2015-05-23, 20:18
Medlem
Hej jag undrar varför använder man é och när ska man använda det?
Citera
2015-05-23, 20:20
Medlem
Potentatens avatar
Nu har du använt olika i rubrik och i text. Men en accentmarkering använder du om tillexempel e:et ska vara långt. Fil? istället för fileeeeeeeeee.
Citera
2015-05-23, 20:24
Bannlyst
Hur ska du ha det?
Citera
2015-05-23, 20:47
Medlem
Citat:
Men en accentmarkering använder du om tillexempel e:et ska vara långt.

Har väl snarare med tryckaccent än längd att göra? Varför en del envisas med att stava kan jag inte förstå.
Citera
2015-05-24, 01:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byllan1337
Hej jag undrar varför använder man é och när ska man använda det?

Det du petat in i rubriken är en grav accent, som bara används i vissa franska låneord (ā la carte).

Akut accent (som i é) är vanligare i svenskan, men användandent varierar lite. Själv skriver jag t.ex. européisk, men många slarvar idag med det och skriver bara europeisk.

Skriver du europe i stället för europé så tror nog de flesta att du menar rockbandet, inte någon som bor i Europa. Så accenten är nödvändig i vissa fall. Ett annat exempel på det är orden ide och idé.
Citera
2015-05-24, 01:46
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Rubrikens fråga förstår jag men trådstarten känns som svenska på högstadiet.

Vilket undrar du egentligen?
Citera
2015-05-24, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Rubrikens fråga förstår jag men trådstarten känns som svenska på högstadiet.

Vilket undrar du egentligen?

Sorry för missen där jag undrar för båda varför man använder é och č och när, vad är skillnaden mellan dem?
Citera
2015-05-24, 12:17
Bannlyst
Citat:
Sorry för missen där jag undrar för båda varför man använder é och č och när, vad är skillnaden mellan dem?

Det är två olika lånebokstäver, vanligen från franskan. De används också som i franskan. Den vanligaste är ju é, vilken på svenskan alltid är betonad, medan den i franskan anger ordets etymologi men inte behöver vara betonad. Man kan ibland skriva genčver, men det behövs inte, däremot är det obligatoriskt att skriva brylé och passé t.ex.

Blev du något klokare? Språk är liksom allt annat inte helt lätt för den som inte sysslar med det i sitt yrke eller har studerat det mera ingående
Citera
2015-05-24, 20:25
Bannlyst
Citat:

På franska uttalas é [e] och č [ä], jämför t.ex. café och crčme.

På svenska använder vi väl egentligen inte č annat än i stavning av namn. En del stavar exempelvis sitt namn Thérčse, som på franska skulle uttalas [teräs], men som namnbäraren troligen ändå uttalar som om stavningen vore Therése.
Citera
2015-05-24, 21:01
Medlem
Kan också förtjäna nämnas att i engelsk text används é ibland i lånord för att markera att e-et ifråga inte är stumt (ehuru inte nödvändigtvis tryckstarkt): saké, pokémon. Detta obruk har i någon mån besmittat svenskan i den mån ifrågavarande ord importerats i andra hand.
Citera
2015-05-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Kan också förtjäna nämnas att i engelsk text används é ibland i lånord för att markera att e-et ifråga inte är stumt (ehuru inte nödvändigtvis tryckstarkt): saké, pokémon. Detta obruk har i någon mån besmittat svenskan i den mån ifrågavarande ord importerats i andra hand.
Gäller detta bara japanska lånord till engelska eller känner du till exempel från andra språk?

Jag vet att jag vill suck djupt varje gång svenskar uttalar "animé" som det ser ut att uttalas.
Citera
2015-05-25, 00:46
Medlem
Citat:
Gäller detta bara japanska lånord till engelska eller känner du till exempel från andra språk?

Wikipedia anger maté som alternativ stavning (indirekt lån från quechua via spanskan, som dock ej använder accent här).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in