Citat:
Ursprungligen postat av
StarSucker
Ehm va?
Ont: Tid är något relativt. Jag kan inte allmän relativitetsteori men i speciell relativitetsteori så är tidsdilationen beroende av hastigheten. Jag är däremot inte alls insatt i speciell relativitetsteori heller, jag kan bara de grundläggande ekvationerna för tids, mass och längddilation.
t' = t/√(1-(v/c)^2)
t är tiden för den stillastående observatören och t' är för observatören i rörelse och så länge hastigheten v är större än 0 så kommer tiden skilja sig mellan dem. Det gör det för oss på jorden, men det är så pass försumbart så ingen lägger märke till det.
Ifall du skulle röra dig i hastigheter nära ljusets hastighet så skulle det vara en märkbar skillnad.
Jag använde lite slarvigt ordet "subjektivt" då jag menade tidsdefinitionen inom icke relativistisk klassisk mekanik och en mängd andra teorier i följd av relativitetsteorin.
I relativistiska sammanhang, kan tid inte skiljas från de tre dimensionerna av rum, eftersom den observerade hastigheten vid vilken tidpunkt passerar för ett objekt är beroende på att objektets hastighet är relativ för observatören och också påverkas av gravitationsfält, som kan sänka tiden för ett objekt betraktat av en observatör utanför området.
Den gamla definitionen av tid som en envägs raklinje utan återvändo utmanades under moderna tider med "rymdtid" där rum och tid flöt ihop vilket skapade en mängd fysikteorier. Därav mitt olyckliga ordval "subjektivt"