Citat:
Ursprungligen postat av Lord Love
OK.
Är det inte intressant med vilket mönster Pi i såfall inte innehåller?
Ja fan vilket tråkigt svar. (inget personligt menat, inte ditt fel) Är det verkligen så att ALLA tal innehåller ALLA mönster. Isf vore det ju fantastisk i sig?
Jag kan ingen matte, men har för mig att jag hört att Pi är ett oändligt tal. Att antalet decimaler aldrig tar slut. Om det är så, bildar inte ett sådant tal andra eller större mönster än tal som tar slut??
(ursäkta min pucko nivå på frågorna, men jag fattar inte)
Är det inte intressant med vilket mönster Pi i såfall inte innehåller?
Ja fan vilket tråkigt svar. (inget personligt menat, inte ditt fel) Är det verkligen så att ALLA tal innehåller ALLA mönster. Isf vore det ju fantastisk i sig?
Jag kan ingen matte, men har för mig att jag hört att Pi är ett oändligt tal. Att antalet decimaler aldrig tar slut. Om det är så, bildar inte ett sådant tal andra eller större mönster än tal som tar slut??
(ursäkta min pucko nivå på frågorna, men jag fattar inte)
Du har säkert hört exemplet med 1000 apor vid skrivmaskiner som får klonka på tangenterna i all oändlighet och hur de då skulle producera (bl a) Shakespeares samlade verk. Situationen är liknande för decimalerna i pi.
Sätt dig ned och tänk på en sekvens av 3 siffror. Försök sedan leta upp den i decimalutvecklingen för pi. Det kommer antagligen inte krävas särskilt många decimaler och du kommer nog inte vara överraskad. Tänk dig nu att sekvensen istället är 5 miljoner siffror lång - varför skulle den inte finnas om den tresiffriga sekvensen finns. Den enda skillnaden är ju att du med största säkerhet får leta väldigt, väldigt länge efter den. Om det skulle fungera för tre siffror men inte för 5 miljoenr siffror måste det finnas en sekvenslängd mellan dessa där det slutar fungera. Vad är den? Varför skulle matematiken "välja" att alla sekvenser med 12 siffror går att hitta, medan de med 78954 siffror inte går att hitta?
Det där var lite argumentation för att det är rimligt att ett tal som pi (som vi antar är normalt) innehåller alla sekvenser.
Ett tal som definitvt är normalt i bas 10 är
0.123456789101112131415...
För detta tal är det uppenbart att alla sekvenser finns i decimalutvecklingen eftersom alla heltal (vilka "är" siffersekvenser) finns i decimalutvecklingen.
Tal som "tar slut" kan givetvis aldrig vara normala eftersom det finns en maximal gräns på hur långa sekvenser man kan hitta. Att jämföra dessa tal med de som har oändlig, normal, decimalutveckling är inte rättvist.
Du kan dock lätta hitta exempel på tal som inte är normala men ändå har oändlig decimalutveckling
0.3333333333..... tal som har periodisk decimalutveckling
0.101001000100001000001... tal som är aperiodiska men som bara innehåller vissa siffror (i bas 10)