2015-05-24, 13:38
Tycker dessa begrepp förtjänar en helt egen tråd. Vad innebär att vara en cyniker? Hur är din livssyn som misantrop? Finns det fördelar att pessimist? Är det negativt att vara realist? Finns säkert en hel del saker att diskutera. Allt från förakt mot mänskligheten,trender,sociala samspelet till det cyniska synsättet.

Finns säkert en del som undrar vad fan man är för en bitter jävel. Så ställ era frågor och funderingar.
Senast redigerad av Captinhero 2015-05-24 kl. 13:56.
Citera
2015-05-24, 13:51
Medlem
yggdrazils avatar
Jag tycker realist är ett illa valt ord. Som om inte alla, oavsett livsåskådning, skulle anse sig ha en uppfattning om det reella. Realist som synonym till pessimist tycker jag låter trångsynt (annat än i sarkastiska sammanhang, och dessa bör ändå inte föras i skrift).
Citera
2015-05-24, 21:47
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Jag tycker realist är ett illa valt ord. Som om inte alla, oavsett livsåskådning, skulle anse sig ha en uppfattning om det reella. Realist som synonym till pessimist tycker jag låter trångsynt (annat än i sarkastiska sammanhang, och dessa bör ändå inte föras i skrift).

Må så vara för mig innebär en del av realismen betyda att man ser saker sakligt, man ser hur världen fungerar. Man är realistisk mot hur det troligtvis kommer att bli.

T.ex jag tycker världen inte är en vacker plats överlag. Det finns vackra platser föremål människor etc. Men det är också väldigt mkt hemskheter som bidrar till en rutten värld. Tyvärr är inte folk huvudsakligen goda.

Sen också att det logiska " realistiska" är oftast den rätte förklaringen.

Men visst är realism en pessimistisk syn på mänskligheten.
Citera
2015-05-25, 08:51
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Må så vara för mig innebär en del av realismen betyda att man ser saker sakligt, man ser hur världen fungerar. Man är realistisk mot hur det troligtvis kommer att bli.

T.ex jag tycker världen inte är en vacker plats överlag. Det finns vackra platser föremål människor etc. Men det är också väldigt mkt hemskheter som bidrar till en rutten värld. Tyvärr är inte folk huvudsakligen goda.

Sen också att det logiska " realistiska" är oftast den rätte förklaringen.

Men visst är realism en pessimistisk syn på mänskligheten.
Det finns mycket att vara verklighetsförankrad om. Att ständigt fokusera på det som kommer att gå illa är inte en mer korrekt bild av verkligheten utan en vinklad bild (även om kanske inte felaktig i sak).
Citera
2015-05-25, 10:13
Citat:
Det finns mycket att vara verklighetsförankrad om. Att ständigt fokusera på det som kommer att gå illa är inte en mer korrekt bild av verkligheten utan en vinklad bild (även om kanske inte felaktig i sak).

Menar ej att världen alltid går och kommer gå illa, visst händer det mkt fint i världen. Men går ej förneka att det också händer mkt hemskheter
Citera
2015-05-25, 10:19
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Menar ej att världen alltid går och kommer gå illa, visst händer det mkt fint i världen. Men går ej förneka att det också händer mkt hemskheter
Visst, som sagt har jag inte sagt att pessimismen är inkorrekt, utan att den är vinklad. Utan ett vinklat fokus på*det dåliga behöver realismen inte vara pessimistisk.
Citera
2015-05-25, 10:45
Citat:
Visst, som sagt har jag inte sagt att pessimismen är inkorrekt, utan att den är vinklad. Utan ett vinklat fokus på*det dåliga behöver realismen inte vara pessimistisk.

Man kan vara realist utan att vara pessimistisk ja. Men tycker realism är oftast i samband med pessimism
Citera
2015-05-25, 10:52
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Man kan vara realist utan att vara pessimistisk ja. Men tycker realism är oftast i samband med pessimism
Precis. Det är det jag har sagt att jag tycker är fel (eller i alla fall inte nödvändigt) i tre poster nu.
Citera
2015-05-25, 11:08
Citat:
Precis. Det är det jag har sagt att jag tycker är fel (eller i alla fall inte nödvändigt) i tre poster nu.

Bra att vi är överens då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in