Citat:
Ursprungligen postat av
Sweetnrtim
Och ja till din fråga. Har för mig att jag läste att ciggaretter gjorde det. Speciellt i tidig ålder.
Jag röker dock inte utan snusar, rökning är dock fruktansvärt dåligt för muskeltillväxt då rökare har en markant nedreglerad proteinsyntes, vad det var i cigaretterna som orsakade detta tog man dock aldrig reda på.
Och endast nikotin, vilket främst är det man får från snus verkar ju ha en del positiva effekter, som tex ökad fettförbränning, minskad fettinlagring, ökad termogenes i brun fettväv och det stimulerar mTOR i skelettmuskulaturen.
Hur det är med hormonnivåer vet jag dock inte, det enda jag har kunnat hitta gällde cigaretter och där var resultatet det motsatta mot vad du säger.
Citat:
Enligt en ny studie vid Harvard School of Public Health, kan rökning öka alla de viktiga hormoner i kroppen, inklusive DHEA, androstenedion, testosteron, och dihydrotestosteron (DHT), alla kraftfulla androgener, som påverkar muskelmassan.
Studien, som undersökte en korssektion av 1241 slumpartat utvalda medelålders amerikanska män, jämförde hormonnivåerna hos rökare och ickerökare. Studien gjordes så att vikt och ålder inte var en faktor av resultaten.
Enligt studien så var dehydroepiandrosteron (DHEA) 18% högre hos rökarna, dehydroepiandrosteron sulfat (DHEAS) var 13% högre hos rökarna, androstenedion var 33% högre hos rökarna, testosteron var 9% högre hos rökarna och DHT var 13% högre hos rökarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sebastiano
Ja, med modifikation. Det påverkar din egenproduktion, vilken de flesta av oss här inne klarar oss fint utan.
Källa på det? Jag brukar f.ö inte AAS :P