2015-05-24, 13:02
Bannlyst
Hej, jag undrar, thailändska, vietnamesiska, burmesiska och de dem talar i Kambodja och Laos, är inte det typ samma språk allihopa?
Citera
2015-05-24, 13:25
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaglaserbara
Hej, jag undrar, thailändska, vietnamesiska, burmesiska och de dem talar i Kambodja och Laos, är inte det typ samma språk allihopa?

Verkar definitivt inte så.

Några snabba googlingar visar släktskap mellan Thai och laotiska och mellan språket i Kambodja och vietnamesiska. Burmesiska är sino-tibetanskt och således släkt med kinesiska.

Tre olika grupper alltså, men det verkar som de lånar ord rätt friskt mellan varandras språk.
Citera
2015-05-24, 13:48
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Thai och lao är mycket nära släkt, kanske som svenska och norska. De övriga språken är antingen helt obesläktade med varandra, eller, i fallet khmer (i Kambodja) och vietnamesiska, så avlägset släkt att man måste vara språkvetare för att kunna se det. Jag skulle tippa på att likheterna mellan khmer och vietnamesiska rent ytligt inte är större än mellan t.ex. svenska och urdu.
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Tre olika grupper alltså, men det verkar som de lånar ord rätt friskt mellan varandras språk.
Till viss del gör de säkert det, men framför allt har de flesta lånat massor från de klassiska indiska språken. Vietnamesiskan däremot är mycket starkt präglad av kinesiskan.
Citera
2015-05-25, 00:17
Bannlyst
Jaså, där ser man. Trodde samtliga var i princip likadana.
Citera
2015-05-25, 13:02
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Jaså, där ser man. Trodde samtliga var i princip likadana.
Till råga på allt skrivs dessa språk med helt olika alfabet vilket gör att det automatiskt blir skillnad på dom.
Skulle svenska, norska och danska ha olika alfabet så vore det onekligen ganska svårt att kommunicera med varandra.
Citera
2015-05-25, 13:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Skulle svenska, norska och danska ha olika alfabet så vore det onekligen ganska svårt att kommunicera med varandra.

I tal har ju alfabetet ingen betydelse.
Citera
2015-05-25, 14:34
Medlem
esants avatar
Citat:
Till råga på allt skrivs dessa språk med helt olika alfabet vilket gör att det automatiskt blir skillnad på dom.

Serber och kroater har nog aldrig haft några direkta kommunikationsproblem men däremot en del andra problem.

Hade svenska, danska och norska haft olika alfabeten tror jag att vi hade kunnat de andra alfabetena, åtminstone passivt.
Citera
2015-05-28, 12:35
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Serber och kroater har nog aldrig haft några direkta kommunikationsproblem men däremot en del andra problem.

Hade svenska, danska och norska haft olika alfabeten tror jag att vi hade kunnat de andra alfabetena, åtminstone passivt.
Jag känner ingen thai som som kan tyda grannländernas alfabet förutom Vietnams som har ett latinskt alfabet efter den långa franska och amerikanska närvaron i landet.

Frugan är thailändsk khmer och förstår det mesta som sägs i Kambodja och Laos men hon begriper inte ett ord av dessa språk i skriven text.
Thai är mer vokalbaserat än dom flesta språken i regionen och det är inte så noga med grammatiken bland lågutbildade thailändare.

Angående den nordiska språksituationen så har jag lätt att förstå många norrmän och danskar men det beror helt på i vilken del av länderna dom bor i och hur grötigt dom pratar och hur mycket slanguttryck dom använder.

Danskarna kan ju inte inte ens räkna som folk utan använder sitt idiotiska "firs , fire og tredive, halvtreds , halfjärs , halfems , niooghavlfjerdsindstyvende och tohundredetreoghalvtredsindstyvende.

Dom använder dessutom ordet tillbud när dom säljer billig sprit medan ordet betyder olycka på svenska.
Citera
2015-05-28, 12:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Dom använder dessutom ordet tillbud när dom säljer billig sprit medan ordet betyder olycka på svenska.

Där är vi inte helt stringenta själva. Båda betydelserna (olyckshändelse och erbjudande) finns i svenskan också, även om den förra blivit den vi vanligen förknippar ordet med. Dessutom har vi begreppet »till buds« som betyder tillgänglig.
Citera
2015-05-29, 15:46
Medlem
Sodomizeds avatar
Det thailändska och laotiska alfabeten är mycket lika varandra. Det laotiska är rent av ett förenklat thailändskt alfabet, med ett annorlunda typsnitt. Kan man läsa thai kan man med 10 minuters övning lära sig läsa lao. Det motsatta är dock svårare.

Lao: http://www.laos-guide-999.com/image-files/lao_cons.gif

Thai: http://qph.is.quoracdn.net/main-qimg-e5a2293e8a1b0de569a2616461fb6c7e?convert_to_webp=t rue

Khmer-alfabetet anses vara grunden till det thailändska alfabetet (även om thailändarna själva hävdar att det är en egen uppfinnig). Jämför man de två ser man stora likheter. Språken är dock ganska annorlunda, och thailändare och kambodjaner kan i regel inte läsa varandras språk.

Det burmesiska alfabetet är inget annat likt.
Senast redigerad av Sodomized 2015-05-29 kl. 15:51.
Citera
2015-05-29, 18:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nej inte olycka. Att det nästan hände en olycka.
Citera
2015-05-29, 21:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej inte olycka. Att det nästan hände en olycka.

Det brukar även användas för att beteckna en smärre olyckshändelse, en incident.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in