Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Teoretiskt sett, om dopaminhypotesen och demenshypotesen stämmer, kan eventuell sjukdomsaktivitet "neutraliseras" av den antikolinerga effekten av biperiden. Why don't you try?
Sorry: Jag menar att sjukdomsaktiviteten kan öka på symptomnivå. Sjukdomen är ju densamma. Teorin säger att kolinerg aktivitet kan balansera sjukdomsaktiviteten ovan, inte vice versa.

Jag är faktiskt extremt förvånad att Akineton gör någonting alls!
Om vi kollar på klassisk demens, så är det ju Kolin-agonister som tycks ha bättre effekt - inte ANTagonister.
Och om vi kollar specifikt på dom nyaste datan gällande just Schizofreni, så tycks det ju äntligen ha funnits en koppling till dom NIKOTINERGA systemen - undersystem Alpha-7 för att vara specifikt - någonting om hur dels Alpha-7-agonister ju ger kraftfulla nootropiska effekter, men även hur dom interagerar med immunsystemet, i det perifera... som sedan var kopplat möjligen till dom neurodegenererande effekter som äntligen, även dom, vi funnit tydliga bevis för.
Alpha-7-agonister är ju i tester i skrivande stund för behandlingen av negativa symptom inom Schizofreni...
...så hur går det egentligen till att en kolin-ANTagonist hjälper vid Schizofreni?? Uppenbarligen tycks den ha effekt på bieffekterna, men vari kan det avancerade samspelet med dom andra kolinerga systemen ligga?
Jag vet att annars så menar man i regel att om man sänker acetakolinerg aktivitet, så går dopaminerg upp, och vice versa. Måhända det är detta som gör att Biperiden (akineton, et c) behandlar bieffekter från dopaminantagonister - viss kolinerg aktivitet börjar skena, när den dopaminerga undertrycks.
Lustigt dock hur man anser att det finns acetakolinerg psykos dock... som vid Parkinsons sjukdom. Där hjälper tydligen 5ht3-antagonister mot dom POSITIVA symptomen! Men använder man 5ht3-antagonister mot Schizofren psykos så händer inte mycket - istället så är det helt plötsligt dom NEGATIVA symptomen som minskas.
Mycket märkligt... och oerhört avancerat. Är själv något förstummad av det hela, faktiskt...