2015-05-29, 17:46
Medlem
Jag har haft lite strul med min dator, och nu står jag inför valet att skicka in den och få ersättning, eller behålla den. Och jag behöver verkligen någon att bolla idéer med! Och se om jag tänker helt fel.

Datorn har problem med att pekplattan dubbelklickar. Verkstaden hittar inte problemet. Nu säger de att om jag skickar in datorn igen så kommer jag få ersättning istället. Och då gör de en värdering av datorn och kollar på vad en likvärdig dator kostar i dagsläget. De skickar sen ett kostnadsförslag till mitt försäkringsbolag och då får jag 60% av detta kostnadsförslag. Dvs 60% av vad en likvärdig dator kostar idag.

Verkstaden tittar tydligen inte på märke och modell utan bara på prestanda. Min dator är två år gammal. Specifikation: CPU 3317U, i5. HDD: 500GB 5400R SATA. RAM: DDR3 1600Mhz 4GB.

Så, om min dator hade bra prestanda för två år sedan så lär ju datorns prestanda inte vara den bästa med dagens mått. Men om jag tänker rätt så borde det innebära att den ersättning jag kommer få baseras på vad en dator kostar idag, inte med samma prestanda som min dator har utan säkerligen bättre, eftersom utvecklingen går framåt. Tror inte att jag får ersättning för vad en dator kostar idag med exakt samma prestanda, eller? Ska fråga verkstaden om detta, men nu är det helg. Men jag tror jag tänker rätt?

Så, nu till problemet. Vad bör jag göra? Jag har två alternativ:

1. Behålla datorn. Hoppas att dubbelklicket försvinner, eller helt enkelt leva med det.

2. Skicka in dator och få 60% ersättning.

Så här tror jag: om jag väljer att behålla datorn är risken stor att jag ångrar mig lite längre fram, och då kommer det vara för sent att få ersättning för den. Framförallt sjunker värdet hela tiden. Utvecklingen går ju hela tiden framåt och jag kommer nog vilja köpa ny dator om 2-3 år. Kanske lika bra att göra det nu.

Har svårt att tro att dubbelklicket skulle försvinna. Jättekonstigt att verkstaden inte hittar felet och jag har googlat massvis och inte hittat någon förklaring. Men dubbelklicket började efter att verkstaden haft datorn på reparation av hårddisken. Hur är det möjligt att de inte ser samma problem som jag?

Är det värt att skicka in den och få lite ersättning och köpa en helt ny?

Supertacksam om någon vill tycka till
Citera
2015-05-29, 18:04
Medlem
svallerbyttans avatar
Jag hade tagit ersättningen och köpt en ny. Gör du inte det så kommer du störa dig på den där pekplattan i all framtid. Låter dock konstigt att de gör både en jämförelse med dagens marknadsvärde OCH en procentuell avskrivning.
Citera
2015-05-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Jag hade tagit ersättningen och köpt en ny. Gör du inte det så kommer du störa dig på den där pekplattan i all framtid. Låter dock konstigt att de gör både en jämförelse med dagens marknadsvärde OCH en procentuell avskrivning.

Ja, så tänker jag också. Hm, vad är konstigt med det menar du?
Citera
2015-05-29, 18:53
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Ja, så tänker jag också. Hm, vad är konstigt med det menar du?

Menar att de borde räkna den procentuella avskrivningen på anskaffningsvärdet, inte nuvarande marknadspris. Är det så dina försäkringsvillkor är utformade så är det inget som är lönt att gnälla över dock. Kan även vara värt att kolla om fler med samma datormodell råkat ut för liknande problem. Reklamation på produktionsfel kan du göra i upp till tre år efter köpet. Då blir du fullt ersatt av tillverkaren.
Senast redigerad av svallerbyttan 2015-05-29 kl. 18:56.
Citera
2015-05-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Menar att de borde räkna den procentuella avskrivningen på anskaffningsvärdet, inte nuvarande marknadspris. Är det så dina försäkringsvillkor är utformade så är det inget som är lönt att gnälla över dock. Kan även vara värt att kolla om fler med samma datormodell råkat ut för liknande problem. Reklamation på produktionsfel kan du göra i upp till tre år efter köpet. Då blir du fullt ersatt av tillverkaren.

Angående reklamation så går inte det. Jag skickade in datorn på service via försäkringsbolaget eftersom datorn hade en skada på undersidan, så jag kunde inte få det på garantin, då jag anses ha orsakat skadan.

Så här står det i mina villkor: Du får ersättning med så många procent av nypriset för likvärdig egendom som anges i tabellen, räknat från och med det år egendomen var ny.

Och för mig blir det 60% då datorn är två år gammal.

Eller tänker jag helt fel vad gäller ersättningen?

Blä, orkar verkligen inte med all skit det innebär att köpa ny dator. Trivs verkligen jättebra med den jag har. Förutom pekplattan, som jag säkert kommer bli galen på om jag har kvar den...
Citera
2015-06-11, 11:05
Medlem
smackahoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Angående reklamation så går inte det. Jag skickade in datorn på service via försäkringsbolaget eftersom datorn hade en skada på undersidan, så jag kunde inte få det på garantin, då jag anses ha orsakat skadan.

Så här står det i mina villkor: Du får ersättning med så många procent av nypriset för likvärdig egendom som anges i tabellen, räknat från och med det år egendomen var ny.

Och för mig blir det 60% då datorn är två år gammal.

Eller tänker jag helt fel vad gäller ersättningen?

Blä, orkar verkligen inte med all skit det innebär att köpa ny dator. Trivs verkligen jättebra med den jag har. Förutom pekplattan, som jag säkert kommer bli galen på om jag har kvar den...

Du tänker helt rätt då det kommer till ersättningen. Försäkringsbolaget kollar vad en ny, likvärdig dator kostar idag, sedan räknar de av ett procentuellt värde beroende på hur gammal datorn är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in