Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-26, 17:11
  #1
Medlem
Tjenare alla flashbackare!

Jag är en 17 årig fotbollsspelare som letar efter någon sorts träningsform att komplettera med ca 1-2 ggr i veckan.

I dagsläget ser en vecka ut i princip såhär:
Måndag: Fysträning (egen) 1,5 h
"Tillslagsträning" (egen) 1,5 h

Tisdag: Teknikträning (egen) 40 min
Träning med A-laget 1,5 h

Onsdag: Träning med junior 1.5 h
Snabbhet/explosivitetsträning 1 h

Torsdag: Träning med A-laget 1,5 h
Träning med junior 1,5 h

Fredag : Fysträning ( egen) 1,5 h

Lördag: Träning (egen) 1,5 h
Träning junior 1.5 h

Söndag: Vila

Måndag-Fredag kör jag även ca 500 hoppreps hopp, 150 armhävningar, 75 pullups och mage varje dag.

Till detta är det ju ca 1 match med a-laget och 1 match med juniorerna i veckan vilket gör att vissa träningar ställs in och liknande.

Mitt mål är som nu kanske märker att komma rätt långt med fotbollen.

Men som rubriken talar om så letar jag efter något att komplettera med. Någon slags träningsform som är fysiskt utmanande samtidigt som den verkligen tränar upp smidighet och en del rörlighet för där behöver jag utvecklas. Även för att släppa fotbollen en stund och bara ha kul utan allvar.

Jag har tänkt på träningsformer som gymnastik, parkour, klättring och även friidrott så är med på åt vilket håll träningsformen ska vara åt. Alla har ju sina för och nackdelar.

Men jag behöver era tankar och tips, så droppa alla era åsikter så jag får fram något bra!
Citera
2015-05-26, 17:24
  #2
Avstängd
ilpobres avatar
Yoga tränar rörlighet och smidighet till exempel. Du får ju rätt allsidig träning av all löpning och kroppsträning ändå. Körde själv yoga på wii fit ett tag och det gör verkligen att man får bra balanssinne och rörlighet!
Citera
2015-05-26, 21:12
  #3
Medlem
Stabil fysik är väldigt bra, men jag tycker du ska lägga ner lite mer tid på bollträning istället. Se till att få en väldigt bra funktionell teknik och mjuka fötter.

Detta är det absolut viktigaste i 90 % av fallen.
Citera
2015-05-27, 22:53
  #4
Medlem
carlpetersen73s avatar
Vad gör du under "egen fys"? Om jag hade spelat idag och varit i din fas hade jag lagt in mma-träning, tror få grejer är så allround och högintensiv samt att du blir tuffare i närkamper utan att behöva vara ful, dvs istället för att bara komma "sent" blir du naturligt hård. En fördel med den träningen är också att den är varierad så kroppen vänjer sig inte. Fysträningen överhuvudtaget ska vara funktionell.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback