2015-05-30, 15:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag har aldrig behövt värma upp så det blivit "rödvarmt". Lite overkill kan man tycka. Då är det stor risk att ett och annat tar skada/böjs/metallen försvagas.
Det är ju det som är själva finessen med uppvärmning, att fort värma upp den delen som "kramar" fast. Kanske inte alltid så långt som till rödvarmt men strax däromkring dvs. 5-600 grader lite beroende på var det sitter. Tanken är ju att värma så litet område som möjligt, exempelvis muttern, och skruva bort den innan värmen leds iväg.

Tänk dig t.ex. en fjäderbussning av gummi, inuti den är det en metallhylsa som skruven går igenom och på skruven sitter en mutter. Med en för klen värmekälla så kommer du att värma mutter, skruv och hylsan, vilket i sin tur påverkar gummit i bussningen. Med en värmekälla värd namnet så värmer du snabbt upp muttern och hinner skruva av den innan värmen ens börjat sprida sig.
Citera
2015-05-30, 18:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pankreas
Hola, för första gången i mitt liv har jag givit mig på att byta styrleden. Jag har en verkstadshandbok och när man läser den så verkar det hur enkelt som helst att byta styrled, man ska bara lossa muttern som håller fast styrleden till ett stag, sedan ska man ta man bara ta bort låsmuttern som håller fast själva spindeln vid hjulet.

Nu har jag hållit på i två dagar med styrleden. Efter blodvite och lösa skinnflagor i handflatorna så ska nu bara leden skruvas av från staget. Problemet är bara att det sitter fast som berget. Jag har sprejat 556 men styrleden sitter berghårt , och dessutom snurrar hela staget som går in till den inre leden. Finns det något knep för att på ett enkelt sätt skruva av styrleden från staget? Jag antar att bilmekaniker har standardlösningar när saker sitter fast. Hur gör ni för att lösa den sista delen och skruva loss styrleden från bilen?

Vad jag har för bil är helt ointressant då mekaniken -och medföljande problem- är desamma på de allra flesta bilar.

Video på det. Vet att du har problem att lossa staget men du kanske får lite uppslag här:
https://www.youtube.com/watch?v=05XOhz67jGA
Citera
2015-05-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är ju det som är själva finessen med uppvärmning, att fort värma upp den delen som "kramar" fast. Kanske inte alltid så långt som till rödvarmt men strax däromkring dvs. 5-600 grader lite beroende på var det sitter. Tanken är ju att värma så litet område som möjligt, exempelvis muttern, och skruva bort den innan värmen leds iväg.

Tänk dig t.ex. en fjäderbussning av gummi, inuti den är det en metallhylsa som skruven går igenom och på skruven sitter en mutter. Med en för klen värmekälla så kommer du att värma mutter, skruv och hylsan, vilket i sin tur påverkar gummit i bussningen. Med en värmekälla värd namnet så värmer du snabbt upp muttern och hinner skruva av den innan värmen ens börjat sprida sig.
En varmluftspistol värmer också upp till 500 grader.

Jag har råkat ut för det, men då var det själva bulten som inte lossnade ur hylsan, så det spelade ingen roll hur jag gjorde. Bussningen fick bytas ut ändå.
Citera
2015-05-30, 18:29
Moderator
Citat:

Jag har råkat ut för det, men då var det själva bulten som inte lossnade ur hylsan, så det spelade ingen roll hur jag gjorde. Bussningen fick bytas ut ändå.
500 grader är inget i sammanhanget, när man värmer exv. fastrostade muttrar för att få loss dem så handlar det om det dubbla. En gaslåga håller ca 3100°C trots det tar det en bra stund att värma en mutter så att man får loss den.
En varmluftpistol eller butangasbrännare är tämligen meningslöst att försöka med. Det ska rödglödgas annars hjälper det nästan aldrig.
Citera
2015-05-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
500 grader är inget i sammanhanget, när man värmer exv. fastrostade muttrar för att få loss dem så handlar det om det dubbla. En gaslåga håller ca 3100°C trots det tar det en bra stund att värma en mutter så att man får loss den.
En varmluftpistol eller butangasbrännare är tämligen meningslöst att försöka med. Det ska rödglödgas annars hjälper det nästan aldrig.
Det har funkat bra hittils, och jag har aldrig stått utan gas.

