• 2
  • 3
2015-05-25, 01:46
Medlem
eller så ökar vi invandringen!
idag bidragstagare imorgon skattebetalare!
Citera
2015-05-25, 07:59
Medlem
"Imorgon" kan vara om 30 år. Då är man redan uppäten av maskar.
Citera
2015-05-25, 08:39
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Eller ändra lagen och lägga större ansvar för individen själv.

Till exempel att höja skatten på ISK & det som hände med privat pensionssparandet är kontraproduktivt för privatsparandet. Man borde göra tvärtom och uppmuntra folk att spara. Göra det lättare och mera lönsamt för dem som vill ta eget ansvar och spara.

Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Eller ändra lagen och lägga större ansvar för individen själv.

Till exempel att höja skatten på ISK & det som hände med privat pensionssparandet är kontraproduktivt för privatsparandet. Man borde göra tvärtom och uppmuntra folk att spara. Göra det lättare och mera lönsamt för dem som vill ta eget ansvar och spara.

Staten har en uppgift och ett löfte som de inte kommer att hålla och bör således uppmuntra med regler, skattelättnader eller annat roligt så att folk själva kan bestämma sina öden bättre, och således kommer statens lakejer undan enklare när de skall förklara sig. Men ändå gör de inte detta vilket kan betyda att: Det betyder att det är förbannat dåliga framtidsutsikter i Sverige. De kan varken hålla välfärden eller låta skatterna vara låga på någon front.

Vad skall man göra per idag då för att säkra sig själv om 30 år? Fonder/aktier, rent sparande i pengar på något räntekonto, investera och i så fall i vad? För mig lutar det åt att hyra ut nuvarande hus och köpa ett annat tillsammans med ett par hektar skog och åkermark som jag har tittat ut. I så fall har jag både mitt nuvarande hus och det nya med tillhörande mark för under 1.5 mille. Vilket inte är såå jävla dumt med tanke på att man hur ut och till och med kan buffra positivt på den gamla kåken. Det mest negativa till detta är att vi behöver en bil till i så fall och en biljävel är en satans kostnad... den kostnaden äter liksom upp mycket av det andra som man vinner eller sparar in...
Citera
2015-05-25, 18:22
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Om det är svårt eller enkelt att säga hör mer till din personlighet, än nuvarande ålder.

Detta förstärker det jag skrev, inte tvärtom. Det finns nästan ingenting i samhället som är konstant och att lita just att någonting ska vara konstant är just dåligt risktänkande som jag nämnde.

Om du själv inte är nära 60 år, så är det arrogant att se ner på de som fostrades i den samhällsandan. Svenskarna har varit ett med staten på ett sätt som yngre (som inte är mycket historieintresserade/psykologiintresserade och har en gnutta empati) kan förstå. Det som händer nu var helt enkelt otänkbart i Socialdemokratins Sverige.

Att staten numera är kapad och plundrad av globalister är en annan historia. Det är väldigt enkelt att sätta sig på höga hästar, när man har facit i handen.
Citera
2015-05-26, 10:18
Medlem
Puffes avatar
Är nog många som är i din ålder som känner sig oroliga med all rätt.
De insatta vet om att sossarna lånade stora pengar ur pensionsfonderna som de aldrig betalat tillbaka.

Det enda du kan försöka göra är att börja leva riktigt snålt redan nu både för att vänja dig vid en lägre standard och för att lägga undan lite varje månad. Försök att jobba längre eller mer om du kan.

Kan du lägga undan 500kr i månaden och köpa exempelvis indexfonder Sverige så får du 6000kr i insättning och troligtvis 600kr i utdelning(avkastning) första året.
Rent historiskt så har börsen gått upp i snitt 10-11% per år.
Sen sätter ränta på ränta effekten in dvs du får ränta/utdelning på tidigare utdelning.
Fortsätt så varje månad tills du går i pension så ska du se att det blir mer pengar än du tror.
(Men alla investeringar är också riskbelagda och du kan förlora)

För övrigt så räknas ju pensionen också på hur stor andel av befolkningen som arbetar och betalar skatt.
Det säger sig självt att när bara 1 av 8 invandrare har högskoleutbildning och det inte finns någon brist på icke kvalificerade arbetare så ökar också bidragsberoendet och pensionsbromsen slår in (pensionerna sänks).
500 000 invandrare är det räknat att vi ska ta emot fram till 2019
Du kanske ska rösta på Sverigedemokraterna?
Kommer du ihåg deras valslogan "invandringsbroms eller pensionsbroms"?
Senast redigerad av Puffe 2015-05-26 kl. 10:21.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in