2015-05-28, 15:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
Detta är en tråd om Open Universe bredbandsnät, och frågor som kapacitet, säkerhet och vilka leverantörer som finns i nätet.

Open Universe är inte ett enda bredbandsnät, vilka ofta även kallas stadsnät eller fibernät. Open Universe är i stället en plattform som standardiserar sådana nät och gör dem öppna för olika leverantörer.

"Telenor skapar en öppen plattform för tjänsteleverantörer av bredband i så kallade öppna nät. Genom kommunikationsoperatören Open Universe får boende i flerbostadshus tillgång till Telenors moderna nätinfrastruktur och ett brett utbud av tjänsteleverantörer. "
http://www.mynewsdesk.com/se/telenor_ab/pressreleases/telenor-skapar-oeppet-naet-genom-open-universe-713826

Det växer kraftigt, bland annat genom köpa upp konkurrenter som Opennet.

Några frågor:
- Har alla Open Universe bredbandsnät samma upplägg? Har de samma mjukvara?
- Hur fungerar säkerheten i näten och vad finns det för brister?
- Använder alla leverantörer man kan välja samma hårdvara, eller installerar de sin egen hårdvara rätt kundnära?
- Förändras säkerheten och tekniken när man byter leverantör?

För att starta har jag testat att koppla en switch direkt till ett av mina två uttag för internet. Det går bra och jag kan den vägen få olika ip-adresser via dhcp för en rad olika datorer/routrar/enheter. Är detta 'meningen'? Kan leverantören veta om man använder en switch, eller är det 'transparent'?

En annan fråga är om alla kunder är helt isolerade från varandra.

Om några dagar byter jag leverantör, och frågan är där vilken teknik man har på Open Universe. Går det hela på bråkdelen av en sekund? Sker det exakt vid midnatt? o.s.v.
Citera
2015-06-01, 01:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Om några dagar byter jag leverantör, och frågan är där vilken teknik man har på Open Universe. Går det hela på bråkdelen av en sekund? Sker det exakt vid midnatt? o.s.v.

Intresset tycks vara litet för Open Universe. Det måste vara bra många här som ändå tillhör deras kunder.

Nå, övergången från en leverantör till en annan skedde omedelbart vid midnatt. Smidigt och problemfritt.
Citera
2015-06-01, 01:16
Medlem
streisands avatar
Sitter på själv på Open Universe med bbb som leverantör. Har 100/10 men har aldrig kommit upp i mer än 40/15 när jag mäter med bredbandskollen. I och för sig på trådlöst via router eftersom jag inte äger någon enhet som kan ta emot en nätverkssladd.
Men allt som oftast när jag mätt så har jag hamnat runt 30/10 vilket känns lite väl lågt.

Utbudet tyckte jag var ok. Betalar 200 kr i månaden för mitt 100/10.
Citera
2015-06-02, 15:58
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det här är en smärre skandal: jag sitter på ett nyligen byggt stadsnät, som upphandlades 2012 och började byggas 2013. Nu har jag gått över till internetleverantör som har IPv6. Men de kan inte erbjuda det eftersom det moderna stadsnätet saknar stöd för det.

Frågan är hur Open Universe tänkt överleva de närmaste fem åren, om deras moderna hård- och mjukvara inte klarar av vad som snart är elementära krav på ett fungerade internet.
Citera
2015-11-20, 21:29
Medlem
Jag bumpar denna. Sitter även jag på 100/100 från bahnhof och kan säga att sannolikheten att råka få ut 50mbit/s en kväll är totalt omöjligt. På fredagar/lördagar/söndagar kan man på sig höjd räkna med 4mbit/s ner och hoppas på att filmen går att se i 144p ungefär.

Men annars är det ju jättebra...
Citera
2015-11-21, 09:44
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det här är en smärre skandal: jag sitter på ett nyligen byggt stadsnät, som upphandlades 2012 och började byggas 2013. Nu har jag gått över till internetleverantör som har IPv6. Men de kan inte erbjuda det eftersom det moderna stadsnätet saknar stöd för det.

Frågan är hur Open Universe tänkt överleva de närmaste fem åren, om deras moderna hård- och mjukvara inte klarar av vad som snart är elementära krav på ett fungerade internet.
Jag skulle nog säga att det ser likadant ut i de flesta andra stadsnät. ISP kan ju endast erbjuda IPv6 där det är tekniskt möjligt. BBB som du hade är ju Telenor själva och jag tror att de helt enkelt inte slagit på IPv6 på sina routrar i näten.

Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag bumpar denna. Sitter även jag på 100/100 från bahnhof och kan säga att sannolikheten att råka få ut 50mbit/s en kväll är totalt omöjligt. På fredagar/lördagar/söndagar kan man på sig höjd räkna med 4mbit/s ner och hoppas på att filmen går att se i 144p ungefär.

Men annars är det ju jättebra...
Ring och påtala detta för du lär inte vara ensam. Problemet är säkert Telenors då det är de som har hand om stadsnätet mellan dig och din leverantör.
Senast redigerad av Mogaku-san 2015-11-21 kl. 09:47.
Citera
2015-11-21, 12:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streisand
Sitter på själv på Open Universe med bbb som leverantör. Har 100/10 men har aldrig kommit upp i mer än 40/15 när jag mäter med bredbandskollen. I och för sig på trådlöst via router eftersom jag inte äger någon enhet som kan ta emot en nätverkssladd.
Men allt som oftast när jag mätt så har jag hamnat runt 30/10 vilket känns lite väl lågt.

Utbudet tyckte jag var ok. Betalar 200 kr i månaden för mitt 100/10.
Det troliga är väl att det är ditt trådlösa som begränsar det. En äldre router/dator med n standard och några väggar mellan och kanske några grannar som kör samma kanal som du och 40Mbit/s låter troligt.
Citera
2015-11-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det troliga är väl att det är ditt trådlösa som begränsar det. En äldre router/dator med n standard och några väggar mellan och kanske några grannar som kör samma kanal som du och 40Mbit/s låter troligt.

Som sagt, jag har en inte allt för dålig router och den klarar bra mycket. Jag har t.ex. ~85-90 mbit/s upp men kan samtidigt sitta på 1 mbit/s ner. Problemet ligger i mångt och mycket hos stadsnätet vilket de inte löser tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Ring och påtala detta för du lär inte vara ensam. Problemet är säkert Telenors då det är de som har hand om stadsnätet mellan dig och din leverantör.

Det har jag gjort. Flertalet gånger.
Citera
2015-11-22, 07:23
Medlem
PeterNosters avatar
Vad heter din "inte allt för dålig router"?

Har du mätt med kabel direkt i vägguttaget? Så där snett med hastigheterna kan det knappt vara om du inte har problem med egen utrutning typ kablar och nätverkskort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in