2015-05-26, 08:26
Medlem
Mitt företag har sålt en speciell elektronikkomponent och Sudio AB har startats av två som jobbat på mitt företag. De har stulit mina kunder och säljer samma typ av elektronikkomponenter. Hur bevisar jag att de stulit mina kunder och min affärside (jag har inte patent).
Citera
2015-05-26, 10:45
Medlem
Stjäla kunder? Hade du nåt avtal med dem om detta?
Citera
2015-05-26, 10:50
Medlem
BigBusinesss avatar
Sudio däljer hörlurar. Är det din elektronikkomponent?

Du tycker ingen annan ska få designa och sälja hörlurar?

Eller har de snott din design? Den har du mönsterskydd på, behövs inget patent. Berätta mer?
Citera
2015-05-26, 12:49
Medlem
För att kunna bevisa att de stulit "dina" kunder och "din" affärsidé måste du först bevisa att kunderna och affärsidén tillhör dig i juridisk mening. Bara för att kunderna köpt av dig så betyder inte det att du äger dem, såvida du inte har ett avtal om exklusivitet med dem. I vilket fall din talan är mot kunderna, ej dina före detta anställda.

Samma med affärsidén. Om din affärsidé är att sälja elektronikomponenter så är den knappast orginell nog att motivera att du skulle "äga" den i någon bemärkelse.

Det som kan vara aktuellt att titta på här är i vilken utsträckning de två före detta anställda varit delaktiga i att utveckla de produkter du säljer. Om de utvecklade dem inom ramen för sin anställning så tillhör alla rättigheter till dem dig som arbetsgivare.

Vad gäller kunderna så även om du inte äger dem så kan du hävda att om du har ett kundregister så äger du det, och om dina före detta anställda använt detta kundregister som bas för sin marknadsföring så har de faktiskt gjort intrång på din egendom vilket kan leda till att du kan söka ersättning för eventuell ekonomisk förlust. Bevismässigt är detta dock såklart knepigt.

En ytterligare annan väg är om det är så att dina tidigara anställde tog aktiva initiativ till att starta sin konkurerande verksamhet medans de fortfarande var anställda. Aktiva initiativ här skulle exempelvis vara om de kontaktade existerande kunder eller leverantörer för att sondera deras intresse eller försöka förmå dem att följa med till deras nya bolag. Om så var fallet så vore det ett tämligen uppenbart brott emot en sk lojalitetsplikten mellan arbetstagare och arbetsgivare (se Arbetsdomstolens dom AD 2003 nr 84), vilket skulle göra dem skyldiga att ersätta din ekonomiska skada.
Citera
2015-05-27, 09:24
Medlem
Det är inte hörlurar det gäller. De har ett annat riskkapitalbolag också.
Citera
2015-05-27, 19:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Det är inte hörlurar det gäller. De har ett annat riskkapitalbolag också.
Det är ju väldigt svårt att svara dig när du inte berättar vad som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in