Citat:
Ursprungligen postat av
Benziina
Eller ändra lagen och lägga större ansvar för individen själv.
Till exempel att höja skatten på ISK & det som hände med privat pensionssparandet är kontraproduktivt för privatsparandet. Man borde göra tvärtom och uppmuntra folk att spara. Göra det lättare och mera lönsamt för dem som vill ta eget ansvar och spara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Benziina
Eller ändra lagen och lägga större ansvar för individen själv.
Till exempel att höja skatten på ISK & det som hände med privat pensionssparandet är kontraproduktivt för privatsparandet. Man borde göra tvärtom och uppmuntra folk att spara. Göra det lättare och mera lönsamt för dem som vill ta eget ansvar och spara.
Staten har en uppgift och ett löfte som de inte kommer att hålla och bör således uppmuntra med regler, skattelättnader eller annat roligt så att folk själva kan bestämma sina öden bättre, och således kommer statens lakejer undan enklare när de skall förklara sig. Men ändå gör de inte detta vilket kan betyda att: Det betyder att det är förbannat dåliga framtidsutsikter i Sverige. De kan varken hålla välfärden eller låta skatterna vara låga på någon front.
Vad skall man göra per idag då för att säkra sig själv om 30 år? Fonder/aktier, rent sparande i pengar på något räntekonto, investera och i så fall i vad? För mig lutar det åt att hyra ut nuvarande hus och köpa ett annat tillsammans med ett par hektar skog och åkermark som jag har tittat ut. I så fall har jag både mitt nuvarande hus och det nya med tillhörande mark för under 1.5 mille. Vilket inte är såå jävla dumt med tanke på att man hur ut och till och med kan buffra positivt på den gamla kåken. Det mest negativa till detta är att vi behöver en bil till i så fall och en biljävel är en satans kostnad... den kostnaden äter liksom upp mycket av det andra som man vinner eller sparar in...