2015-05-27, 14:03
Medlem
Ingenssons avatar
Min dator har de senaste dagarna haft problem att starta och överhuvudtaget användas.
Det började för några månader sen då den börja skicka upp ett fönster då och då som sa att disken hade blivit korrupt eller något och om jag ville fixa det.
Nu, nyligen så märkte jag att datorn var ovanligt seg när den skulle öppna vissa program så tänkte jag att det är fel på hårddisken, för det var inte direkt "programmet är stort så det tar tid"-aktigt. Kändes mer som att den inte lyckades.
Men hur som helst gjorde jag en felsökning med en program, alltså att den testar varje block i hårddisken och den sa att 270 styckna var korrupta eller förstörda. Jag vet att det inte är mycket men tror något program har nu lyckats hamna på de 270 styckna.

För nu när jag öppnar datorn tar det evigheter och om jag ska vara ärlig öppnar den inte ens sig för det mesta, hela explorer fryser m.m. Inloggninskärmen går helt felfritt men så snabbt jag loggar in så börjar det trögas ordentligt och igår då jag lyckades få igång genom diverse sömnläge och öppna och sömnläge och öppna metoder så stängdes den bara poff av i mitten av allt och jag fick inte ens sån "förklaring" av Windows efter omstarten och lägger till det här sist för kom på det sist, försökte stoppa in en HDMI kabel och samma förstoppning som på starten hände då också

Jag ville bara vara säker på att det är hårddisken innan jag ersätter det så jag inte råkar gå och ersätta delen som inte ens är korrupt?

EDIT: Det kan väl inte vara en virus då den inte ens vill gå in i säkerhetsläge?
EDIT2: och nu råkade jag komma in i datorn.
Senast redigerad av Ingensson 2015-05-27 kl. 14:17.
Citera
2015-05-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingensson
Jag ville bara vara säker på att det är hårddisken innan jag ersätter det så jag inte råkar gå och ersätta delen som inte ens är korrupt?

EDIT: Det kan väl inte vara en virus då den inte ens vill gå in i säkerhetsläge?
EDIT2: och nu råkade jag komma in i datorn.

Ja alla problem du beskriver är ganska "typiska" för en hårddisk som börjar ge upp.

Men det innebär ingen garanti att det är det ENDA felet.

Försök låna/köpa minsta mekaniska disk (< 300:-) att prova med innan du "investerar", ifall datorn är över tre år gammal.

Om du inte redan gjort det, så är det hög tid att rädda alla dokument och ev konto-inställningar och kanske viktiga mail som du har på den hårddisken.
När den är så besvärlig att få igång så brukar det vara bättre att använda en live-boot från DVD/USB.
Men då kanske du behöver hjälp att hitta/kopiera filer också.

Planera/fundera också vad du tänker installera för OS-version/Windows-licens på nästa disk.
Citera
2015-05-27, 16:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan vara en början på en defekt HDD. Mitt tips är att du samlar ihop dina viktiga filer och flytta över detta till en annan HDD eller ett USB-minne.

Kör en ominstallation på operativsystemet och därefter felsök HDD med ett vettigt analysverktyg.
Citera
2015-05-28, 00:17
Medlem
Ingenssons avatar
Son tur är har jag alltid en backup på de viktiga grejjerna i datorn.
Jag körde faktist med en hdscanner något som var tipsad på internet men den såg ut att funka ok även om UIn var katastrof. Jag antar nu också att hdn håller på att dör. Den har vart lite strulig senaste månaderna men kanske något data blev påskrivet på de dåliga blocken och nu strular det till rejält
Citera
2015-05-28, 07:07
Medlem
Det har hänt att program sagt att diskar varit ok bara några dagar innan disken gick sönder.

Troligen har de andra rätt att disken håller på att dö MEN du måste fortfarande utesluta att det inte är korrupt Windows mm vilket mycket väll kan orsakar, av buggar, virus mm.

Ta bort alla partitioner på Windows disken också när du testar att installera om Windows. Många var tvungna att göra det också när något blivit korrupt för att felet annars blev kvar när de bara formaterat och installerat om.
Citera
2015-06-02, 02:46
Medlem
Har du ens testat att formatera eller ominstallation av OS eller vilken disk det nu är? Det är väl där man brukar börja, om nu disken är trasig så spelar det ju ingen roll om du formaterar nu istället för att vänta tills disken dör helt.
Citera
2015-06-19, 01:33
Medlem
Ingenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennkk
Har du ens testat att formatera eller ominstallation av OS eller vilken disk det nu är? Det är väl där man brukar börja, om nu disken är trasig så spelar det ju ingen roll om du formaterar nu istället för att vänta tills disken dör helt.

Går knappt att göra något på datorn längre så jag orkar inte med det. Har hellre en ny och fungerande HDD än en korrupt som jag kan riskera tappa saker i.

Den har bara blivit värre med att öppna chrome och överhuvudtaget trycka på start och allt. När den väl kommer igång funkar det bra, som t.ex CHROME eller någon annan daglig program.

OCH ännu en gång, datorn varnar mig då och då att hårddisken börjar dö ut
Citera
2015-06-19, 16:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingensson
Går knappt att göra något på datorn längre så jag orkar inte med det. Har hellre en ny och fungerande HDD än en korrupt som jag kan riskera tappa saker i.

Den har bara blivit värre med att öppna chrome och överhuvudtaget trycka på start och allt. När den väl kommer igång funkar det bra, som t.ex CHROME eller någon annan daglig program.

OCH ännu en gång, datorn varnar mig då och då att hårddisken börjar dö ut

Försök att ta backup på dina viktiga filer. Monterar bort HDD och därefter monterar in en ny HDD är mitt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in