• 1
  • 2
2015-05-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Då måste jag nog vara en väldigt god bilmek trots att jag är amatören för det var precis vad jag lyckades med då jag drog loss min bromstrumma och hela skiten följde med, allt på plats såklart.

Men jag kan gott förstå att inte alla fixar detta, det gick åt lite tankeverksamhet.
Du är inte den ende som klarat det. Som sagt, jag fick också byta allt på en Polo. Så sluta skryt.
Citera
2015-05-24, 23:58
Medlem
PeterNosters avatar
På en Skoda Fabia sitter en kilformad "spik" som ska ramla ner av sig själv allteftersom beläggen slits. Kanske kan underlätta att peta upp den. Tillgänglig genom ett hål någonstans.
Citera
2015-05-25, 04:17
Medlem
Orkar inte läsa igenom alla svar men på min bil med trummor bak så lyckades jag lösa det genom några rejäla bankningar med hammaren samt att dra lite med backen. De lossnade bakåt men inte frammåt. Så fort jag hade fått lös bilen så plockade jag isär trummorna och renoverade dem, fungerar som ett urverk numera. Själva trumman fick jag loss genom att dra några dunk i ett stjärnmönster med hammaren.
Citera
2015-05-25, 21:15
Medlem
TheHmms avatar
Det kan också vara så att ditt hjullager har fallerat katastrofalt.

det kan låsa hjulet.
Citera
2015-05-25, 21:32
Medlem
På en gammal octavia är det troligast att handbroms-armen har rostat fast i draget läge. Ta av hjulet, stick in en skruvmejsel som är tillräckligt grov för att inte böja sig in i ett hjulbultshål och dra handbromsarmen tillbaka (kan gå trögt som fan, vajern kan även har kärvat fast i höljet så du får klippa av den först och byta vajer sen.

Sedan trycker du upp justeringskilen till högsta läget, sen borde det gå att ta av trumman utan vidare våld även om den har fått en kant. Går inte det våldar du av trumman och byter allting innanför inkl. de sex glidpuckarna i plast så att de nya backarna hamnar rakt mot skölden.
Citera
2015-05-25, 21:32
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På en Skoda Fabia sitter en kilformad "spik" som ska ramla ner av sig själv allteftersom beläggen slits. Kanske kan underlätta att peta upp den. Tillgänglig genom ett hål någonstans.

Det här låter som ett vettigt tips. På äldre VAG så satt det en slags "kuggmutter" på en stång som påverkades av handbromsen och idén med detta var att den skulle skruvas åt allt eftersom beläggen nöttes och på så vis spänna bromsbackarna. Funderade ändå hyfsat om man studerade konstruktionen när man hade allt bortplockat. Där fanns det ett ovalt inspektionshål på baksidan bakom en gummiplugg, då stoppade man in två mejslar: den ena för att hålla bort den fjäderbelastade läppen som skötte själva matningen av muttern och med den andra så skruvade man på denna genom att peta på kuggarna. Det gällde bara att lista ut åt vilket håll den skulle...
Kan tänka mig att konstruktionen med kilen är nåt liknande, en fjäder som drar ner en kil i ett ovalt hål och samma sak gäller säkert här: på nåt sätt ska man påverka kilen så den släpper så att backarna går ihop.
Citera
2015-05-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Kan tänka mig att konstruktionen med kilen är nåt liknande, en fjäder som drar ner en kil i ett ovalt hål och samma sak gäller säkert här: på nåt sätt ska man påverka kilen så den släpper så att backarna går ihop.

Kilen sitter mellan ena bromsbacken och det övre "staget" som går från ena till andra bromsbacken. Sidorna på kilen är räfflade så att den skall sitta still när det trycker på sidorna, men den skall kunna glida ner när backarna går isär. Den har ett hål längst ner där en fjäder sitter och andra änden av fjäderna sitter i ett hål nere på backen. Konstruktionen är mycket simpel och fungerar jättebra så länge det inte är rostigt. Många klåpare som byter bromsar vänder kilen åt fel håll, den har en stopp-pigg för att inte glida ner hela vägen, om man vänder den piggen in mot bromsbacken fastnar den i ett hål på vägen ner och sedan blir det aldrig mer än "halvt utjusterat". Piggen på kilen skall peka bort från bromsbacken (mot bromsskölden).

http://i.ytimg.com/vi/X2SWjUF_KpY/maxresdefault.jpg

Kilens dragfjäder är den till vänster om navtappen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in