2015-05-30, 21:14
Medlem
Hej om man har scizofreni/ bipolär sjukdom, Kan man äta akineton ett tag då utan att påskynda mani/psykoser/depressioner?

Tack på förhand.
Citera
2015-05-30, 21:31
Medlem
Undrar också halveringstiden på akinetonet.
Citera
2015-05-31, 00:00
Medlem
det enda akineton gör är att minska de negativa neurologiska effekterna av antipsykotiska medel, tramp , kramp, fingertrillning osv inget annat
Citera
2015-05-31, 01:48
Medlem
Teoretiskt sett, om dopaminhypotesen och demenshypotesen stämmer, kan eventuell sjukdomsaktivitet "neutraliseras" av den antikolinerga effekten av biperiden. Why don't you try?

Sorry: Jag menar att sjukdomsaktiviteten kan öka på symptomnivå. Sjukdomen är ju densamma. Teorin säger att kolinerg aktivitet kan balansera sjukdomsaktiviteten ovan, inte vice versa.
Senast redigerad av Kinuski 2015-05-31 kl. 01:54.
Citera
2017-07-29, 20:45
Medlem
Akineton är grymt skönt avslappnande! Ett väldigt speciellt "rus". Me like!
Citera
2017-07-30, 00:49
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Teoretiskt sett, om dopaminhypotesen och demenshypotesen stämmer, kan eventuell sjukdomsaktivitet "neutraliseras" av den antikolinerga effekten av biperiden. Why don't you try?

Sorry: Jag menar att sjukdomsaktiviteten kan öka på symptomnivå. Sjukdomen är ju densamma. Teorin säger att kolinerg aktivitet kan balansera sjukdomsaktiviteten ovan, inte vice versa.

Jag är faktiskt extremt förvånad att Akineton gör någonting alls!

Om vi kollar på klassisk demens, så är det ju Kolin-agonister som tycks ha bättre effekt - inte ANTagonister.

Och om vi kollar specifikt på dom nyaste datan gällande just Schizofreni, så tycks det ju äntligen ha funnits en koppling till dom NIKOTINERGA systemen - undersystem Alpha-7 för att vara specifikt - någonting om hur dels Alpha-7-agonister ju ger kraftfulla nootropiska effekter, men även hur dom interagerar med immunsystemet, i det perifera... som sedan var kopplat möjligen till dom neurodegenererande effekter som äntligen, även dom, vi funnit tydliga bevis för.

Alpha-7-agonister är ju i tester i skrivande stund för behandlingen av negativa symptom inom Schizofreni...

...så hur går det egentligen till att en kolin-ANTagonist hjälper vid Schizofreni?? Uppenbarligen tycks den ha effekt på bieffekterna, men vari kan det avancerade samspelet med dom andra kolinerga systemen ligga?

Jag vet att annars så menar man i regel att om man sänker acetakolinerg aktivitet, så går dopaminerg upp, och vice versa. Måhända det är detta som gör att Biperiden (akineton, et c) behandlar bieffekter från dopaminantagonister - viss kolinerg aktivitet börjar skena, när den dopaminerga undertrycks.

Lustigt dock hur man anser att det finns acetakolinerg psykos dock... som vid Parkinsons sjukdom. Där hjälper tydligen 5ht3-antagonister mot dom POSITIVA symptomen! Men använder man 5ht3-antagonister mot Schizofren psykos så händer inte mycket - istället så är det helt plötsligt dom NEGATIVA symptomen som minskas.

Mycket märkligt... och oerhört avancerat. Är själv något förstummad av det hela, faktiskt...
Citera
2017-07-30, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag får fundera en stund hur jag tänkte, då för drygt två år sen. Det inlägget går att försvara, på två sätt: det första och uppenbaraste är tillägget ("Sorry") som är en negation, en sammanblandning mellan agonist och antagonist (ungefär som att ta miste på höger och vänster när man är i begrepp att borra hål i skallen för en vp-shunt); det andra är att de som är dementa vanligen är i framskriden, eller relativt framskriden, ålder varvid det är stor risk redan där, och förstås i kombination med neurologisk/annan somatisk/psykisk sjukdom och följsamhetsproblem att orsaka biverkningar, varför det är angeläget att hålla neuroleptika-/farmakatrycket så lågt som möjligt (det gäller alltid, i alla åldrar), det kan finnas en logik att bibehålla balansen mellan antidopaminerg och antikolinerg effekt, genom att både minska neuroleptikum och tillföra antikolinergikum (under antagandet att det förelåg ett behov av neuroleptikum och det fanns suspekta demenssymptom i kombination med EPS).

Det är grannlaga att tolka "demens" eftersom pseudodemens är vanligt vid depression och andra psykiska sjukdomar, och somatiska sjukdomar (andra än primär demenssjukdom, alltså)!
Citera
2017-07-30, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RitalinConcerta
Akineton är grymt skönt avslappnande! Ett väldigt speciellt "rus". Me like!
Usch nej!

Jag får Akineton mot stelhet i rygg o armar orsakade av Haldol. Då tar jag en halv. Tar jag en hel blir jag rädd, o tar jag 5+ blir jag totalpsykotisk.
Citera
2017-07-30, 17:06
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Usch nej!

Jag får Akineton mot stelhet i rygg o armar orsakade av Haldol. Då tar jag en halv. Tar jag en hel blir jag rädd, o tar jag 5+ blir jag totalpsykotisk.

Ursäkta, men VARFÖR får du ens tanken, att ta 5+ st, när du märker, säkert flera gånger innan också, hur otrevligt det är med dom högre doserna?

Vad försöker man i så fall uppnå? Verkar oerhört dumt och självdestruktivt för mig - ville du straffa dig själv, eller vad var tanken?
Citera
2017-07-31, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Ursäkta, men VARFÖR får du ens tanken, att ta 5+ st, när du märker, säkert flera gånger innan också, hur otrevligt det är med dom högre doserna?

Vad försöker man i så fall uppnå? Verkar oerhört dumt och självdestruktivt för mig - ville du straffa dig själv, eller vad var tanken?
Jag är så nyfiken av mig, o måste testa allt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in