2015-05-22, 18:46
Medlem
perruchess avatar
Hej kolla in denna bild på Expressens hemsida

http://www.expressen.se/motor/titta-in-i-mercedes-toklyxiga-privatjet/

Hur funkar det för akvariumet när det blir rubulens? Start, landning? Lufttrycket?

Blir det inte ett annat lufttryck i och med att djuren är i vattnet?
Citera
2015-05-22, 18:49
Bannlyst
Luftrycket i kabinen är väl detsamma i kabinen oavsett om man befinner sig i en tank med vatten eller i det öppna?
Citera
2015-05-22, 19:02
Medlem
Einsteins "speciella lag om relativitet" gäller. Vektor system inom vektorsystem.

Vätska kan aldrig "tryckas ihop"
Senast redigerad av Grobil 2015-05-22 kl. 19:05.
Citera
2015-05-23, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perruches
Hej kolla in denna bild på Expressens hemsida

http://www.expressen.se/motor/titta-in-i-mercedes-toklyxiga-privatjet/

Hur funkar det för akvariumet när det blir rubulens? Start, landning? Lufttrycket?

Blir det inte ett annat lufttryck i och med att djuren är i vattnet?

Först tror jag inte att det är ett akvarium utan en TV. Kolla själv på bild 2, 3 och jämför texterna.
Det är samma "akvarium" men i ena fallet säger de akvarium medans i den andra en TV.
Men det finns fler anledningar till att jag tror att det är mer sannolikt att det är en TV om du följer resonemanget nedan.

Om det vore ett akvarium så uppstår ingen turbulens p.g.a. flygningen i sig men det kan blir rätt rörigt ändå. Det som händer i akvariet är att allt däri upplever samma krafter som vanliga personer känner när de flyger i flygplanet.

T.ex. vid start så accelererar flygplanet och gravitationsvektorn blir då aningens förskjuten med förhöjd magnitud (man blir tyngre) och vattnet tenderar att falla lite snett bakåt istället för rakt ned. Eller om planet gör en sväng så kommer vattnet generellt trilla lite snett nedåt. Centripetal accelerationen gör att gravitationsvektorn även här kan bli aningens sned och få större eller lägre magnitud, vilket helt enkelt beror på hur piloten styr spaken. Hur som helst så trillar vattnet mot lite snett mot en av sidorna.
När planet sedan återställer sig i luften så kommer vattnet att vilja generera en vågrörelse då gravitationsvektorn och magnituden återställs till att generellt peka rakt ned mot jordens centrum och det skulle ta en stund innan det lugnar ner sig.

När flygplanet är i luften så kan jag även tänka mig att vibrationer kan påverka innehållet.
Vibrationerna kan möjligtvis luckra upp bottensedimentet vilket med all sannolikhet beror under vilken tid, frekvens och amplitud som det verkar.

Lufttrycket i kabinen tror jag håller sig runt 0.7-1.0 atmosfär men jag vet inte exakt. Det lär röra sig i de krokarna i.a.f. eftersom vanligt folk skall kunna andas behjälpligt så kokpunkten för vattnet blir påverkad men det är långt ifrån 20-25 grader. Sekundära effekter av sänkt lufttryck känner jag inte till men jag skulle tro att de är marginella för fiskarna. Förmodligen dunstar det bort mer vatten vid lägre tryck.

Det skulle vara intressant att studera ett akvarium på ett flyg och jag tror att bottensedimentet kommer generellt att grumla vattnet samt tendera till att lägga sig lite snett bakåt efter många flygningar eftersom flygplan vanligtvis brukar luta mer bakåt än framåt när man flyger. Men allt är ju så klart spekulation innan man verkligen genomfört tester in-vivo så att säga.
Man skulle kunna simulera vanliga situationer här på marken om det står på ett bord i en tryckkabin som kan styras genom att luta rätt kraftigt och har möjlighet till att skaka högfrekvent med olika amplitud för att simulera vibrationer.

Jag som har haft flera akvarier kan säga att det med all sannolikhet blir synd om fiskarna då vattnet förmodligen rör sig väldigt mycket vid t.ex. svängar. Det kommer förmodligen att bli väldigt grumligt av skak och svängar eftersom bottensedimentet kommer röras upp rätt ofta.
Dessutom måste man specialdesigna akvariet så att det klarar vågrörelser och skak utan att spilla ut vid sidorna eller gå sönder. Det är ingen omöjlig uppgift men det finns mig veterligen ingen generell marknad för det så det kommer att bli ett väldigt dyrt akvarium.
Man kanske också kan lösa grumligheten aningens genom att välja vissa typer av bottnar samt att vara mycket noga med att alltid städa botten. Men det är inte så bra för fiskarna för de mår bäst av att ha en liten "humus", lagom jordig botten.

Av dessa anledningar tror jag helt enkelt inte att det finns ett akvarium ombord utan att de har skrivit fel i artikeln och det handlar om en TV.
Citera
2015-05-23, 13:56
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSearch
Först tror jag inte att det är ett akvarium utan en TV. Kolla själv på bild 2, 3 och jämför texterna.
Det är samma "akvarium" men i ena fallet säger de akvarium medans i den andra en TV.
Men det finns fler anledningar till att jag tror att det är mer sannolikt att det är en TV om du följer resonemanget nedan.

Till höger på bild 2 finns akvariet.

Nu gissar jag bara, men om det är helt vattenfyllt så borde vågrörelser minimeras eftersom vattnet inte har nånstans att ta vägen.
Och att bottensediment skulle luckras upp, det är väl bara att ha en botten som inte gör det.
Det rör sig trots allt om ett lyxinrett flygplan så de har nog haft pengar att spendera på enkla tekniska lösningar.
Citera
2015-05-23, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Till höger på bild 2 finns akvariet.

Nu gissar jag bara, men om det är helt vattenfyllt så borde vågrörelser minimeras eftersom vattnet inte har nånstans att ta vägen.
Och att bottensediment skulle luckras upp, det är väl bara att ha en botten som inte gör det.
Det rör sig trots allt om ett lyxinrett flygplan så de har nog haft pengar att spendera på enkla tekniska lösningar.

Intressant, det funkar då att ha det.
Det stämmer att vågrörelserna minimeras om det är åtminstone nästan helt fyllt.
Bottensediment går ju att välja som sagt men det bästa för fiskarna är vanligtvis att de ändå har lite lagom "jord" i botten.
Senast redigerad av iSearch 2015-05-23 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in