Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Man kan absolut säga att väst skapat förutsättningarna för IS både geopolitiskt och med materiell.
USA, Saudi, Turkiet m fl, där även EU ingår har ju på många olika sätt sponsrat islamisterna.
I sin strävan att bli av med Assad har de utbildat och beväpnat Fria syriska armén, al-qaida mfl. Bara detta faktum har ju många kritiserat från första början.
USA har ingen rätt att störta presidenter i andra länder, men de gör det ändå, de är rentav vana vid att det går vägen. Gadaffi blev man av med, genom bombningar och nu är det kaos i Libyen. Man kan tycka vad man vill om Gadaffi, men det var i alla fall inte krig i landet när han hade makten.
Islamisterna har fått använda Turkiet för att ta sig in i Syrien. Även EU (inklusive Sverige) har gett bidrag till de s k frihetskämparna, alla som slogs mot den syriska armén. Det har länge varit känt att dessa terroriserar civilbefolkningen, men stödet har uppenbarligen fortsatt, annars hade nog inte IS blivit så mäktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Samtidigt så tror jag inte att de på något sätt kontrollerar IS.
I varje fall vill media att vi skall tro det, därför tror jag att det också är en lögn. USA har länge velat bomba i Syrien och nu har man fått en förevändning, nu måste IS terror bekämpas, men det verkar ju inte gå så bra. Och samtidigt angriper Turkiet kurder, som är fiender till IS. Tydligen är det kaos man vill ha!
Detta är förstås bara en spekulation från min sida. Men jag vägrar tro att resultatet av USAs politik i Mellanöstern är orsakade av en serie olyckliga omständigheter, felbedömningar osv. Världens supermakt har naturligtvis ledare som vet precis vad de vill, de har resurser för att åstadkomma det och de är kompetenta. Här behöver man ju inte ens offra amerikanska liv, det finns andra som gör jobbet åt dem.
Vi bör se USAs politik som den är, utan ursäkter, utan att underskatta dem, då ser vi ett land som styrs av dårar och de skapar kaos där de vill, utan hänsyn till människoliv och flyktingströmmar.
Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Så här verkar även islamister fungera. Allt man behöver göra är att ge dem vapen och lätta på det repressiva trycket i staterna de lever i så fixar islamisterna resten själva. Att ge sig på shia, otrogna, sekulära regimer etc behöver dom ingen order om då det är det som dom vill dö bekämpa.
Härska genom att söndra, är en mycket effektiv härskarteknik, tillämpad av imperialister på många håll i världen. Man upprätthåller makten genom att gynna en grupp i landet, och får en intern konflikt, som makthavarna utnyttjar till sin fördel.