2015-05-23, 15:32
Medlem
OU812vanhalens avatar
Ja, som rubriken lyder så försvann alla 3 externa hårddiskar samtidigt på min relativt nya dator.
Jag kör windows 7 och har en usb 3.0 hub med alla hårddiskar kopplade till, så jag drog ut alla och pluggade in dom en och en, det gick inte, jag försökte med Driver booster 2, för att hitta lite nya programvaror, det funkade inte heller. Jag drog ut strömsladdarna till usb enheterna, och startade om datorn, detta hjälpte inte heller.
Så jag kollade windows update, där fanns inget, så jag kollade enhetshanteraren, där hittar jag under "andra enheter", ett frågetecken följt av underrubriken okänd enhet som har ett utropstecken.
Så jag försökte uppdatera, den hittar inget, så jag inaktiverade för att sedan igen aktivera den, det hjälpte inte heller.
Vad sören har hänt och hur kan jag fixa detta ?
Tacksam för alla tips.
Citera
2015-05-23, 15:36
Medlem
OU812vanhalens avatar
Fortsättning;
Jag kopplade in alla 3 hårddiskar till min laptop istället, då får jag felmeddelandet "Usb enheten känns inte igen".
Citera
2015-05-23, 15:37
Bannlyst
Koppla en disk direkt till datorns Usbport.
Citera
2015-05-23, 15:54
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POLYGR1P
Koppla en disk direkt till datorns Usbport.

En installerar drivrutinerna och är klar att användas men finns inte sedan i Den här datorn
Den andra får jag upp "Usb känns inte igen"
Den tredje händer inget.
Ikopplade en i taget, alltså
Citera
2015-05-23, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OU812vanhalen
En installerar drivrutinerna och är klar att användas men finns inte sedan i Den här datorn
Den andra får jag upp "Usb känns inte igen"
Den tredje händer inget.
Ikopplade en i taget, alltså
Gå till startmenyn och skriv in diskmgmt.msc i fältet längst ner. Kör programmet som dyker upp. Syns diskarna där när de är inkopplade? Har de i så fall filsystem och tilldelade enhetsbokstäver?
Citera
2015-05-23, 19:37
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Gå till startmenyn och skriv in diskmgmt.msc i fältet längst ner. Kör programmet som dyker upp. Syns diskarna där när de är inkopplade? Har de i så fall filsystem och tilldelade enhetsbokstäver?

Tack för ditt svar.
Två diskar dyker upp, men inget filsystem och inga enhetsbokstäver.
Citera
2015-05-23, 19:49
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar.
Två diskar dyker upp, men inget filsystem och inga enhetsbokstäver.
Ok, inga partitioner synliga alltså på dessa diskar? Står det bara "raw" angivet under de aktuella utrymmena?
Citera
2015-05-23, 20:00
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ok, inga partitioner synliga alltså på dessa diskar? Står det bara "raw" angivet under de aktuella utrymmena?

Så här ser det ut, det är dom 2 översta diskarna;
http://www.bilddump.se/bilder/201505...82.184.138.PNG
(Jag hittar inte raw)
Citera
2015-05-23, 20:32
Medlem
Citat:
Så här ser det ut, det är dom 2 översta diskarna;
http://www.bilddump.se/bilder/201505...82.184.138.PNG
(Jag hittar inte raw)
Har du några andra usb-diskar/minnen du kan prova med i datorn för att utesluta drivrutinsproblematik? Fungerar dessa inte heller skulle jag prova att installera om drivrutinerna.

I sämsta fall har filsystemen på diskarna kraschat. Har man otur så kan detta inträffa om man kopplar bort en usb-disk samtidigt som systemet skriver till den. Du får då köra ett återställningsprogram och/eller försöka återskapa partitionstabellen, testdisk är ett bra verktyg men det är inte helt utan risker... http://html5.litten.com/how-to-fix-e...ly-became-raw/
Citera
2015-05-23, 21:02
Medlem
OU812vanhalens avatar
Jag hittade en universal driver som hette WDfirmware updater som jag körde och alla tre hårddiskarna dök upp igen.
Tack för er tid och era svar!
Citera
2015-05-23, 21:04
Medlem
Citat:
Jag hittade en universal driver som hette WDfirmware updater som jag körde och alla tre hårddiskarna dök upp igen.
Tack för er tid och era svar!
Gott, skönt att det inte var något allvarligare. Tack för återkopplingen.
Citera
2015-05-24, 18:06
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Gott, skönt att det inte var något allvarligare. Tack för återkopplingen.
Tack ska NI ha, en återkoppling är det minsta man kan göra när man får gratis support!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in