2015-05-29, 23:10
Medlem
Hur anmäler man någon som missbrukar regeln 1.07 utan att nämna dennes alternativa konton? T ex om en person är avstängd men dyker upp på forumet med sitt alternativa användarnamn, och om man rapporterar det bryter man då inte mot regeln 1.06, eftersom man avslöjar någons alternativa konto. För att ge ytterligare exempel: "X" blir avstängd men dyker upp med sitt alternative konto "Y", jag vet att " X" och "Y" är samma person för de har samma åsikter, uttrycker sig likadant (även fast han/hon försöker att dölja det). Kort sagt jag är 100% på att det är samma person, för när man har följt någons inlägg jättelänge och har diskuterat med denna person många gånger brukar man "känna" denna person väl. Om jag anmäler jag en sån person bryter jag inte mot regel 1.06 då? Hur gör jag?
Citera
2015-05-29, 23:47
Moderator
Tinuviels avatar
Du kan rapportera det du tycker dig veta direkt till en moderator via PM. Det kan du göra utan att det anses bryta emot 1.06.
Citera
2015-05-30, 00:30
Medlem
johanness avatar
Regel 1.06 tar enligt sin ordalydelse bara sikte på text som skrivs i inlägg, PM eller chat. Att i en RP (alltså rapport) till moderator ge uttryck för sina misstankar om en annan användares brott mot 1.07 utgör inte ett brott mot regel 1.06. Om du däremot gör det i ett inlägg, i ett PM eller i chatten riskerar du att bryta mot 1.06.
Senast redigerad av johannes 2015-05-30 kl. 00:37.
Citera
2015-05-30, 00:45
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Regel 1.06 tar enligt sin ordalydelse bara sikte på text som skrivs i inlägg, PM eller chat. Att i en RP (alltså rapport) till moderator ge uttryck för sina misstankar om en annan användares brott mot 1.07 utgör inte ett brott mot regel 1.06. Om du däremot gör det i ett inlägg, i ett PM eller i chatten riskerar du att bryta mot 1.06.

Som mod uppskattar jag alla rapporter för 1.07 jag får, och kontrollerar samtliga. Förutom 1.06 är det en av de regler jag ser strängast på, då den är till för att undvika att användare fuskar med vem de är. Alla ska få säga sin mening, men bryter man mot reglerna skall man stå sitt kast och inte fejka med annan användare.
Citera
2015-05-30, 09:09
Medlem
Det går väl bra att sammankoppla konton så länge man inte avslöjar vem personen bakom dem är i verkligheten?
Citera
2015-05-30, 09:24
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Det går väl bra att sammankoppla konton så länge man inte avslöjar vem personen bakom dem är i verkligheten?
Nej, i alla fall inte om man ska utgå från regelns ordalydelse.
Att på forumet (via inlägg, PM eller chat) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.
Detta förtydligas i förtydligandet:
Det är vidare förbjudet att sammankoppla flera användare på Flashback med varandra. Det kan finnas skäl till att en person önskar använda två eller flera konton, och så länge detta inte bryter mot reglerna är det ingenting som någon bör lägga sig i eller kommentera.
Citera
2015-05-30, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Nej, i alla fall inte om man ska utgå från regelns ordalydelse.
Att på forumet (via inlägg, PM eller chat) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.
Detta förtydligas i förtydligandet:
Det är vidare förbjudet att sammankoppla flera användare på Flashback med varandra. Det kan finnas skäl till att en person önskar använda två eller flera konton, och så länge detta inte bryter mot reglerna är det ingenting som någon bör lägga sig i eller kommentera.
Jo, det förstås. Men jag tänkte inte på flera olika konton som en användare skapar för att framföra olika intressen eller frågeställningar. Jag tänkte mer på en användare som potentiellt skapar ett nytt konto, från vilket denne skriver likartade inlägg, efter att dennes föregående konto har blivit avstängt. Det var antagligen detta TS var osäker på.
Citera
2015-05-30, 10:42
Medlem
Segermarschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Du får säga det till en moderator eller admin i PM eller rapport, men inte till vanliga dödliga (i PM eller på forumet).
Citera
2015-05-30, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segermarschen
Du får säga det till en moderator eller admin i PM eller rapport, men inte till vanliga dödliga (i PM eller på forumet).
Så långt är jag med.

Men det verkade vara just detta som TS var osäker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in