2015-05-30, 18:46
Medlem
JapanKinas avatar
Jag sitter och kollar på Arsenal - Aston Villa och kom att tänka på en sak.

Varför är (med undantag för ovanstående match) TV-kamerorna placerade på samma sida som avbytarbänken? Det måste finnas en anledning till att de flesta arenor, sändningar och ligor har det så här? Är det någon som sitter på lite sportsändningserfarenhet för fotboll som förtälja anledningen?

Personligen uppskattar jag att kunna se tränarna framifrån om än på distans. Samma sak gällande spelarna som sitter på bänken. Tränarna är ju i allra högsta grad involverade i fotbollen och borde synas vid sidlinjen så mycket som möjligt. Deras gester, snack med spelare och annat borde vara av intresse för oss även om det som sker på planen är första prioritet.

Tacksam för svar!
Citera
2015-05-30, 18:53
Medlem
zuppja0s avatar
Antagligen mer reklam på andra sidan och ingår väl i kontrakt att det är den sidan som ska filmas kan jag tänka mig!
Citera
2015-05-30, 19:11
Medlem
klasklätters avatar
Jag var tills jag läste din post helt övertygad om att det fanns två identiska uppsättningar på vardera sida av långsidorna. Den enda skillnaden då är reklamen, så ex. inhemsk publik har en reklam, och vi andra får en internationell reklam.

Men vad vet jag, så är det kanske inte?

edit: Kan tilläggas att jag kollar begränsat på sport.
Citera
2015-05-30, 19:22
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Jag -vet- förstås inte men precis som zuppja0 säger ovan så finns det en hel långsida ofta fullproppad med reklam som de får intäkter för. Den möjligheten är mer begränsad på avbytarsidan.
Citera
2015-05-30, 19:27
Medlem
JapanKinas avatar
Hmm. Ja reklampengar kan givetvis spela in. Och som zuppja0 säger så har man större möjligheter till reklam på den sidan.

Men att det inte pratas om det mer. Vi tittare har, antar jag, bara funnit oss i att så här är fallet.

Vad tycker ni om möjligheten att se avbytarbänkssidan istället? Är det intressant eller kvittar det för er?
Citera
2015-05-30, 19:42
Medlem
Kan det vara så att arenornas kommentatorsbås är byggda på sidan med avbytarbås?
Citera
2015-05-31, 09:19
Medlem
kostymnisses avatar
Hur ser detta ut i allsvenskan?
På Gamla Ullevi brukar det ju alltid filmas mot avbytarbåsen, men i övrigt brukar det ju vara tvärtom.
Kan det inte även ha att göra med saker som hur solen ligger? Att man inte vill ha solstrålarna rakt in i kameran? Det är en logisk tanke beträffande Gamla Ullevi iaf.
Citera
2015-05-31, 10:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Kan det vara så att arenornas kommentatorsbås är byggda på sidan med avbytarbås?

Jo det känns ju mest logiskt att pressläktaren är där så att reportrarna enklare kan se vilka byten som görs osv. Så det är nog först och främst det som gjort att man ser matcherna från det hållet och sedan har man givetvis gjort så att den andra sidan har mest reklamskyltar.
Citera
2015-05-31, 15:02
Medlem
På Borås Arena filmas det mot avbytarbåsen och kommentatorerna sitter på samma sida som kamerorna.
Citera
2015-06-07, 14:22
Medlem
Sweeper80s avatar
För att de är framför huvudläktaren. På huvudläktaren sitter andra klubbrepresentanter, ej ombytta spelare, matchdelegat, press, osv. Därför är det lämpligt att ha bänkarna där.

Att sedan TV-kamerorna också finns där, har att göra med att det - oftast - är den största/högsta läktaren. Då är det lämpligt att ha kamerorna där. Där finns oftast också kommentatorsplatserna, vilket är en annan anledning att ha kamerorna där; att TV-publiken ser ett lag spela i samma riktning som kommentatorerna gör.
Citera
2015-06-07, 16:04
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Hur ser detta ut i allsvenskan?
På Gamla Ullevi brukar det ju alltid filmas mot avbytarbåsen, men i övrigt brukar det ju vara tvärtom.
Kan det inte även ha att göra med saker som hur solen ligger? Att man inte vill ha solstrålarna rakt in i kameran? Det är en logisk tanke beträffande Gamla Ullevi iaf.

Var helt säker på att det hade med reklamskyltarna att göra, men detta inlägg fick mig att tänka lite.
Är nog så att man vill ha kameran "i ryggen" i sändning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in