Citat:
Trams. Man behöver inte vara antingen nyliberal eller nazist. Det finns andra alternativ. Det är fullt möjligt - och logiskt - att tycka att vi ska ha en reglerad invandring som anpassas efter vad ekonomin klarar av utan att därför tycka illa om invandrare eller vara rasist.
Det där är ju något som ni rasister hoppas på och ständigt upprepar. Verkligheten ser dock annorlunda ut. Vi kommer inte att få något raskrig, eftersom de allra flesta svenskar inte är rasister.
Däremot kommer vi att få en politisk reaktion på de problem som en invandring på dagens nivå orsakar för både infödda svenskar och invandrare: brist på bostäder och brist på jobb. Samt höga samhällsekonomiska kostnader som även om de är övergående tränger undan andra angelägna investeringar.
Denna politiska reaktion är redan i full sving. SD ökar och kommer att fortsätta att öka tills dess de andra partierna anpassar sin politik till vad folk vill ha: en reglerad invandring som tar hänsyn till vad ekonomin klarar av. Denna anpassning är också på gång, vilket illustreras av allianspartiernas utspel under våren.
Den politiska processen fungerar alltså som det är tänkt, även om det finns en betydande tröghet i systemet. Domedagsvisionen om ett raskrig i Stockholms förorter kan du lägga på hyllan.
Det där är ju något som ni rasister hoppas på och ständigt upprepar. Verkligheten ser dock annorlunda ut. Vi kommer inte att få något raskrig, eftersom de allra flesta svenskar inte är rasister.
Däremot kommer vi att få en politisk reaktion på de problem som en invandring på dagens nivå orsakar för både infödda svenskar och invandrare: brist på bostäder och brist på jobb. Samt höga samhällsekonomiska kostnader som även om de är övergående tränger undan andra angelägna investeringar.
Denna politiska reaktion är redan i full sving. SD ökar och kommer att fortsätta att öka tills dess de andra partierna anpassar sin politik till vad folk vill ha: en reglerad invandring som tar hänsyn till vad ekonomin klarar av. Denna anpassning är också på gång, vilket illustreras av allianspartiernas utspel under våren.
Den politiska processen fungerar alltså som det är tänkt, även om det finns en betydande tröghet i systemet. Domedagsvisionen om ett raskrig i Stockholms förorter kan du lägga på hyllan.
Självklart står inte valet mellan nyliberalism och nazism. Jag talar inte om nazism. Ordet vi avhandlar är 'rasism', vilken är en betydligt mer sammansatt och spretig åskådning.
Men jag vidhåller; om du inte accepterar fri invandring så är du i någon mening rasist. På den punkten har faktiskt nyliberalerna rätt.
I ljuset av detta synsätt tar jag alltså inte illa upp om du kallar mig rasist, eftersom jag även räknar dig till skaran...
Låt oss bara konstatera att vi har olika tro vad gäller framtiden. Min prediktion är långt mer pessimistisk än din, ja. Men någon djupare meningsmotsättning tror jag inte finns i frågan, så här två rasister emellan som båda vill se en begränsad invandring.
Du talar om raskrig, vilket väl är en dramatisering i syfte att förlöjliga. Det är ok. Men om du tror att vi inte kommer att få se utveckling mot kraftigt ökande motsättningar vad gäller religion och etnicitet, så är du enligt min mening helt enkelt naiv. Jag tror du underskattar dynamiken i samhällsutvecklingen, och faran med det som nu pågår.