Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-29, 23:45
  #13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Snyggt!
Jag tackar för kommentaren och jag tar den till mig som om du ser det framför dig och gör något liknande själv, alternativt när en dröm om att göra det när möjlighet nalkas.

Låt oss gemensamt arbeta för en inredning utan lister, tapeter, gardiner, krukväxter (yak!) och dylika traditionella inredningsdetaljer. Jag och min familj är nästan där och det är revolutionerande vackert.
Citera
2015-05-30, 00:11
  #14
Medlem
silberskys avatar
Trä rör ju på sig i och med värmeväxlingar, kanske inte supersnyggt att ha en glipa på 5 mm från vägg när det är kallt och dikt mot vägg när det är varmt. Om man däremot kapar träet dikt mot vägg kommer det spricka istället.
Citera
2015-05-30, 00:24
  #15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silbersky
Trä rör ju på sig i och med värmeväxlingar, kanske inte supersnyggt att ha en glipa på 5 mm från vägg när det är kallt och dikt mot vägg när det är varmt. Om man däremot kapar träet dikt mot vägg kommer det spricka istället.
3-5 mm är inga problem att dölja med mjukfog. Det finns i alla upptänkliga kulörer och därmed inte bara de man hittar på en random byggmarknad.

Har haft denna lösningen under flera år/årstider/temperaturväxlingar och det är inga som helst problem.
Citera
2015-05-30, 00:27
  #16
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
3-5 mm är inga problem att dölja med mjukfog. Det finns i alla upptänkliga kulörer och därmed inte bara de man hittar på en random byggmarknad.

Har haft denna lösningen under flera år/årstider/temperaturväxlingar och det är inga som helst problem.

Men då fungerar ju din mjukfog som list. Då blir ju det inte vägg mot golv så att säga!
Citera
2015-05-30, 06:32
  #17
Medlem
Sunimods avatar
Material rör på sig vid olika temperaturer och fuktighetsnivåer. Därför utvidgas och krymper materialen (väggar, golv och tak) Många hus har därför sin rörlighet vid tak och golv och där täcks detta med lister.

Jämför med att lägga ett parkettgolv så får man inte låta det gå ända ut till väggarna utan ska ha ett visst utrymme att växa på. Annars kommer golvet att bukta uppåt. Och vid väggarna täcker man denna springa med en golvlist.

Har man en konstruktion blandad med sten och trä utvidgas de olika mycket och då uppstår behövs utrymme för materialen att röra på sig.
Citera
2015-05-30, 07:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I de fall jag har lister är det rejäla saker. Inget 50 mm planhyvlat enkelt skit, utan golvsocklar på 150-200 mm. Oftast ihopbyggda av 2-3 separata lister som byggs och målas ihop till en enhet. Taklister på c:a 100-120 mm och foder på detsamma. Självklart med olika hörnklossar överallt.

Du råkar inte ha några bilder? Blir ju riktigt nyfiken på vad de kan vara för mästerverk
Citera
2015-05-30, 07:43
  #19
Medlem
crusades avatar
Intressant fråga.
Vi sålde trähus till Tyskland på 90-talet, de undrade vad vi gömde under de där listerna

Tyskarna var inte vana vid lister...

Men det är som många varit inne på redan, det går snabbare att bygga med lister.
Man behöver helt enkelt inte vara så noggrann.
Citera
2015-05-30, 07:58
  #20
Medlem
patrikgbgs avatar
Har du inte lister kommer ju dessutom skit att sakta men säker att tränga in under golvet.

Så det finns som jag ser det två skäl:

1) Det estetiska, det ser bättre ut helt enkelt.

2) Det praktiska, du slipper skit som om du inte hade haft lister hade slupit under golvet.


Frågor?
Citera
2015-05-30, 11:06
  #21
Medlem
Stilren avskiljning mellan tak och vägg. Eller så lägger man kablar där?
Citera
2015-05-30, 12:18
  #22
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag tackar för kommentaren och jag tar den till mig som om du ser det framför dig och gör något liknande själv, alternativt när en dröm om att göra det när möjlighet nalkas.

Låt oss gemensamt arbeta för en inredning utan lister, tapeter, gardiner, krukväxter (yak!) och dylika traditionella inredningsdetaljer. Jag och min familj är nästan där och det är revolutionerande vackert.

Den inredningen låter inte rolig. Lägger man ett golv blir det glipor, därför använder man lister. Växter finns det undersökningar på att det påverkar människor positivt, men det är ju en annan diskussion...

Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Frågor?

Diskussionen är inte avslutad för att du skriver "frågor?" eller "fråga på det?". Lägg ner det.
Citera
2015-05-30, 14:32
  #23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Har du inte lister kommer ju dessutom skit att sakta men säker att tränga in under golvet.

Så det finns som jag ser det två skäl:

1) Det estetiska, det ser bättre ut helt enkelt.

2) Det praktiska, du slipper skit som om du inte hade haft lister hade slupit under golvet.


Frågor?

Du bad om det.

Fråga 1:
Har du provat att lägga parkettgolv utan utrymme för rörelse (att golvet ska ha plats att utvidga sig på)

Därför behövs golvlister vid sådana golv.

En fråga till
Fråga 2:
Har du överhuvudtaget utfört något snickeriarbete på lägenhet eller hus?
Citera
2015-05-30, 16:37
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert999
Kanske en dum fråga men; varför har man lister längs golv och väggar? Hittade inget på Google.

För att det är listigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback