Grrr... Jag hade hoppats komma hem och finna den här tråden nernassad av populistflams att sätta tänderna i. Typ:
mann kan ju inte säja vem som är bäst sådär för det är ju ändå bara åsikter. och dotojevskij är inte bättre än bob hanson bara för att dem säjer så på kultursidoroch det kultureliten gillar är ändå bara skit
Men men inget alls...
Så då kommenterar jag bara det där om politiken. Författare är ett släkte med livlig fantasi, som ibland får dem att tro att rena vansinnigheter går att omsätta i realiteten likaväl som på pappret. Man bör alltid ta deras politiska uppfattningar med en nypa salt och istället se till vad de skapat rent konstnärligt och vara milt överseende med deras verklighetsuppfattning.
Jag skulle aldrig uppskatta ett verk av det skälet att författarens politiska uppfattning stode i samklang med min egen. Tvärtom ratar jag ett sådant om det är illa och dumt skrivet med lika stor avsmak som jag med gillande omhuldar något som ginge stick i stäv mot mina uppfattningar bara det är avfattat med intelligens, stilkänsla och ackuratess och jag någorlunda kan sätta mig in vad som frambragte sådana tankar.