• 1
  • 2
2015-06-11, 18:24
Medlem
klybans avatar
Såg denna på dagensjuridik idag, som är samma som AB då.
http://www.dagensjuridik.se/2015/05/...ade-blodprovII

I många diskussioner man haft om detta med drograttfylla på cannabis.
Så har en del sagt dom åkte dit, fast än det var 5-7 dagar ifrån senaste röktillfället.
Och alltid varit lika oförstående, då man pratar om icke spårbara halter av THC redan efter 8-10h efter intag i blod.
Nu vet jag varför, det är inte THC det åkt dit på utan på metaboliten av THC.

Antar skadestånd aldrig kommer på frågan.
Citera
2015-06-15, 00:55
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Såg denna på dagensjuridik idag, som är samma som AB då.
http://www.dagensjuridik.se/2015/05/...ade-blodprovII

I många diskussioner man haft om detta med drograttfylla på cannabis.
Så har en del sagt dom åkte dit, fast än det var 5-7 dagar ifrån senaste röktillfället.
Och alltid varit lika oförstående, då man pratar om icke spårbara halter av THC redan efter 8-10h efter intag i blod.
Nu vet jag varför, det är inte THC det åkt dit på utan på metaboliten av THC.

Antar skadestånd aldrig kommer på frågan.
Citat:
Eftersom THC-syra, till skillnad från THC, inte är narkotikaklassat är de aktuella analysbeskeden normalt sett inte tillräcklig bevisning för drograttfylleri. I de fall fällande domar har grundats på sådana analysbesked talar mycket för att domarna är felaktiga, såvitt de avser drograttfylleri. Att situationen uppstått beror sannolikt på att polis, åklagare och domstolar har feltolkat innehållet i analysbeskeden
Sannolikt, vad grundar hen det på undrar jag?Det är väl onödigt att gissa om sanningen lika gärna kan vara något helt annat tycker jag.
Jag kan också spekulera och slänger fram en annan hypotes - dom har velat sätta dit dom lite extra eftersom dom trodde att dom kunde.

Eller säg att hen har rätt och nu alla inblandade inom polis, åklagare och domstolar verkligen har "feltolkat" vad Rättsmedicinalverkets analyser av THC-syra egentligen är för något, tyder det väl på ett allvarligt inkompetensproblem inom nämnda yrkesgrupper.Inte lika fucked up som med min hypotes men ändå galet dåligt skött.

Det är inte förvånande att nåt sånt här sker i just Sverige där det altjämt krigas mot narkotikabrukarna med oförminskad styrka.
Citera
2016-04-12, 09:14
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.svt.se/svttext/web/pages/107.html

"Drogfylleridomar kan omprövas

Omkring 150 personer kan under åren
2008-2013 felaktigt ha dömts för
drograttfylleri, sedan man påvisat
THC-syra i deras blod.

THC-syra är en nedbrytningsprodukt av
THC, den aktiva substansen i cannabis."
Citera
2016-04-15, 12:37
Medlem
Efter Rättsmedicinalverkets miss - RÅ ger order om att alla feldömda ska identifieras
Citera
2016-04-15, 19:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Efter Rättsmedicinalverkets miss - RÅ ger order om att alla feldömda ska identifieras
jag kommer ihåg när vi diskutera detta för nått år sedan.
Där det droppade in folk, som sa de hade rökt för 2-3 dagar sedan och sa de åkt på en drograttfylla.
Nu visar det sig att de inte alls hade kört drogpåverkade.
Så jävla tragiskt att man fuckar upp folks liv på det sättet.
Citera
2016-04-25, 14:14
Medlem
När blir dessa människor kontaktade? eller gjort är gjort då de va en myndighet som slarvade och inte en medborgare?
Citera
2016-04-25, 14:37
Medlem
Men varför gäller det bara drograttfylla? Det är måånga som vägrar pissa när de åker dit och åker fast på blodprov. Har själv åkt dit på extremt små värden av vad som då ska vara THC enligt dem, flera dagar efter jag rökt sista gången.

De som nekat och åkt dit på blodprov bör väl få "upprättelse" precis som de som åkt på drograttfylla?
Citera
2016-04-25, 19:37
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlime
Men varför gäller det bara drograttfylla? Det är måånga som vägrar pissa när de åker dit och åker fast på blodprov. Har själv åkt dit på extremt små värden av vad som då ska vara THC enligt dem, flera dagar efter jag rökt sista gången.

De som nekat och åkt dit på blodprov bör väl få "upprättelse" precis som de som åkt på drograttfylla?

Bruk av narkotika är olagligt, har du THC-metaboliter i blodet så bevisar det att du brukat cannabis (dvs brutit mot lagen) vid något tidigare tillfälle (man kan dock bli friad om man lyckas övertala rätten att bruket skedde i ett annat land). Däremot bevisar inte förekomsten av THC-metaboliter i blodet att du kört påverkat. Personerna som blir friade kommer fortfarande ha kvar sina domar om ringa narkotikabrott, men drograttfylleridomen kan tas bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in