Som sagt, om du gör så försvagas metallen.
Citera
2015-05-30, 18:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Ja, det kanske den gör, men inte lika fort. Återigen, det är en snabb uppvärmning som är effektivast.

Citat:
Det har funkat bra hittils, och jag har aldrig stått utan gas.

Som sagt, om du gör så försvagas metallen.
Bullshit skulle jag säga. Hur varm tror du en del är när den gjuts eller valsas? Visst, värmer man hårt och länge kanske man till slut bränner ur kolet, men en snabb uppvärmning och att metallen sedan får svalna påverkar minimalt.
Citera
2015-05-30, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, det kanske den gör, men inte lika fort. Återigen, det är en snabb uppvärmning som är effektivast.

Bullshit skulle jag säga. Hur varm tror du en del är när den gjuts eller valsas? Visst, värmer man hårt och länge kanske man till slut bränner ur kolet, men en snabb uppvärmning och att metallen sedan får svalna påverkar minimalt.
Jag har aldrig behövt värma så det glöder för att få loss nåt.
Citera
2015-05-30, 18:51
Moderator
Citat:
Jag har aldrig behövt värma så det glöder för att få loss nåt.
Då har du inte råkat ut för nåt som sitter fast och det hade antagligen gått precis lika bra att köra med mutterknacken och få loss det den vägen.
Ofta kan muttrar sitta så hårt att man måste rödglödga dem om och om igen för att kunna skruva av dem helt.

Om du mekar med nåt gammalt ök och inte får loss en skruv eller mutter utan att du märker att skruven går av om du fortsätter, prova med gas och rödglödga, då märker du vad värme gör för skillnad.
Citera
2015-05-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Då har du inte råkat ut för nåt som sitter fast och det hade antagligen gått precis lika bra att köra med mutterknacken och få loss det den vägen.
Ofta kan muttrar sitta så hårt att man måste rödglödga dem om och om igen för att kunna skruva av dem helt.

Om du mekar med nåt gammalt ök och inte får loss en skruv eller mutter utan att du märker att skruven går av om du fortsätter, prova med gas och rödglödga, då märker du vad värme gör för skillnad.
Jag vet vad värme gör för skillnad. Det kanske är du som behöver testa en varmluftspistol för gasmetoden är välkänd bland mekaniker, men jag tror de flesta inte provat varmluftspistol. Jag använde vad jag hade hemma - en varmluftspistol som jag använt för att skrapa färg. Och det funkade alldeles utmärkt.
Citera
2015-05-30, 19:04
Moderator
Citat:
Jag vet vad värme gör för skillnad. Det kanske är du som behöver testa en varmluftspistol för gasmetoden är välkänd bland mekaniker, men jag tror de flesta inte provat varmluftspistol. Jag använde vad jag hade hemma - en varmluftspistol som jag använt för att skrapa färg. Och det funkade alldeles utmärkt.
Jag har provat varmluftpistol, och brännare, mot bättre vetande när jag inte haft tillgång till gas. Med samma nedslående resultat varje gång, så jag är färdig med det.

De, förvisso få, gånger jag gjort det har det varit helt verkningslöst. Det kan säkert hjälpa till vid vissa problem, men det är inget som på nåt sätt kan ersätta gas.
Citera
2015-05-31, 02:31
Medlem
PeterNosters avatar
Förlänga ett verktyg med ett järnrör slår världen med häpnad.
Citera
2015-05-31, 02:57
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Bra snabb punktvärme kan vara bra vid fastrostade detaljer så länge det inte finns gummi väldigt nära. Finns det gummi i form av damasker, packbox eller liknande så ha en kall dyblöt trasa och kyl den delen samtidigt.
Gasolpistol med utbytbara munstycken alá Sievert fungerar bra. Gassvets likaså. Varmluftspistol, nej.
Värm inte härdade saker bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in