2012-07-14, 11:31
Medlem
Emerains avatar
Välkommen till en ny samlingstråd, för juridiska frågor kring trängselskatt och broavgifter och dylikt på bilar och andra liknande saker i Sverige.

/Mod
Citera
2012-07-16, 19:38
Medlem
John-Pauls avatar
Trängselskatt, tilläggsavgift

Jag betalade av misstag 102 kr när skatten var 105 kr och fick nu beslut om tilläggsavgift, 3 kr i trängselskatt och 500 kr i tilläggsavgift.
Det är alltså 500 kr i tilläggsavgift för att jag betalat 3 kr för lite i trängselskatt.
Är det lagligt att ta ut 500 kr i tilläggsavgift för utebliven betalning av 3 kr?
Citera
2012-07-16, 19:41
Medlem
Tror inte den typen av avgifter regleras i lag.
Citera
2012-07-16, 19:42
Bannlyst
Hårt draget så kan du inget göra, men kontakta fakturautgivaren så ser nog även dessa att det är horribelt.
Citera
2012-07-16, 19:53
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Tror inte den typen av avgifter regleras i lag.

Om det inte finns reglerat betyder det att det är fritt fram att ta ut vilken summa som helst i tilläggsavgift/förseningsavgift?

Det är väl i så fall konstigt att det inte förekommer mer frekvent.
Jag menar, det är ju bara att skriva tydligt på räkningen att det utgår en förseningsavgift om 1 miljon kronor om man vill säkerställa att man får betalt i tid, och när så inte sker så har man fina skulder att driva in framöver.
Citera
2012-07-16, 19:53
Moderator
Gordon Blixts avatar
Låt oss titta i lagstiftningen i stället för att gissa och svamla.

Det framgår av 14 § lagen (2004:629) om trängselskatt att om trängselskatt inte betalas i tid ska en tilläggsavgift påföras med 500 kronor.

Enligt 18 § samma lag får Skatteverket, självmant eller efter ansökan av den skattskyldige, besluta att trängselskatt eller tilläggsavgift helt eller delvis inte ska tas ut, eller ska återbetalas, om det skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut skatten eller avgiften.
Citera
2012-07-16, 20:04
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Jag betalade av misstag 102 kr när skatten var 105 kr och fick nu beslut om tilläggsavgift, 3 kr i trängselskatt och 500 kr i tilläggsavgift.
Det är alltså 500 kr i tilläggsavgift för att jag betalat 3 kr för lite i trängselskatt.
Är det lagligt att ta ut 500 kr i tilläggsavgift för utebliven betalning av 3 kr?
Kvarnarna mal långsamt, men man jobbar på en förändring och vill att det först ska utgå påminnelse med påminnelseavgift först innan man straffbeskattas. Ditt inbetalningskort är utskrivet automatiskt, annars hade säkert någon reagerat.

http://www.dn.se/sthlm/bilister-kan-slippa-dyr-och-kritiserad-straffavgift

Ekonomijournalisten Gunnar Ljunggren råkade ut för samma sak som du och Skatteverket ställer sig kallsinnigt

http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article12669169.ab
Citera
2012-07-16, 20:37
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Låt oss titta i lagstiftningen i stället för att gissa och svamla.

Det framgår av 14 § lagen (2004:629) om trängselskatt att om trängselskatt inte betalas i tid ska en tilläggsavgift påföras med 500 kronor.

Enligt 18 § samma lag får Skatteverket, självmant eller efter ansökan av den skattskyldige, besluta att trängselskatt eller tilläggsavgift helt eller delvis inte ska tas ut, eller ska återbetalas, om det skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut skatten eller avgiften.

Tack för info men du glömde att:

14 a § Om trängselskatt eller tilläggsavgift som har beslutats enligt 2 § andra stycket har blivit uppenbart oriktig på grund av misstag vid den automatiserade behandlingen, ska Transportstyrelsen rätta beslutet. Lag (2008:1381).

Tack för all info och länkar.
Undrar om JO har uttalats sig i detta.
Att ta ut en straffavgift på en obetald skatt på ca. 25 000% måste ju vara felaktigt och kränkande.

Tillägg:
Jag är petifg nu men:

Citat:
– Det är en automatiserad process. Oavsett belopp skickas det ut en avi med en straffavgift på 500 kronor. Vi har infört flera tjänster, som autogiro och e-avi, för att förhindra sådana här misstag.
Men för att sänka avgiften krävs en lagändring och ett sådant förslag ligger hos finansdepartementet.

Dessa tjänster har inte förhindrat att dessa misstag kan ske, det har minskat sannolikheten att dom kan ske.
Jävla subba.
Senast redigerad av John-Paul 2012-07-16 kl. 20:44.
Citera
2012-07-16, 20:39
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Tack för info men du glömde att:

14 a § Om trängselskatt eller tilläggsavgift som har beslutats enligt 2 § andra stycket har blivit uppenbart oriktig på grund av misstag vid den automatiserade behandlingen, ska Transportstyrelsen rätta beslutet. Lag (2008:1381).
Jag glömde den inte - jag bedömde att den paragrafen inte var det minsta relevant för ditt fall, så som du beskrivit det. Du är så klart välkommen att göra en annan bedömning.
Citera
2012-07-16, 20:50
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Jag glömde den inte - jag bedömde att den paragrafen inte var det minsta relevant för ditt fall, så som du beskrivit det. Du är så klart välkommen att göra en annan bedömning.

Du har rätt, jag har för bråttom, ursäkta och tack igen för "lagrumshänvisning" m.m

Enligt §15 b kan beskattningsmyndigheten på eget initiativ omprövar ett beslut.

Ska bli kul att höra i morrn när jag ringer till dom och begär omprövning och frågar om dom själva inte tycker att dom kan ta initiativet till omprövning och varför dom i så fall inte tycker att det är rimligt.
Senast redigerad av John-Paul 2012-07-16 kl. 20:57.
Citera
2012-07-16, 21:37
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Det är bara att hosta upp. I förarbetena anges det vackert att nedsättning av tilläggsavgiften främst bör ske "i situationer där bilens ägare blivit betalningsskyldig utan egen förskyllan och rimligen inte kunnat förhindra att skattskyldighet uppstått". Omprövningen kommer inte att ändra något.
Citera
2012-07-16, 21:38
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Enligt §15 b kan beskattningsmyndigheten på eget initiativ omprövar ett beslut.

Ska bli kul att höra i morrn när jag ringer till dom och begär omprövning och frågar om dom själva inte tycker att dom kan ta initiativet till omprövning och varför dom i så fall inte tycker att det är rimligt.
Om du begär omprövning behöver Skatteverket inte ta ställning till om det finns skäl att ompröva på eget initiativ eftersom det ändå blir aktuellt med en omprövning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in