2015-05-29, 13:03
Medlem
Köpte en iMac för drygt ett år sedan. Hade dessförinnan en pc, som visserligen fungerade, men köpbegäret i mig blev för stort.
Tanken var att jag skulle lägga in all min musik på datorn för streama till stereon. Kan tillägga att jag har en hel del cd.
Problemet är att jag kan inte lägga in all min musik. En hel del skivor låter som om det var dålig mottagning på radion vid uppspelning. Har senaste uppdateringen av iTunes. Tror den heter 12.4
Har varit i kontakt med både support och butik. Det bemötande jag får är, " har vi aldrig hört talas om ".

På min gamla pc är också iTunes installerat. Versionen där heter 11.3. Där fungerar allt som det skall.
PC:s hårddisk är för liten så jag får inte plats med all musik där. Jag vill inte komprimera musiken.

Så jag undrar helt enkelt om någon har något liknande problem. iTunes i övrigt fungerar som det skall.
Citera
2015-05-29, 15:07
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Köpte en iMac för drygt ett år sedan. Hade dessförinnan en pc, som visserligen fungerade, men köpbegäret i mig blev för stort.
Tanken var att jag skulle lägga in all min musik på datorn för streama till stereon. Kan tillägga att jag har en hel del cd.
Problemet är att jag kan inte lägga in all min musik. En hel del skivor låter som om det var dålig mottagning på radion vid uppspelning. Har senaste uppdateringen av iTunes. Tror den heter 12.4
Har varit i kontakt med både support och butik. Det bemötande jag får är, " har vi aldrig hört talas om ".

På min gamla pc är också iTunes installerat. Versionen där heter 11.3. Där fungerar allt som det skall.
PC:s hårddisk är för liten så jag får inte plats med all musik där. Jag vill inte komprimera musiken.

Så jag undrar helt enkelt om någon har något liknande problem. iTunes i övrigt fungerar som det skall.

iTunes 12.4 på Mac? Lever du i framtiden? Vilken kvalité rippar du skivorna i iTunes med? Hur streamar du till stereon med vilken metod?
Har du provat att rippa skivorna med någon annan mjukvara typ XLD?
Citera
2015-05-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
iTunes 12.4 på Mac? Lever du i framtiden? Vilken kvalité rippar du skivorna i iTunes med? Hur streamar du till stereon med vilken metod?
Har du provat att rippa skivorna med någon annan mjukvara typ XLD?

Ber om ursäkt! Versionen heter 12.1.4.
Jag rippar till lossless. Har även provat andra format, samma problem.
Airport Time Capsule och Airport Express.
Om jag streamar musiken, eller lyssnar direkt via datorn, så låter det likadant.

Jag har inte provat att rippa med någon annan mjukvara.
Citera
2015-05-29, 15:45
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ber om ursäkt! Versionen heter 12.1.4.
Jag rippar till lossless. Har även provat andra format, samma problem.
Airport Time Capsule och Airport Express.
Om jag streamar musiken, eller lyssnar direkt via datorn, så låter det likadant.

Jag har inte provat att rippa med någon annan mjukvara.

iTunes felkorrigering är lite notorisk för att ibland kunna försämra kvalitén, så pröva gärna XLD. I övrigt så jämför bitraten på låten på CD'n med filens bitrate du får efter rippningen. Annars så kan det vara så enkelt som att det är repor eller annat på skivan som kan ställa till det.
Citera
2015-05-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
iTunes felkorrigering är lite notorisk för att ibland kunna försämra kvalitén, så pröva gärna XLD. I övrigt så jämför bitraten på låten på CD'n med filens bitrate du får efter rippningen. Annars så kan det vara så enkelt som att det är repor eller annat på skivan som kan ställa till det.

Jag har provat med och utan felkorrigering. Resultatet blir detsamma.
Skivorna är repfria.
Jag tror helt enkelt att det finns en bugg i iTunes. Har påpekat detta, men det är inget som Apple vill erkänna.
Citera
2015-05-29, 16:15
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Jag har provat med och utan felkorrigering. Resultatet blir detsamma.
Skivorna är repfria.
Jag tror helt enkelt att det finns en bugg i iTunes. Har påpekat detta, men det är inget som Apple vill erkänna.
Okej men prova att köra med XLD istället för iTunes har själv haft mer lyckade resultat med det.
Skulle inte det fungera så är det nog inte iTunes som det är problem med.
Citera
2015-05-29, 16:22
Medlem
Jag ska prova med XLD.
Vad skulle annars kunna vara problemet? Har provat på tre olika Mac datorer. Resultatet var detsamma.
Citera
2015-05-29, 17:45
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Jag ska prova med XLD.
Vad skulle annars kunna vara problemet? Har provat på tre olika Mac datorer. Resultatet var detsamma.

Har samtliga varit iMac's med samma läsare? Tror det är problem med kommunikationen mellan iTunes och spelaren hur den kodar om det och tolkar det från början. Apples externa spelare hade problem ett tag men det skall vara fixat med drivrutin och firmware uppdateringar. Därför tror jag det är bra om du prövar med olika mjukvaror. För om du prövar flera olika mjukvaror så börjar du eliminera potentiella fel. Har du provat flera olika mjukvaror så är det mer troligt att det kan vara problem med antingen läsaren eller skivorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in