har hittat min favoriträtt och som är absolut nödvändigt för mej en julhelg. Så här gör jag: Köp grönkål i affären och det går åt massor, minst tre-fyra kassar. När skinkan är färdigkokt i stor kastrull på spisen så har du kvar skinkspadet. Ta fram grönkålen, klipp ner den i mindre bitar ta gärna med stjälkarna men inte för mycket av dom. Koka den i kastrullen med skinkspad tills den är mjuk. Tar ur kålen, lägg den i durkslag och låt spadet rinna av.
När kålen har svalnat så lägger du den i ett stekjärn med en klick smör och bryn den på medelvärme och slå på lite ovispad grädde. Låt det puttra en kvart, och under tiden steker du några köttbullar och prinskorv. Avnjut denna supermåltid med ett par skivor vörtbröd med skinka och senap på! Kan livet bli bättre när du äter det här?
Det går att göra med fryst grönkål och skinkbuljongstärningar, men som sagt, det är halvfabrikat och smakar inte som mitt recept.

Roger Persson: Spången är känt för sitt fina julbord, men jag kan ge dig ett par andra tips som är minst lika bra, nämligen Ringsjö Värdshus som ligger på 23:an söder om Höör. Ett litet fint värdshus med mycket god och hemmalagad mat och toppservice av den vänliga personalen. Sen finns det Vannaröds slott i Sösdala, dom har väldigt många sillsorter som är värt att uppleva och deras övriga rätter är också mycket bra, även om en del är halvfabrikat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in